strictly cars with character

Hyundai Veloster: tijd voor turbo

25 november 2013
Hyundai is zomaar begonnen met het maken van leuke auto’s. De recent geïntroduceerde i40 was al een forse stap in de goede richting en de sportief getinte Veloster is zelfs de leukste Hyundai tot nu toe. Het is nog wel even wachten op een passende motorisering. Koreaanse automerken bouwden de afgelopen drie decennia de reputatie op vooral goedkoop te zijn, maar de producten hadden vaak kraak noch smaak. Sinds de opkomst van de SUV is daar geleidelijk verandering in gekomen, niet zozoeer in de prijsstelling, maar wel in de smaak. Nog altijd wordt het segment van de middenklasse SUV’s voornamelijk op de been gehouden door Kia en Hyundai met hun scherpe prijzen en – toegegeven – inmiddels bepaald niet onaardige kwaliteiten. Maar ook buiten de SUV-klasse doen de Koreaanse merken flink hun best, met als beste voorbeeld de alleraardigste nieuwkomer van Hyundai, de Veloster. Beetje vreemde naam misschien, zeker als je bedenkt dat Hyundai net alle modellen aan het omnoemen is naar i-met-een-nummer-erachter (i10, i20, enz). Maar de Veloster is dan wel een buitenbeentje in het gamma. Eén deur links, twee rechts Dat is de auto om te beginnen al vanwege de vormgeving, die doodgewoon erg goed gelukt is en alom waardering oogst. Maar loop een keer om de auto heen en je ziet iets zeer merkwaardigs, want de Veloster heeft aan de rechterzijde twee portieren (voor en achter) en links slechts één. Het werd gedaan om enerzijds een echte coupévorm te kunnen verwezenlijken terwijl de auto toch praktisch in gebruik wil zijn met een makkelijke instap achterin en ruimte voor vier personen. De waarheid ligt zoals gebruikelijk een beetje in het midden: een echte coupé is de Veloster niet en een praktische gezinsauto voor vier mensen is ook wat optimistisch. Volwassenen hebben het achterin niet heel royaal, maar voor niet te lange ritten is het wel te doen. Het gemak van de extra deur aan de rechterkant – met verborgen portiergreep die hier nu eens wel op z’n plaats is, omdat hij de belijning niet stoort – wordt wel een beetje beperkt door de sterk dalende daklijn van het koetswerk. Goed gelukt design Niettemin is het een geslaagd ontwerp met bovendien een bruikbare bagageruimte van 320 liter, die via de neerklapbare achterbank tot 1.015 liter kan groeien. Da’s dan wel weer praktisch, maar de Veloster wil toch vooral indruk maken met z’n design en dat heeft Hyundai doodgewoon goed voor elkaar. De auto staat gevoelsmatig dicht bij het wegdek, de wielkasten zijn mooi uitgeklopt en worden goed gevuld door 17 inch wielen, zowel de neus als de achterkant zijn lekker vormgegeven en ook het interieurdesign heeft het Koreaanse merk goed voor elkaar. Jammer genoeg zit er wel een heel dikke ‘maar’ aan te komen. Want voorlopig is de Veloster alleen leverbaar als 1.6 GDI, die beschikt over een direct ingespoten benzinemotor. Op papier komt er 140 pk uit en 167 Nm aan koppel, maar gevoelsmatig is het niet echt een sprinter. De krachtbron voelt een beetje taai aan, zoals direct ingespoten benzinemotoren zonder turbo of met weinig inhoud eigenlijk vrijwel altijd hebben. Prettig sturen Het gevolg is vaak dat je dan meer prestaties van de motor probeert te vragen en dus verder verwijderd raakt van de mooie verbruikscijfers die de Veloster 1.6 GDI belooft. Je zou er bijna 18 kilometer op een liter mee moeten kunnen afleggen en dus maar 137 gram koolzuurgas per kilometer in de lucht moeten blazen, wat dan weer goed is voor ‘slechts’ 20 procent fiscale bijtelling en energielabel A. We vrezen echter dat het een stuk meer zal zijn, mede omdat de Veloster gewoon zo prettig stuurt dat je vaak een wat fellere rijstijl zult bezigen. De auto ligt lekker op de weg, heeft een plezierig sportieve – niet onnodig plankharde – vering en gaat mooi neutraal door bochten. Alleen dat uitaccelereren van die bochten mag van ons een stuk vlotter. Wachten op de turbo Gelukkig heeft Hyundai wel een fellere motor in het vooruitzicht gesteld. Begin 2012 komt er een veel sterkere turboversie op de markt met 200 pk. Nog voor het zover is brengt Hyundai voor de Veloster ook een zesversnellingsbak met dubbele koppeling uit, die een vlottere acceleratie belooft en de auto zuiniger maakt. Vooral de combinatie van dit twee lijkt ons interessant en daar zouden wij op wachten. Wie dat niet wil kan vanaf 23.995 euro bij de Hyundai-dealer de showroom uitrijden met de Veloster. Tekst: Mario Vos
Hyundai Veloster 1.6 i-Motion
Motor 4-cilinder lijnmotor
Vermogen 140 pk bij 6.300 tpm.
Koppel 167 Nm bij 6.300 tpm.
L x B x H in cm 422 x 179 x 140
Wielbasis in cm 265
Gewicht in kg 1.260
0-100 in sec 9,8
Top in km/h 201
Verbruik in l/100 km 5,9
CO2-uitstoot in g/km 137
Prijs in euro 23.995

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer