strictly cars with character

Nieuwe Volkswagen Golf is los

17 oktober 2014
Volkswagen heeft de nieuwe Golf officieel onthuld. De zevende generatie is vooral een Golf gebleven, maar toch veel meer vernieuwd dan we van VW gewend zijn. Om te beginnen heeft Volkswagen de gewichtsspiraal omhoog doorbroken. Voor het eerst is een nieuwe Golf namelijk niet zwaarder dan zijn voorganger, maar zelfs een heel stuk lichter, namelijk tot wel 100 kilogram. En mede daarom is de Golf VII soms bijna een kwart zuiniger geworden. Met de nieuwe 140 pk sterke TSI-benzinemotor met cilinderuitschakeling is het officieel gemeten verbruik 4,8 liter per 100 kilometer (1 op 20,8) en de Golf BlueMotion TDI perst 100 kilometer uit 3,2 liter dieselolie (1 op 31,2).

Lichter, maar langer

De zevende generatie van de Volkswagen Golf is ondanks zijn lagere gewicht, groter geworden. Hij is nu 4,26 meter lang (56 mm langer) en 1,80 meter breed (13 mm meer). Bovendien staat hij op een langere wielbasis van 2,64 meter. De auto is ruimer in het interieur en de bagageruimte is 30 liter groter geworden en meet nu 380 liter.

Nieuwe motoren

Er komen veel nieuwe motoren in de zevende generatie van de Golf en allemaal hebben ze een stop-startsysteem en remenergieterugwinning. Om te beginnen is de auto leverbaar met 1.2 TSI benzinemotor met 85 pk. Deze verbruikt gemiddeld 4,9 liter per 100 kilometer en dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 113 g/km. De nieuwe 1.4 TSI benzinemotor met 140 pk en cilinderuitschakeling is nog iets zuiniger en heeft een CO2-uitstoot van 112 g/km. Aan de dieselzijde is vanaf de start een 1.6 TDI leverbaar met 105 pk (CO2 = 99 g/km, 1 op 26,3) en een 2.0 TDI met 150 pk (CO2 = 106 g/km, 1 op 24,4). Later volgt nog een Golf BlueMotion met een CO2-uitstoot van 85 g/km. Bij de versnellingsbakken zien we handgeschakelde zesversnellingsbakken, en zes- of zeventraps dubbelkoppeling versnellingsbakken.

Meer veiligheid

Volkswagen wil de lat ook wat hoger leggen qua veiligheid en heeft als eerste in zijn klasse standaard ‘Multi Collision Brake’, waarmee de auto automatisch afremt na een botsing. Daardoor is het risico op ‘doorschieten’ en een tweede aanrijding kleiner. Optioneel is de nieuwe Golf leverbaar met PreCrash, dat gevaarlijke situaties herkent, de gordels aanspant en ramen en schuifdak sluit. Volkswagen biedt voor de nieuwe Golf verder meer keuze aan uitrusting en infotainmentsystemen. Vanaf 1 oktober nemen de VW-dealers bestellingen aan en rond die tijd worden ook de prijzen bekend gemaakt. Vanaf 3 november is de auto in de showroom te bewonderen.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer