strictly cars with character

Volvo Drive-E: Økø-løgisch

1 december 2013
De Volvo-motortechneuten staan op dit moment lachend hun oude vier-, vijf- en zescilinders om te smelten. Want daarvoor in de plaats komen slechts twee motorsoorten terug: krankzinnig zuinige benzine- en dieselmotoren met een inhoud van twee liter.  Het recept is even simpel als geniaal. Men neme twee identieke viercilindermotoren. Daaraan voeg je voor een lekkere dieselsmaak een flink stuk common rail-technologie toe en vier dieselkoppen. De benzinevariant voorzie je van een snufje directe injectie en vier benzinekoppen en daarna breng je het geheel op smaak met een of twee turbo’s of een supercharger. Wanneer je houdt van extra heet, gebruik je gewoon beide. Deze nieuwe Drive-E motoren, zoals ze zullen heten, worden aanvankelijk gelanceerd in drie varianten - de T5 en T6 benzinemotor en de D4 diesel. Geloof ons, het is een recept dat voor opschudding gaat zorgen in de autowereld.

SUPERCHARGER ÉN TURBO

De D4 diesel heeft twee turbo’s en levert 181 pk, terwijl de T5 benzinemotor over één turbo beschikt en 245 pk sterk is. De T6 heeft zowel een turbo als een supercharger en biedt een vermogen van liefst 306 pk. Terwijl de supercharger zijn werk doet bij lagere toerentallen om koppel te genereren, zorgt de turbo bij hoge toerentallen voor extra vermogen met de bonus van een lager verbruik. Maar er zullen ook motoren verschijnen met andere vermogens, zoals twee diesels van 120 en 230 pk en een benzineversie van 140 pk. En waar de T6 al een – meer dan – waardige vervanger is voor de zescilinders, wijst Volvo er graag op dat het vermogen nog verder omhoog kan wanneer er hybride technologie wordt toegevoegd. "We hebben kleinere motoren gemaakt met vermogens die opwindender rijeigenschappen geven dan motoren met meer cilinders”, aldus Derek Crabb, Volvo’s aandrijflijngoeroe. “En toch hebben ze het brandstofverbruik van viercilinders. Door elektrificatie, zoals plug-in-hybride technologie, komen ze qua vermogen zelfs terecht in het grondgebied van de huidige generatie V8-motoren.” Niet alleen de motoren zijn snel, stil en extreem zuinig, ook zijn ze gekoppeld aan verbeterde zestraps handgeschakelde versnellingsbakken of een gloednieuwe, compacte, zijdezachte achttraps automaat. Beide combinaties bieden enorme brandstofbesparingen tot 30 procent in vergelijking met de huidige motoren. Nieuw voor de diesels is de i-Art-technologie. Hierbij wordt de druk van elke brandstofinjector afzonderlijk in de gaten gehouden in plaats van via een enkele sensor in de common rail.

99 GRAM CO2

We probeerden de nieuwe generatie motoren in het achterland van Nice, op de hoogvlakten, heuvels en bergpassen van de Alpes Maritimes. Het was moeilijk om te geloven dat de machtige T6 supercharged turbomotoren die zowel in de XC60 als de S60 sedan lagen, in feite relatief kleine tweeliter motoren zijn. Het voelde alsof we op pad waren met drieliter V6’en en zo klonken ze ook. De nieuwe generatie kan qua geluidsbeleving weliswaar niet op tegen de karakteristieke vijfcilinders, maar ze laten toch een prachtige grom horen wanneer het gaspedaal diep wordt ingedrukt. De echte ster was in onze ogen echter de nieuwe D4-motor met een gemiddelde CO2-uitstoot van 99 g/km. We reden hem in de V60. De nieuwe D4-krachtbron is niet alleen een van de stilste zelfontbranders van dit moment, maar kan zich qua verfijning en kwaliteit meten met het beste dat de Duitse premiummerken in huis hebben. Dieselende leaserijders kunnen zich eveneens verheugen. Met zijn 181 pk is de motor vrijwel net zo sterk als de huidige D5. In de V60 en S60 is deze motor tevens goed voor slechts 20 procent bijtelling. Bij een V70 of S80 ook, alleen moet je dan wel een handbak bestellen. Volvo heeft daarmee de sterkste diesel in de 20-procent-bijtellingklasse. De S60 D4 Kinetic is te koop vanaf 35.495 euro. Dankzij de nieuwe motoren is Volvo plotseling benchmark waar het gaat om motortechnologie. Het is nu alleen nog de vraag wanneer de andere fabrikanten in staat zijn om hun achterstand goed te maken. Tekst: Erik Kouwenhoven
Volvo XC60 T6 Geartronic
Motor 2,0 liter viercilinder benzine met turbo en compressor
Vermogen 306 pk/225 kW bij 5.700 tpm
Koppel 400 Nm bij 2.100-4.500 tpm
Gewicht in kg 1.626
0-100 in sec. 6,9
Top in km/h 210
Gem. verbruik in l/100 km 7,3
CO2-uitstoot in g/km 169
Prijs in euro 54.595
Volvo V60 D4
Motor 2,0 liter viercilinder diesel met twee turbo’s
Vermogen 181 pk/133 kW bij 4.250 tpm
Koppel 400 Nm bij 1.750-2.500 tpm
Gewicht in kg 1.471
0-100 in sec. 7,6
Top in km/h 225 (begrensd)
Gem. verbruik in l/100 km 3,8
CO2-uitstoot in g/km 102
Prijs in euro 37.495
Tags: Drive-EVolvo

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer