strictly cars with character

BMW 5-Serie: Compliment

25 november 2013
Nu al een opfrisbeurt? Is de 5-Serie van BMW er dan al meer dan drie jaar? Het antwoord moet twee keer bevestigend luiden, want de huidige 5-Serie is er al bijna drieënhalf jaar en dan schrijft de autokalender doorgaans een opfrissertje voor. Het is ons volledig ontgaan dat de 5-Serie alweer dik drie jaar meedraait en dat is misschien wel het grootste compliment dat je een auto kunt geven. Veel complimenten heeft de huidige modelreeks trouwens niet nodig, want het is de best verkopende generatie sinds BMW de 5-Serie bouwt – al sinds midden jaren zeventig. Ook wel de meest uitgebreide trouwens, want behalve een sedan en een Touring zijn er tegenwoordig ook een 5-Serie Gran Turismo en verlengde 5-Serie sedan. Met een aandeel van zes procent (20.000 stuks) leidt de 5 GT in de verkopen een zieltogend bestaan, maar de verlengde ‘5’ is daarentegen een tophit in – hoe kan het anders – een land waar status wordt afgemeten aan de afstand ten opzichte van de bestuurder: China. Ruim 100.000 exemplaren in 2012 en dat is zelfs meer dan er van de Touring worden verkocht, want die variant is eigenlijk alleen in Europa populair.

BOTOX-INJECTIES

De 5-Serie wint nog steeds aan populariteit en een facelift lijkt dus wat prematuur. De modificaties zijn echter nauwelijks onder het begrip facelift te vatten, het zijn meer kleine botox-injecties. Extra contourlijntjes voor de nieren in de grille, iets anders vormgegeven luchtinlaten aan de voorzijde en gewijzigde achterlichten en achterbumper moeten de auto breder en sportiever doen voorkomen. Aan de 5-Serie Gran Turismo is nog het meest geknutseld, want die heeft een andere voor- en achterbumper en 60 liter meer bagageruimte dan voorheen. De koper van een 5-Serie kan voortaan kiezen uit de Luxury Line of de Modern Line. Xenonkoplampen zijn nu standaard, led-koplampen optioneel. Tot zover het goede nieuws, want helaas moeten we melden dat ons in de 5-Serie wederom een zescilinder is ontvallen. Twee jaar geleden moest de 523i met zescilinder lijnmotor het veld ruimen voor de 528i met viercilinder turbomotor. En nu is ook de 530i geruimd. Er valt niets negatiefs te zeggen over de tweeliter viercilinder TwinPower turbomotor in de 528i, maar ons BMW-hart gaat toch sneller kloppen van zo’n zingende zespitter.

IDEALE SPORTLIMOUSINE

We waren dus niet echt teleurgesteld dat BMW voor de testritten met de vernieuwde 5-Serie alleen de 535i (306 pk) en de 530d (258 pk) had klaargezet. Beslist niet de versies die de verkoopranglijst gaan aanvoeren, want dat doen de nieuwe 518d (143 pk diesel, vanaf 45.990 euro) en de 520i (184 pk benzine, 47.500 euro) vrijwel zeker, maar zo’n 5-Serie verdraagt – of eigenlijk: smeekt om – een krachtige motor. Pas dan komen het uitmuntende weggedrag en de fijne dynamiek tot hun recht. Hoewel de 535i op papier 48 pk sterker is, heeft de 530d dankzij zijn enorme koppel van 560 Nm net zo veel sprintvermogen. Dat komt zeker ook voor rekening van de achttraps automaat die de motor perfect in het venster van de maximale trekkracht houdt. Die achtbak schakelt bovendien boterzacht en maakt de motor op kruissnelheden onhoorbaar. En zuiniger dan een handbak, iets wat vroeger omgekeerd was. De 530d blijkt bijna de ideale sportlimousine. Ruim, snel, zuinig en met een wederom verbeterde stuurprecisie en weggedrag waar eigenlijk alle concurrenten een puntje aan kunnen zuigen. Terecht dus dat de 5-Serie al even de verkooptopper is in zijn segment.

AFSTANDELIJK

Minder succes was er tot op heden weggelegd voor de 5-Serie Gran Turismo. Niet alleen omdat de auto met uitzondering van de 520d GT alleen met dikke zes- en achtcilinders leverbaar is, maar ook omdat het model niet zo goed in het gamma van BMW wil passen. Te veel utiliteit, te weinig sportiviteit, te veel op comfort gericht en eigenlijk gewoon niet mooi. Nuchter beschouwd koop je met zo’n 5 GT de meeste ruimte – hij is gebouwd op het onderstel van de 7-Serie – en krijg je het meeste waar voor je geld. Maar hij rijdt een beetje afstandelijk, helt wat in bochten en reageert wat minder scherp op de besturing dan we van de gemiddelde BMW gewend. Allemaal niet zo raar met 230 kilogram extra gewicht en een tien centimeter hoger en langer koetswerk. Dat beperkt de dynamiek van huis uit. De 5-Serie Gran Turismo is er vanaf 59.900 euro, een zescilinder (diesel) is er vanaf 72.500 euro. Tekst: Mario Vos
BMW 530d
Motor 3,0 liter zescilinder dieselmotor met turbo
Vermogen 258 pk/190 kW bij 4.000 tpm,
Koppel 560 Nm bij 1.500-3.000 tpm.
Transmissie Achterwielaandrijving, achttraps automaat
L x B x H in cm 491 x 186 x 146
Wielbasis in cm 297
Gewicht in kg 1.785
0-100 in sec. 5,8
Top in km/h 250
Verbruik in l/100 km 5,1
CO2-uitstoot in g/km 134
Prijs in euro 63.900

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer