strictly cars with character

Prietpraat

3 december 2013
Nee, het was geen opzet. Dat de nieuwe Volkswagen Beetle en de kersverse Porsche 911 allebei in het jongste nummer van CARROS Magazine staan, is toeval.  Met wat fantasie zijn ze verre familie. Bovendien hebben we ze alletwee afgebeeld in rood. En soms ook nog een beetje vanuit dezelfde hoek. Het was onszelf misschien niet eens opgevallen als we geen ‘cool wall’ op de redactie hadden gehad. Een bord met daarop in het klein alle vervaardigde pagina’s, zodat we makkelijk kunnen zien of het blad-in-wording een lekker ritme heeft. Een tijdschrift is immers meer dan een verzameling leuke pagina’s, de boel moet ook lekker ‘lopen’, zogezegd. Zeventien jaar deden we het zonder, maar nu hebben we zo’n bord. En zagen we dus de Beetle en de 911, beide in brandweerrood. Eerst te dicht bij elkaar, nu op het allerlaatst door Jennifer Kennedy ver uit elkaar geplaatst. Da’s beter, vond ze. Voor het ritme. Als net-geen-babyboomers hadden we meteen een goed gevoel bij Jan Cremer als lijdend voorwerp in de rubriek ‘Voorbank’. Een jeugdheld, schuinsmarcheerder avant la lettre en bovendien gezegend met een inmiddels mooi gegroefde kop. David Bakels en Michael Klinkhamer tekenden voor het verhaal en gingen zelf ook nog even met Cremer op de foto. Het lukt slechts zelden om David in zulke gevallen normaal te laten kijken. Nee, ook nu niet. Of dacht hij op dat moment terug aan de rekening die hij na gedane arbeid bij het Hilton in Amsterdam had moeten voldoen? Land Rover komt de eer toe de meest bijzondere persintroductie van dit jaar te hebben georganiseerd, en wel rond de Range Rover Evoque. Martin van der Zeeuw en zijn journalistieke collega’s reden daar door de Edge Hill Tunnel, een spooky traject om de off-road- en doorwaadcapaciteiten van de auto te ervaren. Check de foto’s en snap waarom onze Mart het daar reuze naar zijn zin had. Op een andere manier gold dat ook voor mij, tijdens de introductie van de Beetle in Berlijn. Volkswagen had daar enorm uitgepakt en er ook een hooggeplaatst heerschap naartoe gehaald om het belang van de Kever-nazaat te onderstrepen. De man hield een gloedvol betoog, haalde de historie erbij – niet alles, logischerwijs – en bleef vooral benadrukken dat de Beetle zo ongeveer de wereld zou gaan veranderen. Mooie woorden, die echter vooral voor kennisgeving werden aangenomen. Niet vanwege het prietpraatgehalte, want dat viel nog mee, maar omdat we de man in kwestie, Luca de Meo, nog maar kort geleden hetzelfde hoorden zeggen over de Alfa Romeo MiTo. Het zou verboden moeten worden, zulke transfers binnen de autobranche.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer