strictly cars with character

Mercedes SLS AMG Roadster: openluchtconcert

25 november 2013
De Mercedes SLS AMG Roadster overtuigt niet alleen dankzij zijn uiterlijk, prijs en prestaties. Het is bovenal een heerlijke toerwagen, die met zijn donkerbruine motorgeluid en aangename zitpositie verleidt tot uren durende toertochten.  Het Grand Hotel du Cap Ferrat is een van de duurste en bekendste hotels van de Côte d’Azur. Politici en filmsterren logeerden hier vroeger regelmatig, maar vooral was dit het domein van de chique Franse adel. Twaalf jaar geleden sliep ik hier al eens eerder. Het hotel was destijds vrij donker en stil, met veel gelakt hout en klassiek ingerichte kamers. Enkele jaren geleden is het hotel compleet gerestyled. Alles is nu wit, glimmend en hip en dus beter toegerust op de moderne klant; de nouveau riche, de internetjongens, de Arabieren en de Russen. Waar voorheen de Rolls-Royces Corniche drie rijen dik voor de deur stonden, spotten we nu een gele Ferrari 612 Scaglietti, een Bentley Continental en zelfs een Lexus LFA. Onze mokkabruine Mercedes-Benz SLS AMG Roadster past goed in dit rijtje. Want ondanks zijn redelijk ingetogen uiterlijk – zeker in vergelijking met zijn voorganger, de SLR McLaren – is ook de SLS AMG Roadster niet vies van enig audiovisueel vertoon. À propos uiterlijk; wát een pracht van een auto. De eerste aanblik doet onmiddellijk vermoeden dat deze auto in beginsel is ontwikkeld als Roadster en dat aan de hand daarvan de coupé is getekend. Want waar we bij de vormgeving van de coupé hier en daar onze twijfels hebben, vallen bij dit model wél alle puzzelstukken op zijn plaats. De manier waarop het dak afloopt, de lijnen over de flanken; alles in totale harmonie en nergens gekunsteld ogend. Weliswaar hebben de vleugeldeuren het veld moeten ruimen, maar daar krijg je als estheticus toch een heleboel voor terug. Affalterbach De Mercedes SLS AMG Roadster is de opvolger van de SLR McLaren Roadster. Die laatste bij verre vriend McLaren gebouwde auto was eigenlijk alles, behalve een Mercedes. De vering was snoeihard, het onderstel wild en onbetrouwbaar en je voelde nauwelijks wat er onder je gebeurde. Lange afstanden rijden was een beproeving voor je onderrug en voor het circuit was de auto te lomp. Kortom: hard rechtuit ging prima, maar dat was het dan ook wel. Voor de opvolger van de SLR week men dan ook liever uit naar goede buur AMG. Dit is het tuningbedrijf uit Affalterbach, dat in 1999 werd overgenomen door Mercedes-Benz en sindsdien verantwoordelijk is voor alle extra snelle varianten van het merk met de ster. Zij bouwden met de SLS AMG niet alleen een betere auto, maar ook een echte Mercedes-Benz, die bovendien half zo duur is als de SLR McLaren. De motor van de SLS AMG Roadster is de beste prestatie van de mannen uit Affalterbach. De coupé klinkt ongetwijfeld net zo mooi, maar het oorstrelende uitlaatgeluid wordt in die auto nagenoeg uitsluitend gecomponeerd voor de omstanders. Net als in de Audi R8 Spyder is het bij de SLS Roadster pas echt goed hoorbaar. Het geluid van deze ouderwetse V8 (want nog geen turbo) is een van de meest karakteristieke motorgeluiden die er bestaan. Het is laag, grommend, Harley-Davidsonachtig krachtig en klinkt altijd cool en beheerst. Met ingedrukte AMG-knop is echter een scherpe knetter hoorbaar bij gas los. Een prachtige toevoeging van de geluidsingenieurs van AMG. Vangnet Wanneer je je over de brede dorpel in de stoel hebt laten vallen, is het uitzicht bijna adembenemend; een mooi instrumentarium, een prachtige middenconsole en een echt racy ambiance met alcantara, leer en een solide ogende pook voor de automaat. Werkelijk het hele dashboard is met leder bekleed en de stiknaden zijn fraai zichtbaar. Een mooi detail zijn de klassieke luchtroosters, die aan de propeller van een vliegtuig doen denken. De reusachtige V8 start vanzelfsprekend met een knopdruk. We kennen de motor uiteraard uit zo’n beetje alle AMG-varianten, alleen ademt hij nu vrijer door een nieuw inlaattraject. Tevens zijn een uitlaatsysteem met minder tegendruk en andere zuigers gemonteerd. Hierdoor is de motor nu 571 pk sterk. De auto reageert goed op de besturing, die ook wat zwaarder lijkt aan te voelen dan die van de coupé. De zeventraps automaat is voorzien van een dubbele koppeling. Hij voelt lekker mechanisch aan en schakelt met flinke klappen over. Goed voor het sportieve gevoel dus. Het wegrijden gaat beter dan bij de eerste exemplaren van de coupé. Wanneer je daarin snel wilde optrekken, gaf je algauw te veel gas, waardoor je met een schok werd gelanceerd. In de Roadster staan de parameters wel goed. Toch blijft ook hier handmatig schakelen met de flippers aan het stuur het beste. Het ESP-systeem kan uit, zo zien we op het display. Maar zoals altijd bij Mercedes blijft het elektronische vangnet in de praktijk aan staan. Het grijpt weliswaar ultiem laat in, maar toch. Ook een burn-out maken of met rokende banden wegrijden gaat niet. Endorfine Rijden met de nieuwe SLS AMG Roadster is een bevreemdende ervaring. Aanvankelijk word je vooral ‘getriggerd’ door de enorme stappen die de brachiale V8 zet en dreig je langzaam weg te zakken in een endorfinedelirium als gevolg van niet aflatende G-krachten, laterale versnellingen en eindeloze golven koppel die over de zeven versnellingen worden uitgesmeerd. Diep weggezakt in de nieuwe Mercedes supersportwagen laat je met duivels genoegen de verslavende resonanties van de hamerende achtcilinder inwerken op je ruggengraat. Net als zich kippenvel op je schouderbladen vormt, volgt met een klap de volgende versnelling en begint het verslavende, horizontale bungeejumpen opnieuw. Toch is dit niet een auto die je blijft verleiden om overal zo hard mogelijk te gaan. Dat komt deels door zijn enorm lange neus, die de auto minder beweeglijk maakt dan hardcore sportwagens met een middenmotor. Aan de andere kant merk je dat de auto ook op andere fronten vooral is geconcipieerd als een heerlijk comfortabele GT, waarmee je desgewenst een bochtig bergweggetje glimlachend bedwingt. Wie echter zijn SLS AMG Roadster mee op vakantie wil nemen, moet zijn bagage laten invliegen. Met slechts 173 liter kofferruimte kun je er net een weekendtas in kwijt. Toch biedt de Roadster slechts drie liter minder bagageruimte dan de SLS AMG Coupé, dus heel veel ruimte slokt het in elf seconden en tot een snelheid van 50 km/h neerklapbare dak niet op. Dé sensatie van de Mercedes-Benz SLS AMG Roadster is en blijft echter zijn motor. Gemener klinkend dan ooit tevoren en net zo karakteristiek als dat van een Harley-Davidson of Porsche 911. Tekst: Erik Kouwenhoven
Mercedes-Benz SLS AMG Roadster
Motor 6,2 liter V8
Vermogen 571 pk/420 kW
Koppel 650 Nm bij 4.750 tpm
Gewicht in kg 1.635
0-100 in sec. 3,8
Top in km/h 317
Prijs in euro 256.200

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer