strictly cars with character

Volvo S60: meest sportieve ooit

1 december 2013
De nieuwe S60 is de meest sportieve auto die Volvo ooit heeft gemaakt, claimt het Zweedse merk. Maar de auto zet toch vooral maatstaven op het gebied van veiligheid. Met de ontwikkeling van de S60 was Volvo natuurlijk al ver voor de overname door het Chinese Geely begonnen; de wereld was zelfs nog niet eens in een economische crisis beland. Maar toch past de auto helemaal in deze tijd, waarin het accent meer dan ooit op zuinigheid ligt. Dat zie je aan het uiterlijk overigens niet af, want Volvo heeft de sportieve coupévorm van de S60 verder uitgewerkt. De auto ziet er nog meer gedrongen uit. Lager en breder, maar niet groter, terwijl hij dat wel degelijk is met een lengte van 4,63 meter. Het lijkt van buiten of je achterin alleen maar kinderen kwijt kunt, maar de achterbank is verrassend ruim. Hoofd- en beenruimte is er ook voor volwassenen genoeg, alleen de instap vergt wat meer lenigheid dan bij de meeste auto's in deze klasse. De bagageruimte is met 380 liter aan de krappe kant en bovendien is de toegang door de ver doorgetrokken daklijn niet ideaal. Veiligheidssystemen Volvo borduurt in het interieur voort op het design dat de afgelopen jaren al op andere modellen is geïntroduceerd. Met als belangrijkste kenmerk die slank ogende middenconsole, die nu iets naar de bestuurder is toegedraaid. Bovenin die console is voortaan het beeldscherm voor de navigatie ondergebracht, wat we een aanzienlijk betere oplossing vinden dan het uit het dashboard omhoog schuivende schermpje. Op het gebied van veiligheid heeft Volvo er nog maar weer een schepje bovenop gedaan. City Safety, een systeem dat waarschuwt voor het te dicht naderen van een obstakel en vervolgens zelf afremt, is standaard, net als bij de XC60. Tegen meerprijs kun je daar Pedestrian Detection bij bestellen dat in de stad geheel zelfstandig in de ankers gaat als je een voetganger op de rijbaan te laat ziet. En natuurlijk zijn er nog veel meer elektronische bewakers te krijgen, zoals BLIS om de dode hoek van je buitenspiegels in de gaten te houden en Lane Departure Warning, om te zorgen dat je tussen de lijntjes blijft. Viercilinders De S60 betekent in motorisch opzicht een beetje een ommekeer voor Volvo. Voor het eerst ligt bij de benzinemotoren het accent op viercilinders. Om te beginnen is er een nieuwe tweeliter viercilinder met turbo beschikbaar die 203 pk levert. Later (oktober) komen daar twee 1,6 liter turbomotoren bij met respectievelijk 150 en 180 pk die de aanduiding T3 en T4 krijgen. Er is nog één vijfcilinder over, namelijk de 2,5 liter T5 met 240 pk en als topper is er de T6, een zescilinder turbomotor met 305 pk. Volvo Nederland is blij met dat ruime aanbod aan benzinemotoren, want in de leasemarkt verschuift het accent momenteel heel snel van benzine naar diesel, ingegeven door fiscale voordelen en 'boetes'. Toch is er ook aan de dieselzijde een compleet nieuwe motor, een tweeliter vijfpitter met 163 pk, D3 genaamd. Daarboven is er een 2,4 liter vijfcilinder met 205 pk (D5), daaronder de vernieuwde 1,6 liter turbodiesel, die voortaan 115 pk levert en ook zonder kunstgrepen als smalle bandjes en lange versnellingen in aanmerking komt voor 20 procent fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik. Hij heet nog wel DRIVe. Veel gevoel Bij de aftrap van de verkoop in augustus zijn de kleinere motoren nog niet leverbaar en ook tijdens de introductie konden we alleen rijindrukken opdoen met de sterkere krachtbronnen. Zowel de nieuwe vijfpits turbodiesel (D3) al de 2.0T zijn een aanwinst voor de S60. De dieselmotor laat een lekkere vijfcilinder grom horen als je gas geeft, maar is bij constante snelheden aangenaam stil. Al bij lage toerentallen is er veel trekkracht, dus je kunt desgewenst schakellui rijden. Ideaal om met een automaat te combineren en daarvan verkoopt Volvo er ook steeds meer. De 2.0T turbo-benzinemotor is een waardige vervanger van de vijfpitters, waarvan er overigens nog wel een leverbaar blijft. We reden hem met de Powershift zestraps dubbelkoppeling versnellingsbak en dat blijkt een zeer uitgebalanceerde combinatie. De auto heeft door de lichtere krachtbron een mooie gewichtsverdeling en daardoor een neutraler stuurgedrag. Overigens heeft Volvo veel gevoel in de iets directere besturing weten te leggen, waardoor je de auto heel nauwkeurig kunt dirigeren. En verheugend is tevens dat de stabiliteitsregeling niet te snel is met ingrijpen, maar dat wel resoluut doet als het echt nodig is. Overigens waren alle auto's uitgerust met de vrij stevige sportieve onderstelafstemming, maar zonder meerprijs is ook het comfortabelere Touring-onderstel te bestellen. Vanaf 34.995 euro We reden ook even met het topmodel van de reeks, de S60 T6 AWD, met de uitmuntende drieliter zespitter die via een zestraps automaat alle vier de wielen aandrijft. Trekkracht en tractie in overvloed en de vierwielaandriving compenseert het extra gewicht van de motor mooi. Volvo heeft hoge verwachtingen van de nieuwe 60-serie, vooral omdat de auto nog dit jaar gezelschap krijgt van een combi-versie die V60 gaat heten. Maar alleen de sedan moet al goed zijn voor 1.500 auto's in 2010. Daarbij helpt dat de S60 goedkoper is dan de concurrentie, want de iets later leverbare basisversie met 150 pk er is al vanaf 34.995 euro. Voor slechts drie mille meer heb je echter de 203 pk sterke 2.0T en dat is het doorsparen waard. Dieselen kan met de S60 DRIVe (115 pk) vanaf 35.395 euro, maar ook hier loont het om door te sparen voor de 38.395 euro kostende D3. Tekst en fotografie: Mario Vos

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer