strictly cars with character

Bovag wil af van BPM

17 oktober 2014
De Bovag wil dat het huidige systeem van autobelastingen verdwijnt. De BPM op nieuwe auto’s moet verdwijnen en de bijtelling van voor zakelijk gereden auto’s moet onafhankelijk van de uitstoot zijn. De Bovag is van mening dat de huidige fiscale regelingen de markt teveel verstoren en vaak oneerlijk zijn. Bovendien leveren de autobelastingen de overheid veel meer op dan er nodig is voor de uitgaven voor het wegverkeer, zo stelt de Bovag. De marktverstoring wordt vooral veroorzaakt door de fiscale bijtellingen, aldus de organisatie. Zakelijke autorijders moeten meer inkomstenbelasting betalen vanwege het privégebruik van hun auto naarmate die een hogere CO2-uitstoot (is een lager brandstofverbruik) heeft. Deze ‘doorgeschoten overstimulering van zuinige auto’s in Nederland’ benadeelt de autobranche ten opzichte van die in andere Europese landen, zo zegt de Bovag. De brancheorganisatie pleit voor de snelle invoering van één ‘eenvoudig en vlak’ bijtellingstarief. In dat geval zou er een vast bijtellingstarief komen ongeacht de zuinigheid of het soort auto. Nu geldt er voor elektrische auto’s bijvoorbeeld een bijtellingtarief van vier procent, voor plug-in hybride auto’s met minder dan 50 g/km CO2-uitstoot een bijtellingpercentage van zeven procent en er zijn afhankelijk van de CO2-uitstoot nog drie bijtellingcategorieën, namelijk 14, 20 en 25 procent. Feitelijk is dat een dubbele belasting, omdat de BPM (aanschafbelasting) al fors hoger wordt naarmate de auto onzuiniger wordt. Voor de langere termijn maakt Bovag zich sterk voor de afschaffing van de BPM. Volgens de brancheorganisatie moet niet de aanschaf moet worden belast, maar het gebruik. “Betalen voor gebruik sluit ook aan bij de maatschappelijke trend dat consumenten steeds meer op zoek zijn naar vrijheid”, aldus de Bovag, die ook het totaal aan belastingen veel te hoog vindt. Jaarlijks haalt de overheid meer dan 21 miljard euro binnen aan ‘autogerelateerde inkomsten’ terwijl er 8 miljard euro door het Rijk aan het wegverkeer wordt uitgegeven. Die verhouding moet minder scheef worden gemaakt: autobelastingen moeten niet worden gebruikt om gaten elders in de begroting te dichten, zegt de Bovag.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer