strictly cars with character

Volvo V60 Plug-in Hybrid: overgangsmodel

21 oktober 2014
Dankzij de bijtellingtarieven voor de komende jaren had Volvo op voorhand een geheide hit in handen met de V60 Plug-in Hybrid. Dat blijkt: alle V60’s Plug-in Hybrid voor 2012 zijn dankzij hun nul procent bijtelling al vergeven. We reden ermee in Zweden.
Volvo lanceert rond de herfst de eerste hybride auto die beschikt over een dieselmotor die je ook met een stekker kunt opladen. De V60 Plug-In Hybrid heeft wel de voordelen maar niet de nadelen van een elektrische auto, en dat hebben de klanten door. Ook een stekkerhybride wordt opgeladen aan het stopcontact. In het geval van de Volvo V60 is vier tot vijf uur laden genoeg voor 50 kilometer puur elektrisch rijden. Genoeg voor het dagelijkse ritje naar school, de supermarkt of (soms) naar het werk. De ‘range anxiety’, oftewel de angst om te stranden die eigen is aan elektrisch rijden, is echter overbodig.

Lineair

Wanneer de batterij leeg is, wordt de V60 Plug-in Hybrid namelijk een gewone hybride auto, waarbij de elektrische- en de brandstofmotor samenwerken. In tegenstelling echter tot de Chevrolet Volt en de Opel Ampera, waarbij de benzinemotor dient om de stroom voor de elektromotor te leveren, drijft de dieselmotor van de Volvo rechtstreeks de voorwielen aan. In dit geval gaat het om een krachtige vijfcilinder diesel die goed is voor 215 pk. Deze is gekoppeld aan een zestraps automaat. De dieselmotor wordt geassisteerd door een elektromotor van 70 pk die de achterwielen aandrijft. De lithium-ionbatterij wordt onder de kofferbak gemonteerd, maar het verlies aan kofferruimte is minimaal. Het verschil in gewicht is daarentegen groot. De stekkerhybride is ruim 300 kilogram zwaarder dan een gewone V60. Toch voelt hij geenszins log aan. Ook de overgang tussen de elektrische modus en het aanslaan van de dieselmotor gaat zeer soepel. Iets wat je in eerste aanleg niet verwacht van de toch wat ouderwetse en lawaaiige D5-motor. De aandrijflijn opereert zelfs prachtig lineair. Waar normaal de turbo even op gang moet komen, levert de elektromotor meteen alles wat ‘ie in huis heeft. De respons op het gaspedaal is dan ook dik in orde. Daarmee vormt de auto het ideale overgangsmodel tussen de verbrandingsmotor en volledig elektrisch rijden. We vragen ons zelfs af of het anders zou moeten. Met de combinatie van elektrisch rijden en dieselmotor kom je zo’n 1.400 kilometer ver. Dat zal een volledig elektrische auto nooit halen, ook niet wanneer de accutechnologie nog een doorbraak meemaakt.

‘Pure’

De hybride aandrijving in de V60 heeft drie verschillende standen. In de stand Pure wordt alleen elektrisch gereden, en dat gedurende maximaal 50 kilometer. Bij de stand Hybrid werken diesel- en elektromotor samen om het verbruik en dus ook de CO2-uitstoot te beperken. Volgens Volvo verbruikt de V60 in deze stand slechts 1,9 liter op 100 kilometer; goed voor een CO2-uitstoot van 49 gram per kilometer. In de sportieve modus (Power) worden de 215 pk van de dieselmotor en de 70 pk van de elektromotor gecombineerd voor sportieve prestaties. De sprint van 0 tot 100 duurt amper 6,2 seconden. Dat zijn prestaties waarmee je menig sportwagen kunt bijhouden. Bovendien kan de elektrische energie worden opgespaard en gebruikt wanneer de omstandigheden dat vragen. Op de autosnelweg gebruik je bijvoorbeeld de dieselmotor om, eenmaal in de stad aangekomen, de stand Pure in te schakelen. Femke Bruggeman van Volvo Nederland begrijpt wel waarom de V60 Plug-in Hybrid zo populair is. “De geringe bijtelling en de mogelijkheid om lang en met hoge snelheid elektrisch te rijden, hebben daar uiteraard toe bijgedragen. We hebben ervoor gekozen om de V60’s Plug-in Hybrid die we voor 2012 toegewezen hebben gekregen onder geselecteerde zakelijke partners te verdelen. De belangstelling was enorm. Voor 2013 is het daarom ook nog maar de vraag of er exemplaren voor particulieren beschikbaar komen. De auto is voor de zakelijke markt dankzij de nul procent bijtelling namelijk veel aantrekkelijker dan voor de particuliere markt.” Tekst: Erik Kouwenhoven
Volvo V60 Plug-In Hybrid
Motor 2,4 liter vijfcilinder diesel en elektromotor,
Vermogen 215 pk en (elektromotor) 70 pk
Koppel 440 Nm (dieselmotor), 200 Nm (elektromotor)
Gewicht in kg 1.800
0-100 in sec. 6,2
Top in km/h 250 (begrensd)
Prijs in euro 64.695

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer