strictly cars with character

Porsche Cayman GTS : alles wat je nodig hebt

10 oktober 2014
Net als bij de 911 is de GTS-uitvoering bij de Porsche Cayman en Boxster de lekkerste en gunstigst geprijsde variant. Mits je de verleiding kunt weerstaan om de optielijst erbij te pakken. Even verliest de Cayman GTS grip. Even breekt de achterzijde uit. Even zien we in onze achteruitkijkspiegel blauwe rook van de banden af spatten. Maar voordat de elektronica kan ingrijpen, zit de auto alweer in het juiste spoor. We genieten, hier op het Circuito Mallorca Llucmajor. Van de balans, de messcherpe besturing, het gemakkelijk te doseren vermogen en het fantastische uitlaatgeluid. Hij is zo scherp, zo zuiver. Vanuit onze laag geplaatste stoelen vragen we ons af welke andere sportwagen onder de ton zo veel satisfactie biedt, maar we kunnen niets bedenken. Zelfs een M3 haalt het in onze ogen niet bij deze Cayman GTS. En dus rijgen we de bochten maar weer aaneen, totdat we door de marshals naar binnen worden gehengeld. Brutaal snotjong De nieuwe Cayman en Boxster ogen fantastisch. Dat wisten we al, maar toch, nu, hier onder de blauwe hemel op Mallorca, valt het verschil met hun voorgangers nog meer op. De luchtinlaten aan de zijkant bijvoorbeeld zien eruit alsof ze er echt horen. In de vorige modellen waren het vooral gaten achter de deuren en leken ze een beetje misplaatst. Zowel de roadster als de coupé krijgt een wat aparte look met een nieuw ontworpen front, dito achterwerk en donkerder gemaakte bi-xenonkoplampen. We gaan ook steeds meer houden van het uit de Panamera afkomstige interieur met zijn brede middentunnel. Als we ons over de lange, lege wegen op dit eiland begeven, verlangen we naar meer. Naar meer vermogen, om precies te zijn. Helaas is 350 pk vooralsnog de waarde waar de Boxster en Cayman onder moeten blijven. Dat is namelijk het magische vermogen van de Porsche 911 Carrera en het iconische model duldt geen interne concurrentie van een brutaal snotjong met middenmotor. Toch komt de snotaap nu wel heel dichtbij, want de Cayman en Boxster zijn in GTS-uitvoering voorzien van een 3,4 liter zescilinder uit de S-versie, die voor deze gelegenheid verder is opgevoerd van 315 naar 330 pk voor de Boxster en 340 pk voor de Cayman. Het koppel is in beide gevallen met 10 Newtonmeter verhoogd. Samen met de optionele PDK-transmissie en de Sport Plus-knop zorgt dat ervoor dat de Boxster GTS vanuit stilstand in 4,7 seconden naar de 100 km/h sprint. De Cayman GTS is nog een tiende van een seconde sneller. De Boxster GTS kan een top van 281 km/h bereiken, de Cayman GTS 285. Porsche meldt ook nog trots dat de opgevoerde motoren in de Boxster en de Cayman voor het eerst voldoen aan de Euro 6-emissienorm. Koopje De GTS-versies van de Boxster en Cayman zetten een traditie voort die begon bij de 904 Carrera GTS uit 1963, een racewagen die ook de openbare weg op mocht. In de jaren ’80 waren er ook GTS-varianten van de 924 en 928 en recentelijk werd de afkorting – die staat voor Gran Turismo Sport – nieuw leven ingeblazen bij de Panamera, de Cayenne en de vorige generatie van de 911. Het gaat nu om ruim uitgeruste auto’s met iets meer vermogen voor een gunstige prijs. Zo is het Porsche Dynamic Light System standaard, het Sport Chrono Pakket, 20-inch wielen met 235/35 banden vóór en 265/35 achter, evenals sportstoelen en een met leder bekleed interieur met alcantara elementen. De Boxster GTS met PDK-transmissie kost 88.900 euro, terwijl voor de Cayman GTS met PDK 92.800 euro afgerekend moet worden. Met manuele transmissies – meer CO2, dus meer belasting – kosten de Boxster en Cayman GTS respectievelijk 93.122 en 96.022 euro. Koopjes, welbeschouwd. Want de GTS biedt qua standaarduitrusting alles wat je nodig hebt. Totdat je de optielijst er alsnog bij pakt, want dan kom je in de verleiding. ‘Viper-grün’ Wanneer je zoals wij twee dagen rondrijdt op een vakantie-eiland dat nog niet wordt geteisterd door een invasie van toeristen is er eigenlijk geen optie die we ons nog zouden wensen. Wie hardcore- en circuitgebruik prefereert, kiest voor de Cayman, alle anderen zijn beter af met de slechts fractioneel minder stijve Boxster. Maar laat de optielijst maar voor wat ‘ie is. Maar ja, wij bekeken ‘m toch. En dan gaat het hard. Wat te denken van een apart kleurtje? 2.476 euro. Of een zéér apart kleurtje? Dat wil zeggen, een kleur die je zelf aandraagt – jarenzestig Viper-grün bijvoorbeeld? 4.400 euro. Keramische remmen? 7.728 euro. Een mooie Burmester geluidsinstallatie? 4.637 euro. Of toch Porsche Torque Vectoring voor een betere wegligging in de bochten? 1.383 euro. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. We zeiden het al. Gewoon niet naar kijken. Kopen zoals ‘ie is en genieten. Van zijn superieure wegligging ten opzichte van de 911, van zijn messcherpe besturing, van de stijve carrosserie in de Cayman en van de zomeravondluchten in de Boxster. En van de geluidssensatie. Want vooral dankzij de (standaard) sportuitlaat is de GTS een ware belevingsmachine. De enige reden om even te wachten met de aanschaf van de GTS-variant van de Cayman zou de aanzwellende geruchtenstroom kunnen zijn rondom een nóg snellere Cayman R of GT4. Deze ultralichte variant krijgt naar verluidt een vierhonderd pk sterke viercilinder aan boord. Met dat vermogen haalt deze Cayman zijn grotere broer 911 letterlijk en figuurlijk in. Tekst: Erik Kouwenhoven
Porsche Cayman GTS PDK
Motor 3,4 liter zescilinder boxer
Vermogen 340 pk/250 kW bij 7.400 tpm
Koppel 380 Nm bij 4.750-5.800 tpm
Gewicht in kg 1.345
0-100 in sec. 4,8
Top in km/h 283
Prijs in euro 92.800

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer