strictly cars with character

Discovery vs Pistenbully: Koningsstrijd

1 april 2014
Wat hebben een Land Rover Discovery en een Pistenbully met elkaar gemeen? Weinig zo lijkt het, maar een nadere kennismaking met beiden geeft hernieuwd inzicht. Kort na het bestijgen van de Pistenbully meldt chauffeur Thomas ons dat het pas zijn vierde keer is dat hij op stap is met deze geweldenaar. Het is aardedonker en we bevinden ons halverwege de piste. Vermoedelijk. Om zeker te zijn dat we de juiste richting op gaan knipt Thomas het zoeklicht aan en speurt naar het juiste pad om onze weg te vervolgen. Met grommend geraas wordt de zescilinder Mercedes-Benz motor in gang gezet. De bijna 10 ton zware Kässbohrer Pistenbully 600 W Polar komt in beweging. Metalen rupsbanden bijten zich vast en 500 paarden werken zich moeiteloos door de vers gevallen sneeuw. Een onaantastbaar gevoel maakt zich van ons meester. Welke helling? We zijn inmiddels ruim 14 uur onderweg naar onze verblijfplaats hoog in de Franse Alpen. Door sneeuwval en daardoor ontstane lange files duurt het lang. Veel langer dan verwacht en gehoopt. Onze Land Rover Discovery SDV6 HSE zorgt voor behoorlijk wat troost en geeft niet het idee dat we al zo lang onderweg zijn. Uiterst comfortabele stoelen en een geruisloos interieur zorgen voor aangename rust. Het gemiddeld verbruik is 10,3 liter op 100 km en ondanks de bijna 2,5 ton die deze koning van de weg weegt hoeven we maar twee keer te tanken. Nabij Annecy worden we vergezeld door een onophoudelijke stroom Britse Discovery's. Blikken worden uitgewisseld, duimpjes gaan omhoog door kenners bij het zien van de verschillen ten opzichte van modeljaar 2014. Subtiel weliswaar maar daardoor ook niet minder flagrant. Het getal 4 achter Discovery is verdwenen, de motoraanduiding is naar de voorportieren verplaatst en de merknaam Land Rover op de motorkap is vervangen door Discovery. Ook de grille en de koplampen, met led-dagrijverlichting, zijn vernieuwd. Terwijl de temperatuur buiten is gedaald tot 15 graden onder nul is het binnen in de cabine aangenaam vertoeven. De stoelen, die net als de ramen rondom, zijn te verwarmen, veren soepel mee en geven een zeer comfortabele zit. Achter ons sleept de AlpineFlexTiller de piste glad. Dit ingenieuze systeem, duizelingwekkend eenvoudig te bedienen via een instrumentenpaneel, zorgt voor een optimale verdeling van de sneeuw op de piste. Gecombineerd met het 3D systeem 'Snow Sat' zorgt de Pistenbully ervoor dat er over de gehele piste een gelijke hoeveelheid sneeuw ligt. Brute kracht op de vierkante centimeter, koning van de piste. Sturen gaat eenvoudig met een halfrond stuurtje, voordeel van de rupsbanden is dat 'La Dameuse' om z'n eigen as kan draaien. Thomas vertelt onze met glinsterende ogen dat hij regelmatig sigarettenpakjes met geld vindt bij het omploegen van de pistes. Ondertussen is het gestopt met zachtjes sneeuwen. De hemelsluizen geopend. In korte tijd valt er minstens 20 centimeter. De gedachte dat we nog 900 meter moeten stijgen stelt onze zenuwen op de proef. Om ons heen worden en masse kettingen om de winterbanden gelegd. De Disco geeft geen enkel moment het gevoel de controle te verliezen. Met Terrain Response selecteren we de lage gearing. Het differentieel doet de rest van het zware werk. De hopen sneeuw zijn met de Franse slag verwijderd. Dankzij het Surround Camera System kunnen we met prettig gemak om de lastigste obstakels heen. Geregeld moeten we ons langs de diepe afgrond begeven om vaart te blijven behouden. De Land Rover begeeft zich gevaarlijk dicht boven het luchtledige. Koning van de weg, zoveel is wel duidelijk. Is er een vergelijking mogelijk tussen deze twee geweldenaars? Absoluut niet. Hooguit wellicht dat beide gevoed worden door Diesel. En dat ze zonder enige twijfel de bestuurder het ultieme gevoel van overzicht, comfort en veiligheid bieden. Ondanks de zware omstandigheden en extreme situaties waaraan beide voertuigen kunnen worden blootgesteld. Tot zo’n 1.800 meter is de Discovery heer en meester. Daarboven, waar de lucht ijler wordt en de bomen niet meer groeien is de Pistenbully de baas.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer