strictly cars with character

BMW X5: Bodybuilder af

2 december 2013
De BMW X5 is toe aan de derde modelwisseling sinds zijn conceptie in 1998. Toch moet je goed kijken om de verschillen te zien met zijn voorganger. De auto werd minder macho en meer metro, maar is tevens slimmer, ruimer, zuiniger en nog altijd een ideale gezinsauto voor wintersportliefhebbers. Er is een gouden regel voor terreinwagens. Hoe beter de auto presteert in het terrein, hoe slechter de rijeigenschappen op de buitenweg. BMW maakte destijds als een van de eersten een duidelijke keuze: de off-road-capaciteiten werden vergeten en de X5 werd de best rijdende SUV op de markt. Maar sinds de introductie van de eerste BMW X5 in 1998 is er wel wat veranderd in de SUV-wereld. Porsche kwam met de eveneens dynamisch rijdende Cayenne, Audi introduceerde de Q7 en ook de Mercedes-Benz M-Klasse ging steeds sportiever aanvoelen. Desondanks handhaafde de X5 zich moeiteloos in de top waar het ging om rijprestaties. Er is echter een groter probleem dat alle auto’s in dit segment parten speelt en dat is het feit dat de verkoophardlopers nu in een klasse daarónder zitten. De Audi Q5, de BMW X3 en de Mercedes-Benz GLK zijn anno 2013 de modellen die het meest verkocht worden – een trend die ten koste gaat van de grote SUV’s.

ACHTERWIELAANDRIJVING

Toch is BMW erin geslaagd om dit jaar meer exemplaren van de X5 te verkopen dan het jaar daarvóór. En dat is wellicht weer de reden geweest om te kiezen voor evolutie in plaats van revolutie. Want de derde generatie is weliswaar 3,2 centimeter langer en 0,5 centimeter breder, maar het concept is identiek: de X5 blijft een bovengemiddeld grote SUV die desnoods plaats biedt aan zeven personen. Motoren met zescilinders voeren onverminderd de boventoon, maar nieuw is de mogelijkheid om de BMW in viercilinder dieseluitvoering te bestellen, al dan niet met louter achterwielaandrijving in de vorm van de sDrive 25d. Ook in deze derde generatie is het tevergeefs zoeken naar lage en hoge gearing.

GENTLEMAN

Stylingnieuws is er amper. Wat wel opvalt, is dat het hele stoere er wel een beetje af is. Doordat de onderlip van de auto niet langer zwart is, ziet de X5 er niet langer uit alsof ‘ie zijn voorganger wil verorberen. Ook de wielkasten zijn strakgetrokken. De X5 is, kortom, meer gentleman geworden in plaats van de bodybuilder die het ooit was. Aan de voorzijde lopen de koplampunits nu door tot aan de grille. De luchtinlaten in de voorspatborden zorgen voor een geoptimaliseerde luchtstroom door/ langs de carrosserie waardoor de X5 minder wind vangt. De Cw-waarde bedraagt nu nog maar 0,31 en dat was voorheen 0,34. De auto zelf is 90 kilo lichter dankzij een aluminium motorkap en meer magnesium onderdelen. Het interieur is ruimer geworden door een andere plaatsing van het dashboard. Opvallend is het 10,25-inch display dat op het dashboard is geplaatst. De achterbank ten slotte is nu in drie delen neerklapbaar, waardoor de bagageruimte kan worden uitgebreid van 650 naar 1.870 liter. Een derde zitrij is optioneel.

FINESSE

Ook het rijden met de X5 biedt weinig verrassingen; wel is het nog altijd een genoegen. Hij nodigt weliswaar niet uit tot hardrijden, maar wanneer je toch een keer hard een bocht om gaat, verbaas je je telkens over het gemak waarmee dit gaat en hoe lichtvoetig de auto aanvoelt. Tegelijkertijd gaat ook het comfortpeil omhoog, want putten en bulten worden daadkrachtig geëlimineerd. Er zit een finesse in de X5 die de vorige generatie ontbeerde. De diesel heeft een enorm koppel en reageert fluks op gaspedaalcommando’s. Alleen bij stationaire toerentallen is nog in de verte een nagelende ondertoon hoorbaar, maar zodra het toerental stijgt, gaat het geluid over in een prachtige zescilinder soundtrack. De motor is ook nog eens 20 kilo lichter dan de V8, wat de dynamiek verder vergroot. De X5 is klaar voor de toekomst, maar behield al het goede van zijn voorgangers. Dat is ongetwijfeld goed voor nog minimaal vijf jaar topverkopen. Tekst: Erik Kouwenhoven
BMW X5 XDRIVE 30D
Motor 3,0 liter zescilinder turbodiesel
Vermogen 258 pk/190 kW bij 4.000 tpm
Koppel 560 Nm bij 1.500-3.000 tpm
Gewicht in kg 2.145
0-100 in sec. 6,9
Top in km/h 230
Prijs in euro 79.900

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer