strictly cars with character

Skoda Superb Greenline: labeljacht

21 oktober 2014
Wie dacht dat Volvo in de V70 op jacht naar een zo laag mogelijk verbruik al erg ver ging met een 1,6 liter 115 pk dieseltje mag zich verbazen. Skoda durft nog minder kracht te stoppen in de nagenoeg even grote Superb Combi: 105 pk uit een 1.6 TDI. Een jaartje of 25 geleden stonden zulke gering gemotoriseerde auto’s vaak bekend als Nederland-versies. Bij ons was er belangstelling voor zulke modellen – een BMW 5-serie met een kleine viercilinder bijvoorbeeld (518i) – meestal ingegeven door belastingwetgeving. Dat is ook nu weer de drijfveer, want het motorisch ‘uitkleden’ van een auto heeft alleen maar tot doel om het verbruik (en de CO2-uitstoot) te verminderen, in de jacht naar een nog iets mooier energielabeltje en het bijbehorende belastingvoordeeltje.

Donkergroen label

De Skoda Superb Greenline heeft een A-label – donkerder groen is er niet – en duikt met de CO2-uitstoot onder de ‘magische’ grens van 117 gram koolzuurgas per kilometer, waardoor de bijtelling geen 25 maar 20 procent bedraagt. Daardoor hoef je 1.675 euro minder bij je inkomen te tellen als je de Superb Greenline zakelijk rijdt en dat scheelt netto (bij een belastingtarief van 42 procent) 56 euro per maand. De vraag is natuurlijk of het de moeite waard is om daarvoor in een op het oog zwaar ondergemotoriseerde Skoda te gaan rijden. Want 105 pk in een 4,84 meter lange en bijna 1.600 kilogram zware stationwagen doet het ergste vermoeden. Het valt echter erg mee, zeker als je je acceleratieverwachtingen een beetje bijstelt. Want daar valt wel wat op aan te merken. Een tijd van 12,6 seconden voor de honderdsprint is op het niveau van een van de mindere Fabia’s, om maar in de Skoda-familie te blijven.

Veel trekkracht

Daarentegen is er op de topsnelheid (190 km/h) niets aan te merken, hooguit op de tijd die het vergt om die snelheid te bereiken. Subjectief is de Superb Greenline helemaal niet zo sloom. De forse trekkracht bij lage toerentallen (250 Nm bij 1.500 toeren) en de souplesse van de common rail-dieselmotor maskeren het geringe vermogen. Daarentegen is het verbruik zoals te verwachten valt gunstig. De beloofde 4,4 liter per 100 kilometer haalden we niet, maar rond de vijf liter per 100 kilometer vinden we nog altijd een mooi cijfer voor een auto van dit formaat. Wie er een haastige rijstijl op na houdt moet rekening houden met ruim zes liter per 100 kilometer.

Stop/startysteem

Overigens krijgt de bestuurder bij het zuinig rijden wel een beetje hulp van Skoda. De auto heeft bijvoorbeeld standaard een stop/startsysteem (niet andersom, want dat is de contactsleutel), dat de motor bij stilstand – bijvoorbeeld voor een stoplicht – uitschakelt. Je moet dan wel de versnelling in vrij zetten en ontkoppelen. De koppeling intrappen zorgt er weer voor dat de motor automatisch start. Daarnaast is er een zogenaamd remenergieterugwinning systeem. Daarbij wordt de accu zoveel mogelijk opgeladen als er wordt afgeremd (op de motor) en verbruikt de auto dus minder energie tijdens accelereren omdat de dynamo dan niet wordt aangedreven.

Ruimte en scherpe prijs

De Skoda Superb Combi is verder een opmerkelijk ruime auto met prettige rijeigenschappen. De bagageruimte is werkelijk riant: 633 liter onder normale omstandigheden en zelfs 1.865 liter met de achterbank neergeklapt. De laadlengte bedraagt zelfs ruim twee meter en in deze (prijs)klasse is de Superb Combi de onbetwiste kampioen. De auto wint het qua ruimte van een Volvo V70 en ook de bijna tien centimeter langere Audi A6 Avant komt tekort. Dat geldt ook voor de prijs, want daar troeft de Skoda de concurrentie ook af. De Ambiance-versie die we reden staat voor 33.500 euro in de prijslijst en dat is fors minder dan de genoemde tegenstrevers. Is natuurlijk wel een ander prestigeniveau, maar dat zal de calculerende Hollander worst wezen. Tekst: Mario Vos
Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition
Motor 4-cilinder lijnmotor
Vermogen 105 pk bij 4.400 tpm.
Koppel 250 Nm bij 4.400 tpm.
L x B x H in cm 484 x 182 x 148
Wielbasis in cm 276
Gewicht in kg 1.546
0-100 in sec 12,6
Top in km/h 190
Verbruik in l/100 km 4,4
CO2-uitstoot in g/km 114
Prijs in euro 33.500

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer