strictly cars with character

Range Rover Evoque eD4: uit de verdomhoek

21 oktober 2014
Enige maanden geleden hebben we de Evoque al lovend bezongen, nu komt er een couplet achteraan. We reden namelijk met de tweewielaangedreven eco-versie en ook die stelde niet teleur. Naast de vierwielaangedreven Evoques (de TD4 en SD4) is er nu ook eentje met aandrijving op alleen de voorwielen. Deze heet eD4, een onfraaie naam en ook een verwarrende, vanwege die ‘4’ erin. Maar voordat we zijn spaarzame diesel starten, willen we eerst het wijdverbreide misverstand uit de weg helpen dat vierwielaandrijvers meer grip hebben. Dat is natuurlijk niet zo. Grip wordt geleverd door de banden en die zijn bij de Evoque eD4 precies hetzelfde als bij zijn vierwielaangedreven broeders. Een eD4 remt dus geen streep minder goed dan een TD4 of SD4 en hij kan precies even hard een bocht om. Wat vierwielaandrijvers wél meer hebben is tractie, het vermogen om trekkracht op de ondergrond over te brengen. Het spreekt voor zich dat er een ‘harde’ relatie is tussen tractie en grip, er kan namelijk geen tractie zijn zonder grip. En bij vierwielaandrijving heb je de grip van vier banden ter beschikking om deze tractie te benutten. Als je meer tractie hebt, kun je beter uit de voeten in de modder en de sneeuw, dat staat vast. Het gevaar is alleen dat je door vierwielaandrijving meer snelheid kunt ontwikkelen, maar niet harder kunt remmen.

Niet de mindere

Met een Range Rover Evoque eD4 kun je echter nog altijd veel méér in het terrein dan iemand met een ‘gewone’ auto, want je hebt daar het voordeel van je grote wielen en de fikse grondspeling van 46,5 centimeter. We reden de eD4 in Oostenrijk en daar haalden we met deze nieuwe versie van de Evoque flinke strapatsen uit op de hydraulische plaat (waar hij in een slip wordt gebracht) en op allerlei glibberige hindernissen. Maar voor dat soort dingen is de eD4 niet in hoofdzaak gemaakt; hij is er om de natuur te sparen in plaats van op de knieën te dwingen. De kracht van de eD4 is dat hij 75 kilo lichter is dan de vierwielaangedreven Evoques en dat zijn 2,2 liter dieselmotor maximaal op spaarzaamheid is afgestemd. De motor levert 150 pk en het maximumkoppel is 380 Nm. Dat is 20 Nm lager dan dat van de TD4, maar daar merk je nauwelijks iets van, want de auto is ook lichter. Hij verbruikt bovendien een halve liter diesel per 100 kilometer minder. Onze score tijdens een rit van Saalfelden in Oostenrijk naar het vliegveld van München was een fraaie 6,6 liter per 100 kilometer (1 op 15). Aan verfijning mist hij niets. De motor is verwant aan die van de nieuwe Jaguar XF 2.2D. Hij is minder stil, maar het comfort is nog steeds op een voldoende hoog niveau om de naam Range Rover met trots te dragen. Met een begintarief van 42.900 euro is de eD4 drie mille goedkoper dan een vergelijkbare vierwielaangedreven Evoque. Kortom: er zijn geen redenen van betekenis om jezelf in een Evoque eD4 op de normale weg de mindere te voelen van iemand in een vierwielaandrijver, want die heeft immers alleen in extreme omstandigheden meer in zijn mars.

Cool

We sloten onze dag rijden af met een diner in een berghut, waarbij ook de nieuwe CEO Ralf Speth en designchef Gerry McGovern meegenoten van de Nachtisch en de Obstler. Grote baas Speth vertelde dat de Evoque een klaterend succes is, want hij heeft al 40.000 orders in zijn zak en verwacht er in 2012 zelfs 70.000 van af te zetten. Dat maakt de Evoque op jaarbasis meteen de best verkopende Land Rover aller tijden. Land Rover’s ‘urban explorer’ wordt gezien als een cool ding, dat is duidelijk. Hij verdient dat, want de Evoque geeft de SUV een mate van aantrekkelijkheid en ‘sociale aanvaardbaarheid’ die geen enkele concurrent voor elkaar heeft gekregen. Land Rover gaat de komende jaren nog ‘cooler’ worden. Er komt namelijk nog een kleine SUV aan onder de Evoque en er komt een nieuwe Defender (met een separaat chassis). Die gaat er vrijwel zeker zo uitzien als die gave concept car die Land Rover al getoond heeft, zo vertelde ontwerpchef McGovern. Wilt u nog een ‘oude’ Defender bestellen voordat het te laat is? Dat kan… tot in 2014. De eerstvolgende klap gaat Land Rover dit jaar al uitdelen: de nieuwe ‘grote’ Range Rover. Helemaal van aluminium, waardoor hij 400 kilogram lichter is, en met een dieselhybride aandrijflijn waarmee hij minder dan 98 gram CO2 per kilometer uit zal stoten, iets wat zonder meer fenomenaal is voor zo’n auto. Let op: Land Rover gaat de SUV volledig uit de linkse verdomhoek rijden – helemaal op eigen kracht. Door Ton Roks
Range Rover Evoque eD4
Motor 2,2 liter viercilinder turbodiesel
Vermogen 195 pk/110 kW
Koppel 380 Nm
Transmissie Voorwielaandrijving, zestraps handbak
Gewicht in kg 1.625
0-100 in sec. 11,2
Top in km/h 180
CO2-uitstoot in gr/km 133
Maximum doorwaaddiepte in mm 500
Prijs in euro Vanaf 42.900

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer