strictly cars with character

Audi RS6 Avant is los

20 oktober 2014
Audi heeft de nieuwe RS 6 Avant klaar. De nieuwe ‘race-Avant’ is lichter dan voorheen en heeft een nieuwe vierliter twinturbo V8-motor met 560 pk. Dat maakt de nieuwe RS 6 Avant op papier zwakker dan zijn voorganger die over een 580 pk V10-motor beschikte, maar niets is minder waar. De nieuwe RS 6 Avant is dankzij de Audi ultra lichtgewicht techniek zo’n 100 kilogram lichter geworden en de V8-motor heeft meer koppel (700 Nm tussen 1.750 en 5.500 toeren) dan de krachtbron in zijn voorganger. Hij sprint daarom in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/h en daar had zijn voorganger nog 4,6 seconden voor nodig. Als topsnelheid geeft Audi 305 km/h op voor de versie met Dynamic plus package. Standaard bedraagt de topsnelheid 250 km/h.

Cilinderuitschakeling

De nieuwe Audi RS 6 Avant combineert betere prestaties met een lager verbruik want de auto is uitgerust met cilinderuitschakeling, bij Audi Cilinder on Demand genoemd. Daarom komt de van een achttraps automaat voorziene RS 6 Avant gemiddeld uit met 9,8 liter per 100 kilometer in de officiële NEDC verbruiksmeting, 40 procent minder dan in de vorige RS 6 Avant. Het zogenaamde Cylinder on Demand (COD) schakelt bij lage motorbelasting vier cilinders en verlaagt zo onmerkbaar het verbruik met circa vijf procent. Bij lagere snelheden kan de winst zelfs oplopen tot tien procent.

Tweede kwartaal 2013

De Audi RS 6 Avant heeft permanente vierwielaandrijving met torque vectoring (meer aandrijfkracht naar buitenste wiel) en een zelfsperrend middendifferentieel. Optioneel is een sportdifferentieel te krijgen en de auto heeft een 20 mm verlaagd sportonderstel met luchtvering en elektronisch gestuurde demping. De RS 6 Avant is van buiten herkenbaar aan mat-aluminium carrosseriedelen, een grille in hoogglans zwart, de grote dakspoiler, de diffuser en de twee grote ovalen uitlaatpijpen. De Audi RS 6 Avant wordt in het tweede kwartaal van 2013 op de markt verwacht, de prijs wordt op een later tijdstip bekendgemaakt.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer