strictly cars with character

Tesla Model S: alles is anders

21 oktober 2014
Kan het ooit wat worden met elektrische auto’s? Volgens het Amerikaanse Tesla Motors wel, want daar pakken ze echt alles compleet anders aan. De revolutie in elektrisch rijden belooft de Model S te worden, die medio 2012 op de markt komt. CARROS kon er even mee kennismaken. Volledig elektrische auto’s lijken nog bepaald niet die glanzende toekomst te hebben die de fabrikanten ervan ons beloven. De stand van de accutechniek beperkt de actieradius tot onpraktische afstanden en veel merken nemen als uitgangspunt voor hun elektrische auto’s een bestaand model met verbrandingsmotor. Het kan allemaal heel anders en dat moet ook volgens Tesla Motors, die dat in praktijk brengt met de Model S.

Computertaal

We zijn uitgenodigd bij de Model S Beta reveal, zoals Tesla Motors het noemt. Dat heeft alles te maken met de vestigingsplaats van het nieuwe automerk, want het hoofdkantoor zit in Palo Alto in Silicon Valley en daar praten ze in computertaal. De Beta-versie (net als bij software) van de Model S is voorafgegaan door een Alpha en benevens enkele kleine aanpassingen gaat de auto zoals hij nu is in productie. Aan de overkant van de San Francisco Bay, in Fremont, staat de fabriek waar die productie gaat plaatsvinden. Het is de voormalige Nummi-fabriek van Toyota en General Motors, waar voorheen Corolla’s en Pontiac Vibes naar buiten rolden, ooit 500.000 per jaar. Aan dat aantal zal Tesla Motors voorlopig niet komen, want na de start van de productie medio 2012 zijn er in het eerste volle jaar 20.000 stuks gepland.

Gebruikte machines

De productie is dus heel ruim opgezet, maar wel erg professioneel. Tesla Motors heeft geen geld om de fabriek met allemaal nieuwe machines in te richten, dus koopt het in veel gevallen gebruikte lasrobots, snijmachines en plaatwerkpersen, maar wel van zeer goede (Duitse) kwaliteit. Tesla heeft evenmin de middelen voor enorme campagnes rond de lancering van een nieuw model, dus de Model S wordt niet voorafgegaan door talrijke teaserfoto’s. Iedereen weet al tijden hoe de auto er uit komt te zien en er wordt ook nergens geheimzinnig over gedaan. Tijdens de rondleiding in de goed opgeknapte fabriek mag je alles fotograferen en filmen: auto’s, machines, productieprocessen. Bijzonder!

Laag zwaartepunt

Net zo bijzonder is het hoe Tesla Motors de introductie van de auto in Beta-versie nu heeft bedacht. Er worden geen drieduizend journalisten uitgenodigd en een handvol belangrijke klanten, maar precies andersom. In twee dagen mogen ruim 3.000 klanten de fabriek bezoeken en mogen de kopers (die al hebben aanbetaald) zelfs meerijden met de eerste drie Beta-exemplaren. En vóór die troepen uit mochten wij dus even aan de Model S ‘ruiken en proeven’. Maar eerst nog even terug naar de auto zelf, want ook die is bijzonder. Niet gehinderd door ‘historie’ met verbrandingsmotoren, benzinetanks en dergelijke heeft Tesla de indeling van de auto vanaf ‘scratch’ kunnen verzinnen. De Model S ziet er wel verdacht veel als een gewone auto uit – eigenlijk eentje die wat designtrekjes heeft van een Jaguar XF en die zo groot is als een BMW 5-serie – maar onderhuids is alles anders. De door Tesla zelf ontwikkelde, extra platte accu zit in de bodemplaat en kan in enkele minuten gewisseld worden. Bij de achteras zit de elektromotor van 310 pk, ook laag ingebouwd, waardoor het zwaartepunt van de auto nog lager is dan bij een sportauto. Zwaar is de auto echter geenszins, want de geheel uit aluminium gemaakte Model S weegt maar iets meer dan 1.500 kilogram. Door de economische indeling is er bijna idioot veel ruimte in de Model S. Behalve de vijf te verwachten zitplaatsen is er achterin – bereikbaar via de in Amerika tamelijk ongebruikelijke vijfde deur – ruimte voor twee kinderen die tegen de rijrichting in meerijden. En dat gaat niet eens ten koste van alle bagageruimte, want ook voorin is een joekel van een kofferbak te vinden.

Snelladen

Nog zo’n bijzonderheid aan de Tesla Model S, maar misschien wel logisch voor een auto uit Silicon Valley: geen traditioneel dashboard, maar drie beeldschermen om alle info te tonen. De twee gecombineerde exemplaren in de middenconsole – 17 inch elk – zijn zelfs aanraakschermen, waarmee je vrijwel alles bedient. Er zitten slechts drie hendels aan de stuurkolom en die koopt Tesla in bij Mercedes-Benz, dat een aandeel in het merk bezit en er accu’s van betrekt voor de elektrische smart. Over accu’s gesproken: dat is het grote geheim van Tesla Motors, want ze maken die niet alleen relatief licht en krachtig, ze hebben ook het laadmanagement zeer goed onder de knie. Tesla claimt dat hun accu’s zeer goed bestand zijn tegen veelvuldig snelladen. En dat laatste mag letterlijk worden genomen, want volgens de charismatische topman Elon Musk kan de auto met 300 mijl per uur aan actieradius worden geladen. En het speciale stopcontact dat vele soorten stroom accepteert, zit heel subtiel verborgen in het linker achterlicht.

Actieradius 480 kilometer

Tesla biedt vanaf medio 2012 de Model S aan met keuze uit drie accupakketten. De kleinste accu biedt een reikwijdte van 260 kilometer, de middelste 370 kilometer en met het grootste pakket zou je zelfs 480 kilometer ver moeten kunnen komen. Kost wel 20.000 dollar extra. Voor het vermogen maakt het niet uit, want dat bedraagt standaard 310 pk en maximaal 415 Nm aan koppel. En dat levert in de 1.500 kilogram wegende Model S een fabelachtige acceleratietijd van 5,8 seconden op voor de honderdsprint. Tesla belooft zelfs een ‘sportversie’ te gaan aanbieden met een sterkere motor die het klusje klaart in 4,5 seconden. De topsnelheid is overigens ‘slechts’ 210 km/h vanwege het beperkte toerental van de elektromotor. Niet alleen de acceleratie is indrukwekkend, ook het weggedrag is dat. Zonder harde vering – luchtvering is een optie – ligt het koetswerk vlak in bochten vanwege dat lage zwaartepunt en ook de gewichtsverdeling is mooi. Dat maakt allemaal erg nieuwsgierig naar een langere testrit die voor volgend voorjaar gepland staat met de productieversie. Daarvan start de verkoop in Amerika medio 2012 voor een vanafprijs van 49.900 dollar (na de speciale belastingkorting). Eind 2012/begin 2013 komen er auto’s naar Nederland die vermoedelijk vanaf 65.000 euro gaan kosten. Tekst: Mario Vos

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer