strictly cars with character

Peugeot 508: een nummer groter

21 oktober 2014
De kersverse Peugeot 508 treedt niet alleen aan als opvolger van de 407, hij heeft ook tot taak de 607 te vervangen. Met grotere buitenmaten, maar kleinere motoren. Peugeot heeft vanwege die dubbelrol niet alleen het laatste getal opgehoogd van 7 naar 8, maar is ook overstapt op de 500-serie, die we nog kennen van de bij notarissen en andere notabelen populaire modellen uit de jaren zeventig. De keuze voor dat getal wordt in dit geval overigens volledig gerechtvaardigd door de forsere afmetingen van de 508 in vergelijking met de 407. De nieuwkomer is echt een maat groter geworden, want de wielbasis groeide met een krappe decimeter en de lengte zelfs nog iets meer. De sedan meet nu 4,79 meter, de wederom SW genaamde combiversie is nog twee centimeter langer. De breedte is eveneens toegenomen en bedraagt zelfs twee centimeter meer dan bij de 607 het geval was.

Elegant en tijdloos

De 508 is niet alleen maar groter, maar heeft ook veel mooiere proporties. De overbemeten neus van de 407 heeft plaats gemaakt voor een minder dominant en minder ver overhangend front dat bovendien als eerste Peugeot in de nieuwe stijl is uitgevoerd. Gelukkig, want met die enorme muil van de 407 waren we wel zo’n beetje klaar. Het nieuwe design is niet alleen fraai, maar vooral elegant en tijdloos, ook aan de achterkant van de auto. Van de twee carrosserievarianten vinden we met name de SW een schitterende auto, die van alle kanten bekeken goed in balans is. De grotere buitenmaten zijn in het – overigens erg mooi uitgevoerde – interieur goed merkbaar. Achterin heb je een vorstelijke beenruimte en ook de bagageruimte heeft een bovengemiddelde inhoud. In de sedan is er 515 liter laadvolume, de SW biedt zelfs 560 liter, die door het neerklappen van de achterbank kan groeien tot 1.598 liter. Ook bij de sedan kan de bank trouwens plat en dan is er 1.381 liter beschikbaar.

Minder gewicht, kleinere motoren

Niet op alle gebieden is er groei bij de Peugeot 508. Het gewicht nam namelijk juist iets af in vergelijking met de 407: 25 kilo bij de sedan, 45 kilo bij de SW. En ook op motorisch gebied doet de auto een stapje terug, want de motorinhouden zijn gemiddeld genomen kleiner en de zespitters – waar nauwelijks vraag naar was – zijn niet meer beschikbaar. Maar daar hoeven we niet om te treuren, want de 1,6 liter turbomotor die aan de benzinezijde voorlopig als topper fungeert - we rekenen nog wel op uitbreiding naar boven met een 200 pk variant daarvan – voldoet met z’n 156 pk eigenlijk prima. Jammer genoeg is hij niet zuinig genoeg om in ons land voor 20 procent fiscale bijtelling in aanmerking te komen.

Stop/start-systeem

Daarentegen heeft Peugeot wel een dieselvariant die dat haalt, de 1.6 e-HDi. Die heeft een 112 pk sterke turbodiesel (285 Nm aan koppel) met een ingebouwd stop/start-systeem (een gecombineerde starter/dynamo die de dieselmotor heel vlot en trillingsarm kan starten. Voorlopig is die techniek alleen te combineren met de gerobotiseerde 2Tronic versnellingsbak, maar die werkt wel een stuk beter dan vroeger. Het getal 2 in de naam doet ons nu niet meer denken aan het aantal seconden dat verstrijkt voordat de volgende versnelling is ingelegd. Maar een bak met dubbele koppeling schakelt toch veel vloeiender en vlotter. Als het wat meer mag kosten adviseren we de 508 2.2 HDi GT met een nieuwe 2,2 liter turbodiesel met 204 pk en standaard zestraps automaat. Kracht in overvloed, een mooi schakelende zesbak die perfect past bij de koppelkrachtige (450 Nm) turbomotor. Kortom een heerlijke auto, die je geen moment doet verlangen naar een zescilinder.

Fijnste Peugeot ooit

Met deze versie en de 1.6 THP met 156 pk konden we in de 508 in het achterland van Alicante op prachtige stuurwegen de eerste indrukken opdoen. En zonder overdrijving kunnen we stellen dat dit de fijnste Peugeot is die we ooit hebben gereden. De motoren zijn stil, de auto voelt zeer torsiestijf en solide aan en het weggedrag is van een zeer hoog niveau. De vering is stevig maar blijft toch altijd comfortabel en de stuurprecisie is uitmuntend. Om ook bij de sterkste versie voor een goed weggedrag te zorgen met weinig reacties in de besturing, heeft Peugeot daar de voorwielophanging voorzien van (duurdere) dubbele driehoekige draagarmen. De andere versies hebben een aangepaste McPherson ophanging voor en alle typen hebben multilink wielophanging achter.

Nauwelijks duurder

Al dat moois en de van huis uit zeer complete uitrusting hebben de prijs van de 508 niet eens erg opgedreven. Met de 120 pk basismotor (1.6) is de 508 sedan er al vanaf 25.740 euro, de 156 pk vergt een investering van minstens 28.430 euro. Dieselen is mogelijk vanaf 28.925 euro, de versie met slechts 20 procent bijtelling en 2Tronic versnellingsbak is er vanaf 30.755 euro. De genoemde prijzen gelden voor de sedan, die naar verwachting 40 procent van de verkopen gaat uitmaken. De SW vergt een meerprijs van 1.585 euro. Tekst en fotografie: Mario Vos

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer