De Porsche Boxster is voor het eerst in zestien jaar echt ingrijpend vernieuwd. Hij is lichter, sneller en stoe" /> De Porsche Boxster is voor het eerst in zestien jaar echt ingrijpend vernieuwd. Hij is lichter, sneller en stoe"> De Porsche Boxster is voor het eerst in zestien jaar echt ingrijpend vernieuwd. Hij is lichter, sneller en stoe"> CARROS Magazine - Porsche Boxster: meer voor mannen
strictly cars with character

Porsche Boxster: meer voor mannen

25 november 2013
De Porsche Boxster is voor het eerst in zestien jaar echt ingrijpend vernieuwd. Hij is lichter, sneller en stoerder en werpt het imago van dames-Porsche definitief van zich af. Dat enigszins feminiene imago kreeg de Boxster vanwege zijn ‘zachte design’, alsmede vanwege de aanvankelijke beslissing van Porsche om zo veel afstand tot de 911 te houden dat je echt wel snakte naar meer vermogen dan de 204 pk die de 2,5 liter zespits boxermotor destijds leverde. Vooral omdat de centraal geplaatste krachtbron voor een perfecte gewichtsverdeling en zeer uitgebalanceerd weggedrag zorgt. Aluminium en staal De Boxster was in de jaren negentig wel de redding voor Porsche. Hij bracht waterkoeling in de nieuwe generatie boxermotoren en deelde zo veel – doorgaans onzichtbare – componenten met de 911 dat beide auto’s aanzienlijk goedkoper konden worden gebouwd. Dat componenten delen doen de 911 en de Boxster nog steeds: circa 50 procent van de onderdelen is identiek, maar daar zie je nu helemaal niets meer van. Of het moet zijn dat de Boxster nu ook dat ‘richeltje’ tussen de achterwielen heeft en de wat hogere kont, die de auto overigens grotendeels die veel stoerdere uitstraling verschaft. De Boxster heeft net als de 911 nu een langere wielbasis en is gemaakt in ‘misch-Bauweise’, waarbij aluminium en staal door elkaar worden gebruikt om een (40 procent) stijvere en tegelijk lichtere carrosserie te krijgen. De nieuwe Boxster is daardoor, ondanks grotere buitenmaten en meer uitrusting, 25 tot 35 kilo lichter dan zijn voorganger en in zijn klasse de lichtste auto. Snellere cabrioletkap Maar we gaan misschien iets te snel voorbij aan het nieuwe uiterlijk. Het is herkenbaar een Boxster gebleven, maar er is wel veel veranderd. Kortere overhang vóór door die zes centimeter langere wielbasis bij drie centimeter meer lengte. En de voorruit staat tien centimeter verder naar voren en loopt schuiner. Dat maakt hem in combinatie met de hogere achterkant en de grotere wielen – tot 20 inch – een stuk stoerder. Belangwekkende verbeteringen zijn er ook bij de cabrioletkap, die beter geïsoleerd is, minder weegt en nu geheel automatisch – voorheen moest je nog een hendel losmaken – al rijdend kan worden geopend en gesloten in de recordtijd van negen seconden. Officieel tot 50 km/h, maar wij deden het tijdens de testritten in Zuid-Frankrijk bij bijna 70 km/h nog probleemloos. ‘Segeln’ Porsche heeft de basismotor voor de Boxster met 0,2 liter verkleind tot 2,7 liter, maar hij heeft nu directe injectie en 10 pk meer (voortaan 265 pk). Resultaat is dat hij 15 procent zuiniger is en met PDK-versnellingsbak slechts 180 g/km aan CO2 produceert. De Boxster S heeft zijn 3,4 liter motor behouden, maar kreeg er 5 pk bij (nu 315 pk). Ook de ‘S’ is belangrijk zuiniger geworden. Dat is onder meer te danken aan het stop/startsysteem dat standaard aan boord is. Bovendien kunnen de versies met zeventraps PDK met ontkoppelde (stationair draaiende) motor ‘uitdrijven’ als er geen gas wordt gegeven, om zo de bewegingsenergie maximaal te benutten. De Duitsers noemen dat ‘segeln’. Zodra de bestuurder remt of gas geeft wordt de motor direct weer aan de aandrijving gekoppeld en dat gaat vrijwel ongemerkt. Voelbaar sneller Porsche doet dus volop mee aan het zuiniger maken van de modellen en dat heeft in ons land het aangename neveneffect dat de nieuwe Boxster duizenden euro’s goedkoper is geworden vanwege de lagere ‘slurptaks’. Maar een Porsche wordt natuurlijk gekocht omdat het een sportauto is en ook op dat gebied heeft de Boxster meer te bieden. Minder gewicht en meer vermogen zijn heilzaam voor prestaties en weggedrag. De Boxster S die we tijdens eerste testritten rijden, is voelbaar sneller geworden. Het sprintvermogen is groter en het gemak waarmee je de auto van bocht naar bocht sleurt over de slingerwegen van de Franse Zeealpen is indrukwekkend. Tegelijk is ook de rechtuitstabiliteit beter vanwege de langere wielbasis en worden oneffenheden door de vering wat gewilliger geslikt. Meer comfort is er door de elektromechanische bekrachtiging van de besturing, die minder reacties doorgeeft. Maar dat gaat wel wat ten koste van het wegcontact, merkbaar meer dan bij de 911. De Porsche-techneut die we daarover spraken, gaf toe dat de Boxster iets meer ondersteuning en iets minder gevoel geeft. Hetgeen niet wil zeggen dat de Boxster voortaan niet meer voor mannen biedt. Tekst: Mario Vos
Porsche Boxster S PDK
Motor 3,4 liter zescilinder boxermotor
Vermogen 315 pk/232 kW bij 6.700 tpm
Koppel 360 Nm bij 4.500 tpm
Transmissie PDK zeventraps dubbelkoppeling versnellingsbak, achterwielaandrijving
L x b x h in cm 438 x 180 x 128
Gewicht in kg (rijklaar) 1.350
Verbruik in l/100 km 8,0
CO2-emissie in g/km 188
0-100 in sec. 5,0 (4,8 met Sport Plus)
Top in km/h 277
Prijs in euro Vanaf 77.500

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer