strictly cars with character

VW Passat Alltrak: kracht van suggestie

2 december 2013
Stationwagons waarmee je buiten kunt spelen, in de modder en in de sneeuw, en waarbij een waxcoat bijna verplicht is. Het segment dat voornamelijk door XC70’s en Allroads bevolkt werd, leek aardig ingedut, maar Volkswagen schudt het wakker met de vierwielaangedreven Passat Alltrak. Toegegeven, alleen Scandinaviërs, Oostenrijkers, Zwitsers en Russen hebben er echt veel aan. Maar ook wij Nederlanders kunnen wat met de Alltrak. We hebben namelijk de grootste ‘trekhaakpenetratie’ (sorry) ter wereld, zo’n veertig procent van ons wagenpark draagt er een. We slepen graag objecten voort, zoals caravans, trailers met een paard erin of een klassieke racewagen erop. En daarvoor is de Alltrak optimaal uitgerust. Wielspin In een notendop is de Alltrak een Passat die drie centimeter hoger op zijn wielen staat en verrijkt is met het vierwielaandrijfsysteem van de Tiguan, wat een volwaardige off-roader is. De Alltrak staat daardoor beter zijn mannetje in het terrein dan de gemiddelde VW Syncro. Hij heeft bovendien software aan boord die is geoptimaliseerd voor moeilijke omstandigheden. Druk de knop off-road in en het gaspedaal krijgt stante pede een kalme karakteristiek, zodat je kunt rijden als of er eitje onder het pedaal ligt, en de tractiecontrole neemt een liberale attitude aan, want een beetje wielspin is niet altijd verkeerd. Het kan in sommige penibele situaties zelfs helpen. Het ABS probeert niet meer het blokkeren van de wielen te minimaliseren, maar staat het juist toe. In het terrein kom je namelijk eerder tot stilstand als de wielen gelegenheid krijgen kleine walletjes aarde of sneeuw voor hun loopvlak te vormen. De Alltrak heeft ook hill descent control, een systeem dat het afdalen van een steile en gladde helling indien gewenst helemaal van je overneemt – op het sturen na natuurlijk. Slingeren We beproefden de Alltrak in de sneeuw en daar reed hij zonder meer prima en vertrouwenwekkend op zijn Sottozero winterbanden. Wat de Alltrak voor ons Hollanders aantrekkelijk maakt, is het feit dat Volkswagen zijn best heeft gedaan er een uitstekende trekauto van te maken. Er gaat bijvoorbeeld altijd minstens 10% van de trekkracht naar de achterwielen, voor een mooi stabiele rechtuitloop. Hij kan een geremd aanhangergewicht van 2.000 kilo aan, en dat geldt ook off-road. Bovendien herkent het ESP dat de Alltrak een aanhanger trekt en houdt het daar rekening mee, waardoor een uitwijkproef op sneeuw een fluitje van een cent is – we spreken uit ervaring. Het systeem is er ook erg goed in het gevaarlijke slingeren van een aanhanger te herkennen en te neutraliseren door de Passat desnoods op één of twee wielen af remmen. Er is keuze uit twee diesels (TDI, 140 en 170 pk) en twee benzinemotoren (TSI, 160 en 210 pk). In de 140 pk TDI reden we gedurende een rit van zo’n 150 kilometer gemiddeld 1 op 14,3, op de terugweg in de 210 pk TSI 1 op 12, in beide gevallen keurig. Gemiddeld is een Alltrak zo’n vier mille duurder dan een vergelijkbare, normale Passat. De 160 pk TSI is alleen maar met tweewielaandrijving beschikbaar (bij de 140 pk TDI is dat een optie), maar zo’n wannabe-versie moet je niet willen. Een Passat is niet de meest boeiende keuze in autoland, en door de komst van de Alltrak wordt hij nog lang geen ‘sex on wheels’. Maar het is wel een capabele en plezierige auto waarvan de aantrekkingskracht hem niet alleen zit in wat hij kan, maar ook in wat hij suggereert: dat de bestuurder een paardrijdende, autoracende en oceaanzeilende avonturier is. Tekst: Ton Roks
VW Passat Alltrak
Motor 2,0 liter viercilinder turbodiesel
vermogen 170 pk
Koppel 350 Nm
Transmissie 4WD
Gewicht in kg 1.725
Max. aanhangergewicht in kg 2.000
0-100 in sec. 8,9
Top in km/h 211
CO2 uitstoot in gr/km 155
Prijs in euro Vanaf 49.590

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer