strictly cars with character

Alfa 4C: race tegen gewicht

28 juli 2013
Alfa Romeo maakt zich op voor de introductie van een compacte sportauto, genaamd 4C. Het is niet zozeer een motorische krachtpatser, maar zijn prestaties komen voort uit een extreem laag gewicht. Elke pk hoeft slechts 3,85 kg te bewegen! Bij een bezoek aan de fabriek waar nu reeds de productie van de Alfa Romeo 4C ter hand is genomen, wordt duidelijk welke inspanningen Alfa Romeo zich heeft getroost om het gewicht tot een minimum – de 4C weegt slechts 895 kilogram - te beperken. De in Modena bij Maserati vervaardigde Alfa 4C maakt namelijk gebruik van tal van exotische materialen, die in serieproductie zeker in deze prijsklasse uitzonderlijk zijn.

Koolstofvezel monocoque

De basis van de nieuwe Alfa Romeo 4C is de koolstofvezel monocoque die het centrale deel van de auto vormt. Dit materiaal wordt algemeen gebruikt in de Formule 1 vanwege zijn lage gewicht en uitzonderlijke stijfheid en weegt slechts 65 kilogram. De monocoque is ontworpen door Alfa Romeo en wordt uit een stuk gemaakt door Adler Plastics door delen aan elkaar vast te bakken. Aan de monocoque zijn aan de voor- en achterkant subframes bevestigd die de crashstructuur en de bevestigingspunten voor wielophanging en de motor bevatten. Tevens worden daaraan de steunen aangebracht die de carrosseriedelen van de Alfa 4C moeten dragen. De carrosserie zelf bestaat grotendeels uit SMC (Sheet Molding Compound), een composietmateriaal met glasfiber dat 20 procent gewicht bespaart in vergelijking met een gewone stalen koetswerk. De bumpers en de voorspatborden van de Alfa 4C zijn van kunststof (PUR-RIM). Een laatste duit doet het glas in de 4C in het zakje, want dat is zo’n tien procent dunner dan normaal, waardoor ook daar nog eens 15 procent gewicht is bespaard.

Dubbelkoppeling versnellingsbak

Als de hele optelsom wordt gemaakt, blijkt de Alfa Romeo 4C dus slechts 895 kilogram te wegen, terwijl een gewicht van rond de 1.250 kilogram eerder normaal is voor zo’n auto. Mede daardoor kan deze sportauto met een ‘kleinere’ en minder sterke krachtbron toe dan zijn concurrenten bij gelijke prestaties. In de Alfa Romeo 4C zit een 1.750 turbo-benzinemotor – ook helemaal gemaakt uit aluminium – die 240 pk levert. De kracht wordt via een zestraps TCT dubbelkoppeling versnellingsbak naar de achterwielen geleid, de centrale plaatsing van de motor zorgt voor een gunstige gewichtsverdeling. Volgens de eerste gegevens kan de Alfa 4C in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h sprinten en een topsnelheid van 258 km/h halen.

40 km getest

CARROS mocht een kijkje nemen bij de productie van de Alfa Romeo 4C, die nagenoeg geheel handmatig geschiedt in de fabriek van Maserati in Modena. Er is een kleine productielijn gemaakt waar specialisten de componenten van het koetswerk assembleren. Opvallend zijn de kwaliteitscontroles, want Alfa Romeo wil niets aan het toeval overlaten. In de aanloopfase wordt 100 procent van alle auto’s gecontroleerd, later zal dat door steekproeven gebeuren. In elk geval wordt elke auto die van de band rolt 40 kilometer aan de tand gevoeld door een ervaren testrijder. Maar dat kan pas drie weken nadat de eerste componenten zijn gemonteerd, want de bouw van een Alfa Romeo 4C duurt drie weken. Een deel van die lange productietijd komt omdat de carrosserie buiten de fabriek op een andere locatie wordt gespoten. Bij terugkomst van de lakstraat wordt de auto deels weer uit elkaar gehaald om de resterende onderdelen makkelijker te kunnen monteren. Pas aan het eind van de productielijn gaan de carrosseriedelen er weer op en rolt er een volledige ‘aangeklede’ auto van de band. Tekst: Mario Vos

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer