strictly cars with character

Citroën DS4: minder speciaal

23 oktober 2014
Citroën heeft de tweede auto in de DS-serie uitgebracht, de DS4. Niet zo opvallend en extrovert als de inmiddels zeer succesvolle DS3, maar wel een erg aangename auto. Citroën verraste bijna drie jaar geleden vriend en vijand met het plan voor een speciale serie modellen met de aanduiding DS. Liefhebbers van de aloude DS hielden hun hart vast, maar die vrees bleek ongegrond toen de DS3 verscheen. De auto was geen poging om die onvergetelijke klassieker te evenaren, maar een sportievere en veel leukere interpretatie van de C3.

Kleine teleurstelling

Al bij de introductie van de nieuwe DS-label was duidelijk dat Citroën nog meer modellen in de pijplijn had zitten. Na de DS3 stond de DS4 gepland en inmiddels is ook de DS5 al aangekondigd. De DS4 komt nu op de markt en we hebben er de eerste kilometers mee gereden. Als je net zo’n leuk, verrassend en voortreffelijk rijdende auto verwacht als de DS3, dan volgt er een kleine teleurstelling. De lat is door die DS3 zo hoog gelegd dat de DS4 daar niet aan kan tippen. Maar als je de DS4 als op zichzelf staande auto beschouwt, is het een interessante toevoeging aan het gamma.

‘Verstopte’ deurgreep

Van buiten is de DS4 heel aardig om te zien. Je kunt zien dat het familie is van de C4, maar de auto is duidelijk hoger gebouwd, ondanks de coupéachtige vorm. Die vorm poogt Citroën overigens nog te versterken door het ‘verstoppen’ van de deurklinken van de achterportieren. Het is afgekeken van de Alfa 156 en de Seat Leon en in de praktijk een stuk minder handig dan een echte portiergreep. Bovendien steekt de punt van het achterportier flink uit naar buiten als de deur open staat. Als je even door de hogere carrosserie en de coupévorm heenkijkt, blijft er een vijfdeurs hatchback over. Wel een redelijk ruime auto met een 385 liter grote kofferbak die je door het neerklappen van de achterbank kunt vergroten tot 1.021 liter. In het interieur verschilt de DS4 verder niet veel van de C4 en de leuke designfeatures van de DS3 missen we wel een beetje aan boord en trouwens ook aan de buitenkant. Er zijn weinig mogelijkheden om van de DS4 een individueel model te maken.

Goede koersvastheid

Voor de eerste testritten stond de DS4 met de 163 pk sterke tweeliter dieselmotor klaar en met de 200 pk sterke turbomotor op benzine. Aanvankelijk vonden we de dieselversie wat ongevoelig in de besturing, maar dat ging beter aanvoelen naarmate het tempo werd opgevoerd. De DS4 verdraagt een stevige rijstijl en ondanks de wat hogere koets is de koersvastheid in bochten zeer goed. Na de overstap in de 200 pk benzineversie werden we aangenaam verrast. De DS4 stuurt dan nog scherper en heeft een neutraler weggedrag door het iets lagere gewicht in de neus. Opvallend is dat het onderstel totaal geen moeite heeft om het vermogen op de weg te krijgen, terwijl 200 pk toch knap veel is. Op bochtige wegen grijpt het ESP bij een stevige rijstijl hoogstzelden in.

Vanaf 23.940 euro

De tweeliter diesel en de 200 pk turbomotor zijn de sterkste versies van de DS4, maar er is ook een 120 pk 1.6 benzinemotor zonder turbo en een 156 pk variant de 1.6 turbo. Voor zuinige types is er een 1.6 e-HDi uitvoering met 112 pk een (opgegeven) gemiddeld verbruik 4,4 l/100 km. Alvorens je tot sparen kunt overgaan, moet je echter 28.890 euro investeren. Bij de 1.6 benzineversie is de vanafprijs 23.940 euro. De snelle TDS4 THP 200 kost 31.750 euro en de tweeliter turbodiesel is vanaf 33.500 euro leverbaar. Tekst en foto’s: Mario Vos
Citroen DS4 HDi 160 Sport Chic
Motor 4-cilinder lijnmotor
Vermogen 163 pk bij 3.750 tpm.
Koppel 340 Nm bij 3.750 tpm.
L x B x H in cm 428 x 181 x 152
Wielbasis in cm 261
Gewicht in kg 1.395
0-100 in sec 8,6
Top in km/h 212
Verbruik in l/100 km 5,1
CO2-uitstoot in g/km 134
Prijs in euro 35.100

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer