strictly cars with character

Lexus CT 200h: maximaal voordeel

21 oktober 2014
Toyota’s luxemerk Lexus gaat de concurrentie aan in de compacte premiumklasse. De alleen als hybride verkrijgbare CT 200h neemt het op tegen de Audi A3 en de BMW 1-serie. Een eerste indruk.
Echt grote verkoopaantallen heeft Lexus in zijn ruim twintigjarige aanwezigheid in Europa nog niet gehaald. Maar met het groeien van het gamma zit er wel progressie in de verkopen en met name van de nieuwe CT 200h heeft Lexus hoge verwachtingen. Niet alleen omdat de auto in een populairder segment komt, maar vooral omdat hybride auto’s in steeds meer landen – en zeker in ons land – fiscaal worden bevoordeeld.

Maximale fiscale voordelen

De Lexus CT 200h heeft zelfs vanwege zijn geringe verbruik – en bijbehorend lage CO2-uitstoot – de maximale fiscale voordelen. Hij is BPM-vrij, (voorlopig) vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en bij zakelijk gebruik geldt er slechts 14 procent bijtelling. Die fiscale aspecten spelen een steeds grotere rol bij de aanschaf, vooral in de zakelijke markt, die in de verkoop het grootste deel voor zijn rekening neemt. Die fiscale begunstiging is te danken aan het feit dat de Lexus CT 200h technisch voor een flink deel is gebaseerd op de Toyota Prius. Daar heeft hij namelijk de complete aandrijflijn van. Een 99 pk sterke 1,8 liter viercilinder benzinemotor, die samen met een 82 pk elektromotor in totaal 136 pk kan leveren. Geen schokkende hoeveelheid kracht, maar wel genoeg om de sprint van 0 naar 100 km/h in dik tien tellen af te leggen en een top van 180 km/h te halen.

Standaard automaat

Je kunt de motor en de prestaties misschien het beste vergelijken met diesels in de premiumklasse van rond de 140 pk. Een Audi A3 2.0 TDI en een BMW 118d bijvoorbeeld. Met dit verschil dat de Lexus CT 200h standaard een automaat heeft. Wel een traploos werkende en dat vergt wel enige gewenning vanwege het constant hoge toerental als je stevig doorrijdt. Daarentegen is de motor op kruissnelheid vrijwel niet te horen en ook als je kalm rijdt – wat moet je eigenlijk anders in Nederland – straalt de aandrijflijn grote rust uit. Volgens Lexus wordt tijdens een redelijk normaal gereden rit de benzinemotor bijna eenderde van de tijd niet gebruikt en daar schuilt dan ook de enorme besparing in. We haalden tijdens de eerste, vlot gereden testrit een gemiddelde van 5,7 liter per 100 kilometer. De tweede rit door het heuvelachtige achterland van Lissabon gaven we de CT 200h flink de sporen, maar slechter dan 8,5 liter per 100 km kregen we niet op de boordcomputer.

Niet echt sportief

Een echt sportieve auto is de Lexus CT 200h echter niet. Je kunt er wel hard mee en het weggedrag is meer dan dik in orde, maar de besturing is weinig communicatief en je voelt dat de auto behoorlijk zwaar is, ook al is het de lichtste Lexus in het gamma. Er zit wel een sportknop op, waarmee de aandrijving merkbaar alerter reageert op gasgeven bij lage snelheden, maar meer vermogen krijg je er niet door. De nadruk ligt bij de Lexus CT 200h vooral op een laag verbruik en lage gebruikskosten. Zo belooft het luxemerk van Toyota dat een setje remblokken en een set banden bijna 100.000 kilometer meegaan dankzij de hybride techniek, gebaseerd op ervaringen met de Toyota Prius. En de kosten van motorrijtuigenbelasting, brandstof en afschrijving zijn bij vier jaar en 30.000 km per jaar tussen pakweg zes en twaalf mille lager dan bij vergelijkbare diesels. Om maar niet te spreken van het verschil in fiscale bijtelling dat kan oplopen tot dik 1.800 euro per jaar.

‘Hele boekje’ voor 40 mille

Het financiële verhaal is onweerlegbaar en de Lexus CT 200h is ook nog eens ruimer dan de meeste van zijn concurrenten in het compacte premiumsegment, vooral op de achterbank. De bagageruimte is met 375 liter op hetzelfde niveau. De auto komt overigens in zijn geheel iets forser over dan de genoemde concurrenten, vooral door de vrij massieve achterkant. Maar van voren is het onmiskenbaar een Lexus. Dat geldt ook voor het interieur dat een zeer verzorgde indruk maakt. En in de 28.950 euro kostende basisuitvoering is het al bepaald niet karig uitgerust. Voor dik 40 mille heb je ‘het hele boekje’, inclusief leer, zo’n voortreffelijk Mark Levinson audiosysteem (13 luidsprekers) en navigatie. Helaas moet je die laatste voorziening bedienen met een soort muis met knoppen. Een aanraaksysteem was handiger geweest, maar daarvoor zit het scherm te ver weg.

Ruim 700 blinde bestellingen

Het zal het succes van de CT 200h niet in de weg staan, want al ruim 700 mensen hebben de CT 200h ‘blind’ besteld. De kopers komen vooral van niet premium merken en van Toyota. Het was voorheen namelijk niet makkelijk om binnen het concern door te stromen naar een premium model, tenzij je daar een bult geld extra voor over had. Lexus legt trouwens ook de kopers van dit ‘eenvoudigste’ model in de watten met de ‘red carpet treatment’. Een haal- en brengservice of gratis vervangend vervoer moeten zo compenseren dat de dealer soms wat ver weg kan zitten, want er zijn er maar elf van in ons land. Tekst en fotografie: Mario Vos

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer