strictly cars with character

Jeep Grand Cherokee SRT 8: Opperhoofd

2 december 2013
SRT. Kenners van de producten van Chrysler en Jeep veren bij het zien van die drie letters net zo overeind als een Mercedes-liefhebber die AMG ziet staan of een BMW-fanaat bij de letter M. SRT betekent bij de Jeep Grand Cherokee de sterkste en snelste versie die het merk ooit bouwde. Het opperhoofd! Jeep groeit. Naar Nederlandse maatstaven – wij proberen immers weer eens het ‘groenste’ jongetje van de klas te zijn – zelfs tegen de verdrukking in. Vorig jaar steeg de afzet wereldwijd met 41 procent en de eerste vier maanden van 2012 kwam er weer 46 procent bij. En zulke vreugdevolle groeicijfers maken de weg vrij voor extra leuke Jeep-modellen. Zoals de Grand Cherokee SRT 8. Oranje motorblok Street & Racing Technology – daar staat de afkorting SRT voor – ontwikkelde de extra gespierde versie. En deze sportafdeling van Chrysler deed daarvoor een beroep op de nieuwe 6,4 liter Hemi V8. In de Grand Cherokee levert deze machine 468 pk en een hoogste koppel van 624 Nm. Waarmee de auto maar net iets achterblijft bij een Porsche Cayenne Turbo en een Range Rover V8 Supercharged. Maar dat maakt de Grand Cherokee SRT 8 – met oranje gespoten motorblok, een kenmerk van SRT – niet minder indrukwekkend. Want de wijze waarop de kracht wordt geleverd is, typisch Amerikaans, gespeend van elke vorm van understatement of ingetogenheid. Als je de auto start, gromt de V8 al meteen vervaarlijk en een stootje gas jaagt twee straten verderop de vogels nog uit de boom. De indruk van een typisch Amerikaans ‘powerhouse’ blijft ook overeind als we ermee gaan rijden. Cilinderuitschakeling De acht grote potten – ze hebben per cilinder ruim 800 cc inhoud, bijna net zo veel als een complete motor in het kleinste segment – zetten grote stappen en daarom achtte SRT het ook niet nodig om de automaat die eraan gekoppeld is meer dan vijf versnellingen te geven. Hoewel moderne achttraps automaten het toerental – en dus het verbruik – op kruissnelheid behoorlijk drukken, wordt bij de 6,4 liter Hemi wordt andere techniek ingezet om een lager verbruik te bereiken, namelijk cilinderuitschakeling. Bij deellast of afremmen op de motor worden vier cilinders uitgeschakeld en verbruik je theoretisch iets meer dan de helft. Op een vlakke weg werkt het tot pakweg 120 km/h en de overschakeling van vier naar acht cilinders gaat ongemerkt. Alleen als je heel goed luistert, kun je een minimale akoestische verandering waarnemen. Bovendien verraadt een ‘eco’-symbooltje in het instrumentarium dat er vier pitten vrijaf hebben genomen. Het verbruik moet er 13 procent lager van uitvallen, claimt Jeep. Geldbesparend is de Grand Cherokee SRT 8 er echter niet van geworden. Hoewel hij qua verbruik tussen de Cayenne en de ‘Range’ in zit, drukt de hoge CO2-uitstoot behoorlijk door in de prijs. Een kleine 64 mille is CO2-taks en samen met de BPM telt dat op tot meer dan de helft van de anderhalve ton die de Jeep-dealer voor de SRT wil hebben. Schokkend, zeker als je weet dat de auto in Italië ongeveer de helft kost. Ruwe bolster  Terug naar de techniek en de specifieke SRT-uitrusting. Zoals Brembo-remmen die extra gekoeld worden om de zeer snelle, maar wel rijklaar 2,5 ton wegende Grand Cherokee in te tomen. Of het adaptieve onderstel, de alu motorkap met extra koelsleuven, het racegaas in de dikkere bumper en de markante Jeep-grille, de forse achterspoiler, de diffuser met twee kachelpijpen van uitlaten, de sportstoelen en de koolstofvezel afwerking van het interieur. Laten we ook vooral de draaiknop op de middenconsole niet vergeten, waarmee je verschillende rijstanden kunt kiezen. Je kunt er het onderstel, de aandrijving en de transmissie desgewenst mee op scherp (Sport) of extra scherp (Track) zetten. En naast de volautomatische stand ook voor Snow of Tow kiezen. Over Tow gesproken, of uw paard in de trailer altijd gelukkig wordt van zijn soms heftig stampende mechanische soortgenoten onder de motorkap, valt te betwijfelen. De Grand Cherokee is geheel volgens de Amerikaanse gebruiken een tamelijk ruwe bolster. Hij schakelt niet heel zacht en dat de stappen van de vijftraps automaat groot zijn, helpt ook niet bij een soepele gangwissel. De bak moet immers het bereik van 0 tot 257 km/h – zijn topsnelheid – bestrijken. Het koppel is wel van dien aard dat je met vijf verzetten toe kunt, want de Hemi V8 neemt enorme passen. In vijf tellen zet hij het getal 100 op de snelheidsmeter en niet veel later passeert de 200. Daarboven doorklieft het hoge koetswerk de lucht wat moeilijker, maar aan het enthousiasme van de grommende ‘Mr. Hemi’ ligt het niet. Geen bochtenridder Hard rechtuit rijden op eindeloos lange snelwegen kan de Grand Cherokee SRT 8 echter het beste; een echte bochtenridder zal het nooit worden. Je kunt er wel hard mee de hoek om, maar het is een grote auto op grote banden en je ervaart al snel dat je een halve meter in de berm van de binnenbocht moet mikken omdat het stuur door die ‘ballonbanden’ wat vertraagd reageert. Maar als je dat kunstje onder de knie hebt, kun je de SRT 8 ook daar flink de sporen geven. De markt voor SUV’s van dit kaliber is klein en ons belastingklimaat helpt niet echt om de verkoop van de ‘raceversie’ van deze Jeep op te stuwen. Maar liefhebbers zullen er voor dit beresterke opperhoofd van de Cherokee-stam zeker te vinden zijn. Tekst: Mario Vos
Jeep Grand Cherokee SRT 8
Motor 6,4 liter Hemi V8 met cilinderuitschakeling
Vermogen 468 pk bij 6.250 tpm,
Koppel 624 Nm bij 4.100 tpm
Transmissie Vierwielaandrijving, vijftraps automaat
Gewicht in kg 2.360
0-100 in sec. 5,0
Top in km/h 257
Prijs in euro 149.990

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer