strictly cars with character

Porsche Panamera S Hybrid: in balans

23 oktober 2014
Porsche neemt het raceadagium ‘Win on Sunday, sell on Monday’ vrij letterlijk. Na winst op het circuit volgt de lancering van alweer de derde hybride uit Stuttgart-Zuffenhausen. Eind mei, tijdens de vierde race van het Duitse Langstreckenmeisterschaft (typisch genoeg toch nog één letter minder dan het Nederlandse woord ‘langeafstandskampioenschap’) op de beruchte Nürburgring, werd historie geschreven. De zege ging naar een Porsche 911 GT3 R Hybrid en het was de eerste keer dat een fabrieksracer met zowel een verbrandings- als een elektromotor met de eer ging strijken. Het hybrideconcept van de GT3 bewees in die zin zijn waarde dat de Porsche slechts twee keer de pits in moest om te tanken, tegen de concurrentie drie keer. “Minder tanken, langer rijden”, vatte een Porsche-woordvoerder het concept samen. Daar win je races mee. Maar tegenwoordig ook marktaandeel.

Verhouding

Vorig jaar verraste Porsche vriend en vijand met de 325 km/h snelle en dankzij hybridetechniek toch 1 op 33 rijdende 918 Spyder, terwijl er van de gefacelifte Cayenne ook een Hybrid kwam. De nu gelanceerde Panamera S Hybrid is een logische uitbreiding van Porsche’s groene vloot. Hij maakt gebruik van dezelfde motor als de Cayenne: een V6 met compressor van Audi, die 333 pk aan de dag legt en over de vooras is gebouwd. Dat laatste is gedaan om de 47 pk sterke elektromotor een plaats te kunnen geven in de aandrijflijn, die wordt gecompleteerd door de acht overbrengingen tellende Tiptronic S versnellingsbak. Dat concept maakt vierwielaandrijving onmogelijk, maar daar ziet Porsche sowieso vanaf omdat dat de bijna perfecte gewichtsbalans van de Panamera zou verstoren. Door de nu eenmaal benodigde accupakketten achterin te plaatsen is de kilogramverhouding van de net geen twee ton zware Panamera een bijna ideale 51% voor en 49% achter.

Overtuigend

‘De zuinigste Porsche aller tijden’, zoals de Panamera Hybrid bij de presentatie werd genoemd, verbruikt gemiddeld 1 op 14,7. De auto haalt die waarde overigens alleen op speciale ‘all season’-banden van Michelin, die vreemd genoeg in Nederland niet standaard zijn. Dat is niet echt een minpunt, want in en om een knap regenachtig Salzburg boden de Michelins geen optimale grip. De banden hebben dan ook de nodige kracht te verstouwen; ten opzichte van een Panamera S brengt de Hybrid weliswaar twintig pk minder op de been, maar het koppel is met 580 Nm een stuk hoger dan de 500 van de S. Daar bewijst de elektromotor zijn waarde. Souplesse kan de hybride Panamera – die in Nederland vooral vanwege de verhouding tussen verbruik en fysiek een A-label krijgt – niet worden ontzegd. Hij schiet in zes seconden naar de 100 km/h en ook daarboven houdt hij de gang er aardig in, tot een topsnelheid van 270 km/h. Die haalden we niet tijdens de introductie (te veel verkeer en te slecht weer), maar de Panamera Hybrid overtuigt – net als zijn conventioneel gemotoriseerde broedermodellen – als snelle en comfortabele reiswagen, met plaats voor vier personen en hun bagage.

Lastig doseren

Minder te spreken zijn we over de remmen. Die grijpen net iets te gretig aan en zijn daardoor lastig te doseren. Sowieso hebben hybrides een andere remkarakteristiek omdat ze, zodra gas wordt losgelaten, de dan vrijkomende kinetische energie gaan opslaan en dat voelt al als vertraging. En over doseren gesproken: wie wil schakelen met de knoppen op het stuur kiest geregeld het verkeerde verzet. Knoppen werken verwarrend, zeker als er sportiever wordt gereden en snel handelen nodig is. Wat dat betreft prefereren we stuurpeddels, zoals in de 911. Prestaties en verbruik zijn perfect in balans, want zuinig is de Panamera zonder meer. Wij keken vooral naar de sportieve kant, maar collega’s die tijdens de introductie meededen aan een zuinigheidscompetitie, bleken zelfs lagere verbruikscijfers te kunnen halen dan de Porsche-fabrieksrijders. Die kwamen tot 6,3 liter op elke honderd kilometer, terwijl één journalistenequipe – het gas doserend met een fluwelen voetje – 5,6 op 100 haalde. Dat is 1 op 17,8. Bij een tankinhoud van tachtig liter zou dat een actieradius van ruim 1.400 kilometer betekenen. Een cijfer dat zelfs beter is dan de 1.200 kilometer van de door Porsche zelf als langeafstandsatleet gekenschetste (en dit najaar te verwachten) Panamera Diesel. Tekst: Guus Peters
Porsche Panamera S Hybrid
Motor 3,0 liter V6, plus elektromotor
Vermogen 333 pk/245 kW plus 47 pk/34 kW
Koppel 580 Nm bij 1.000 tpm
0-100 in sec. 6,0
Top in km/h 270
Prijs in euro 127.000

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer