strictly cars with character

BMW 320d EfficientDynamics Edition

2 december 2013
Hij heeft een onmogelijke naam maar prachtige papieren: de BMW 320d EfficientDynamics Edition. En hij mag voor 40 mille weg. Als de verkoop van de 3 hiermee geen ‘boost’ krijgt weten wij het ook niet meer. Het gaat bij de (we korten het maar even af) B3dEDE namelijk om een slechts fractioneel getrimde 320d (43.305 euro). Belangrijker is echter dat de nieuwe, zuinigere variant een A-label (20% bijtelling) meekrijgt, nog altijd 163 pk heeft en qua uitstoot vergelijkbaar is met kleinere auto’s als de Volvo S40 1.6 en de Skoda Octavia 1.6. Voorwaar een mooie technische prestatie. Prijsbreker Om het nog wat ingewikkelder te maken: de B3dEDE is ook nog eens nauwelijks duurder dan de minder gemotoriseerde 318d (39.200 euro) die overigens – zucht – ook over een 2,0 liter en – zucht, zucht – EfficientDynamics-techniek beschikt. Volgt u het nog? Ach, laat ook maar. Waar het om gaat is dat BMW met de nieuwste variant gewoon beoogt om een prijsbreker in de markt te zetten die de verkoop van de 3-serie in de twee jaar dat dit model nog rest een stevige impuls geeft... 109 g/km Met een gemiddeld verbruik van 4,1 liter op 100 km is de (vooruit, nog een keer dan) 320d EfficientDynamics Edition de zuinigste BMW van dit moment. Door de CO2-uitstoot van 109 g/km komt deze auto bovendien in aanmerking – onder de huidige wetgeving – voor 20% fiscale bijtelling. Daarmee is de B3dEDE op dit moment de meest krachtige auto (120 kW/163 pk) in de genoemde bijtellingcategorie. Desondanks kenmerkt de nieuwe versie zich nog steeds door veel trekkracht bij lage toerentallen en een onverminderd sportief weggedrag. Tweemassavliegwiel Een serie veranderingen en nieuwe constructies zorgen voor het lage verbruik van de nieuwste 3-uitvoering. In de eerste plaats zijn dat aerodynamische veranderingen aan de carrosserie, nieuwe lichtmetalen Aero-wielen in turbinedesign en het verlaagde onderstel. Verder is de eindoverbrenging van de transmissie langer, waardoor de motor in elke versnelling minder toeren maakt. Om trillingen en vibraties tijdens optrekken bij lage toerentallen te voorkomen is het vliegwiel in de B3dEDE een zogenoemd tweemassavliegwiel, dat compact is en toch motortrillingen goed dempt. Om die eigenschap verder te versterken past BMW een innovatief pendulesysteem in het vliegwiel toe. Naar verwachting zal dit type vliegwiel in de nabije toekomst in steeds meer BMW’s worden gemonteerd. Start/stop De B3dEDE is uitgerust met technologie die al standaard is te vinden op bijna alle modellen van BMW, waaronder Brake Energy Regeneration, de Auto Start Stop-functie en de versnellingsindicator die het optimale moment van schakelen aangeeft. Verder is de auto voorzien van de energiebesparende EPS (Electronic Power Steering). De tweeliter dieselmotor is volledig getuned op een zo efficiënt mogelijk verbranding. Het aluminium motorblok is voorzien van een turbo met variabele inlaatgeometrie en de nieuwste generatie common rail-inspuiting met piëzo-injectoren. Top 225 km/h Ondanks de langere eindoverbrenging is de BMW 320d EfficientDynamics Edition behoorlijk pittig: hij accelereert van 0 naar 100 km/h in 8,2 seconden en (in de vijfde van de zes versnellingen) van 80 naar 120 km/h in 9,6 seconden. De topsnelheid bedraagt 225 km/h. De auto kan uitsluitend met handbak gekocht worden.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer