strictly cars with character

Porsche Cayman R: superieur

25 november 2013
De kans is groot dat de Porsche Cayman R niet RS heet omdat de toevoeging van de letter S voor extra gewicht zou zorgen. Het oude adagium van minder gewicht en meer vermogen zorgt ook in de Cayman R voor veel feestvreugde. Hoewel de 911 de ongekroonde ster is uit de Porsche-stal geven de hoge heren van het bedrijf onomwonden toe dat het middenmotorconcept van de Boxster en Cayman superieur is. Tenminste, als het gaat om balans en wegligging. Om de 911 te beschermen, wordt er dan ook nauwlettend op toegezien dat er – in rechte lijn – een prestatieverschil blijft bestaan tussen de top-Cayman en de instap-911. Maar nu zowel de 997-versie van de 911 als de Cayman in de herfst van hun productieleven zijn aanbeland, mag de kleinere van de twee los. Met als gevolg dat de Cayman R de eerste auto is uit de Boxster/Cayman-lijn die een betere pk/gewichtsverhouding heeft dan zijn grote broer. Die van de standaard 911 bedraagt namelijk 4,0 en die van de Cayman R 3,9. Spyder als basis Dat dit bij de Cayman R niet heeft geleid tot een snellere acceleratie, heeft mogelijk te maken met het feit dat de 911 meer tractie ontwikkelt doordat de motor recht boven de achterwielen is geplaatst. Maar het zou evengoed een marketingleugentje kunnen zijn. Praktijktests zullen de ware oorzaak ongetwijfeld ooit aan het licht brengen. Voor nu is vooral van belang dat wij een rondje maken met de best rijdende Porsche van dit moment. Hoe wij dat bij voorbaat al weten? Omdat de auto waarop hij is gebaseerd de Boxster Spyder is, die wij tot nog toe de best rijdende Porsche vonden. De Cayman R wordt aangedreven door dezelfde direct ingespoten 3,4 liter zescilinder, die 330 pk sterk is. De gewichtsbesparing werd ook hier bereikt door het weglaten van comfortsnufjes zoals airco en stereo. Ook gebruikte Porsche her en der lichtere materialen, zoals een aluminium motorkap en de lichtste 19-inch velgen die in huis waren. De complete set weegt minder dan 40 kilo. Als optie is bovendien een lichtgewicht lithium-ion raceaccu verkrijgbaar, net als in bijvoorbeeld de 911 GT3 en GT2 RS. Scheelt nog eens 15 kilo. Hierdoor komt het totaalgewicht uit op 1.295 kilo, liefst 55 kilo minder dan de Cayman S. Het behoeft geen betoog dat de Cayman R hierdoor een nog fijnere rijmachine is geworden, zeker niet nu het onderstel ook nog eens 20 millimeter werd verlaagd. Telepathie Voor op de openbare weg prefereren we de optionele PDK-bak. Daarmee is de Cayman R schoner, zuiniger en sneller. Bovendien schakel je 60 procent sneller over dan de snelste mens met een handbak zou kunnen. Rijdend over de vele haarspeldbochten en snelle doordraaiers op vakantie-eiland Mallorca komt het woord ‘telepathisch’ op. Bij een Porsche 911 stap je in, maar een Cayman trek je aan. Het is alsof de twee voorwielen deel gaan uitmaken van je lichaam, zo exact is de auto te plaatsen in de bochten en zo heerlijk direct voelt de besturing aan. Alsof de auto weet wat je van plan bent en meewerkt aan je snode plannen. Een Porsche 911 moet je temmen en soms hard aanpakken, maar de Cayman R lijkt met je mee te denken. Zelfs op het circuit. In handen van een expert zijn de Porsche 911 Turbo en GT3 uiteraard sneller, maar zolang je geen ervaren coureur bent, is er geen Porsche die kan tippen aan deze Cayman R. Zelfs driften is een fluitje van een cent. En dat kan niet van elke auto met middenmotor gezegd worden. Het is inderdaad de wegligging die de Cayman R superieur maakt. Zelden hebben we in een auto gereden die zó goed vlak blijft liggen en compleet zonder protest van banden of onderstel de snelste bochten aanvalt. Dankzij de inschakelbare sportuitlaat (aankruisen die optie!) biedt de R bovendien een ongekende geluidsbeleving. Oké, één puntje van kritiek. Voor een auto waarbij zo aandachtig op gewicht is gelet, komen de verlichte make-upspiegels in de zonnekleppen wel een beetje ‘zwaar’ over. Tekst: Erik Kouwenhoven
Porsche Cayman R
Motor 3,4 liter zescilinder boxer
Vermogen 330 pk/243 kW
koppel 370 Nm bij 4.750 tpm
Gewicht in kg 1.295
0-100 in sec. 4,7
Top in km/h 282
Prijs in euro Vanaf 95.800

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer