strictly cars with character

Ommetje met... Porsche Cayman

22 oktober 2014
Ze noemen hem soms Boxster Coupé. Af en toe ‘poor man’s 911’. Zou het een beetje afgunst zijn? Want kenners weten dat de Porsche Cayman een zwaar miskend talent is binnen de gelederen van het merk. Echt populair is de Cayman in ons land niet. Hij zit een beetje klem tussen het ‘instapmodel’ van Porsche, de Boxster, en de ‘echte’ Porsche, de 911. En dat hij – heel ongebruikelijk – duurder is dan de cabriolet waarvan hij is afgeleid, helpt natuurlijk niet mee. Porsche probeert wel afstand te scheppen door de Cayman altijd een iets sterkere motor te geven dan de vergelijkbare Boxster (tien pk meer vermogen), maar echt overtuigend is het prestatieverschil daarmee niet. Niettemin geldt de Cayman als een soort geheime tip bij de liefhebbers van snelle sportauto’s. Bij het starten van de motor – bij voorkeur met het raampje of de deur open – lopen de rillingen al over je rug.

Ruige blaf

We komen voor de zwarte Cayman die bij Pon Porsche Center in Leusden ‘met de kop eraf’ wordt aangeboden. Dik 32.000 op de teller, van januari 2010. Het is de basisversie van de Cayman met 2,9 liter zescilinder boxermotor met 265 pk en een handgeschakelde zesbak. De auto heeft de meest gevraagde kleurcombinatie: zwart van buiten en zwart van binnen, met leren bekleding op de sportstoelen. En hij heeft de juiste opties aan boord, zoals Porsche Communication Management met navi, bi-xenonkoplampen, klimaatregeling en parkeersensoren achter. We glijden achter het stuur en draaien de sleutel om: rillingen over de rug dus. De zescilinder boxermotor komt met een ruige blaf tot leven en loopt daarna een seconde of twintig op iets verhoogd stationair toerental, omdat de motor nog koud is. De buitenspiegels geven zicht op de prachtige rondingen van de achterspatborden. Geweldige heupen die zich om de 19-inch wielen krullen en naar achteren uitlopen in een soort mini-ducktail in het midden. Heel anders dan een 911, ook al lijkt de basisvorm van de auto er zeker op. De Cayman is echter veel praktischer, want omdat de motor centraal is geplaatst, heb je een bruikbare bagageruimte achterin, die via een grote klep is te bereiken. En in de neus is nog een forse kofferbak, zodat er zelden bagage hoeft thuis te blijven als je met twee mensen – meer kunnen er niet in de Cayman, want er is geen achterbank – op reis gaat.

Groot vertrouwen

Een ander voordeel van de middenmotor wordt duidelijk als we met de Cayman op weg gaan: de bijna perfecte gewichtsverdeling zorgt voor een heel neutraal weggedrag dat direct groot vertrouwen inboezemt. Wie de 911 kent, weet dat de achterin geplaatste motor voor ongelooflijk veel tractie zorgt, maar ook stevig door kan drukken als je in een bocht van het gas af moet. Daarvan is bij de Cayman niets te merken, want die volgt bijna stoïcijns de koers die je in gedachten hebt. Nauwelijks tot geen onderstuur bij het insturen en evenmin ‘lift-off’ overstuur. Je voelt wel dat de achterwielen in staat zijn hun grip te verspelen als je gas geeft. Even doen we het hok van de elektronische waakhonden van het Porsche Stability Management (PSM) op slot en dan gaat de achterkant makkelijk om, op de vochtige herfstblaadjes. Leuk voor de foto en als je een klein beetje weet wat je doet is het ook volkomen veilig, want de Cayman is makkelijk te vangen.

Porsche Approved

Fotograaf Michael vraagt intussen of een Cayman altijd zo gaaf klinkt. En hoe veel toeren ik hem liet maken. Nog iemand met rillingen op zijn rug dus. Maar het wordt tijd om de Cayman weer richting Pon Porsche Center te sturen. Daar is het de enige occasion van dat model en ook in de rest van Nederland is het aanbod in het officiële dealerkanaal zeer beperkt. Er staan zelden meer dan tien stuks te koop. Dat houdt wel in dat de prijzen niet laag zijn, maar de dealers verkopen hun auto’s vrijwel altijd als Porsche Approved Occasion, waarbij onder meer de auto aan de hand van een checklist wordt gecontroleerd, de onderhoudshistorie volledig bekend is en de koper 12 maanden fabrieksgarantie in heel Europa krijgt. En dat geeft de zekerheid dat de rillingen nog heel lang over je rug lopen. Tekst: Mario Vos Foto’s: Michael Klinkhamer
Porsche Cayman
Motor zescilinder boxermotor
Vemogen 265 pk bij 7.200 tpm,
Koppel 300 Nm bij 4.400 tpm
L x b x h in cm 435 x 180 x 131
Wielbasis in cm 242
Gewicht in kg 1.405
0-100 in sec. 5,8
Top in km/h 265
Verbruik in l/100 km 9,4
Vraagprijs in euro 64.950

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer