strictly cars with character

Audi A3 Sportback: de betere

28 november 2013
Een driedeurs hatchback is in Europa al een tijdje minder in trek. En dus komt al snel de vijfdeurs Sportback het gamma van de Audi A3 versterken. Langer, ruimer, lichter; kortom de betere A3. Audi geldt als de uitvinder van de ‘premium compact’ met de A3, maar het model werd pas echt een succes toen er drie jaar na de hatchback een vijfdeurs Sportback uitkwam: de verkopen verdubbelden meteen. Inmiddels is driekwart van de verkochte A3’s een Sportback, ook omdat het een knipoog is naar een combi met zijn extra lengte en wielbasis (+ 3,5 cm). Je kunt de achterbank dankzij de extra portieren dus niet alleen beter bereiken, maar als je er hebt plaatsgenomen is er ook meer been- en hoofdruimte. En het bagagevolume is met 380 liter ook dik in orde. Cilinderuitschakeling Gelukkig heeft Audi inmiddels de trend doorbroken om steeds zwaardere auto’s te bouwen, want in navolging van de gewone A3 is ook de Sportback zo’n 90 kilogram lichter dan voorheen. Dat voel je onmiddellijk aan bijna alles. De scherpte bij het insturen, de respons van de aandrijving, de alerte reacties bij het nemen van bochten of het afremmen. Alsof je in het voorjaar eindelijk die dikke winterjas uit kunt doen en vrijer kunt bewegen. Minder gewicht betekent ook dat de A3 Sportback met kleinere motoren toe kan en daarom komt er op niet al te lange termijn zelfs een 1.2 TFSI met 105 pk. Maar nu gaat onze aandacht vooral uit naar de nieuwe 1.4 TFSI met Cylinder on Demand – een 140 pk sterke, direct ingespoten turbo-benzinemotor die bij geringe belasting twee van de vier cilinders uitschakelt – en naar de 1.8 TFSI met 180 pk. Met die laatste pakken we de Col de Braus, een soort orgie van haardspeldbochten in het achterland van Nice. En het voelt goed, erg goed zelfs. Messcherpe besturing, volop kracht, tractie en remvermogen. Plug-in hybride Wat kun je je nog meer wensen? In deze tijd van fiscale straf voor zakenrijders misschien wat minder CO2-uitstoot, zodat je zo’n verfijnd gepolijste A3 Sportback ook professioneel betaalbaar kunt inzetten. De 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling is dan een mooie combinatie van kracht (140 pk, 250 Nm), zuinigheid (4,8 l/100 km, 112 g/km CO2) en daardoor bescheiden bijtelling (20%). Angst voor een rauw lopende motor als er daadwerkelijk twee cilinders tijdelijk afhaken, is onterecht. Als je goed luistert kun je het wel horen, maar voelen eigenlijk nooit. Dieselen kan met de 1.6 TDI (105 pk) en de 2.0 TDI (150 of 184 pk), maar de zakenrijder die dat niet wil kan ook wachten tot begin 2014, als de aardgasversie (1.4 TCNG, 110 pk) uitkomt of later dat jaar de Sportback e-tron met plug-in hybridetechniek. Spannende nieuwe versies die het succes van de A3 zeker nog groter zullen maken. Tekst: Mario Vos
Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S-tronic
Motor 1,8 liter viercilinder turbo-benzinemotor
Vermogen 180 pk/132 kW bij 5.100 tpm,
Koppel 250 Nm bij 1.250-5.000 tpm
Transmissie Voorwielaandrijving, zeventraps dubbelkoppeling versnellingsbak
0-100 in sec. 7,3
Top in km/h 232
Verbruik in l/100 km 5,6
CO2-uitstoot in g/km 130
Prijs in euro 33.090

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer