strictly cars with character

Volkswagen Golf GTi Edition 35: Traditiekwestie

23 oktober 2014
Deftig ding, een Volkswagen Golf. Sinds zijn debuut in 1974 rijden nette mensen in een eenvoudige, onopvallend gekleurde vierdeursuitvoering. Gek genoeg gold en geldt dat deftige evenzeer voor de een jaar later gepresenteerde GTi-uitvoering, die een soort gentlemen’s racer-status genoot. En dan is er nu, zes Golf-generaties verder, deze ‘GTi Edition 35’. U bent het misschien even vergeten, maar de destijds door de Italiaanse ontwerper Giorgetto Giugiaro getekende Volkswagen Golf is er al zevenendertig jaren bij. Zowat veertig! En niets minder dan een sensatie was de GTi-uitvoering met zijn Bosch K-Jetronic brandstofinjectie, vermogen van 110 DIN-pk en top van 182 km/h. Prestaties die fikse sportsaloons of zelfs dito coupés van Alfa Romeo, BMW en wat dies meer zij overtroefden. De GTi, in 1975 gepresenteerd en een jaar later in productie gegaan, markeerde bovendien het begin van Volkswagen’s autosportactiviteiten. Overal in de wereld GTi-merkencups, en deelname aan nationale en internationale race- en rallyklassen. Het motorblok zelf werd omarmd door de Formule 3, de opstap naar F1. En dan is er nu, vijfendertig jaar na die eerste GTi, dus deze Volkswagen Golf GTi Edition 35. Met zijn 235 paarden meer dan dubbel zo sterk, met zijn top van ‘248’ anderhalf keer zo snel, ook iets van anderhalf keer zo zwaar met vrijwel 1.300 kilogrammen, en ook vierdubbel zo duur als zijn voorvader. Maar dan heb je ook wat. In kwalitatieve, maar zeker ook praktische zin.

Overstelpend

Wij reden de vijfdeurs uitvoering van de GTi Edition 35 in – uiteraard – candy white met karakteristieke rode biesjes rond de grille. Van binnen voorzien van zwarte halflederen bekleding met in de raakvlakken van het meubilair het traditionele ‘ruitmaas’-motief van de vroegere GTi-grille gepreegd. Stiksels, ook die van stuur en dash, eveneens rood. De Edition 35 bezit bovenop het toch al overvloedige comfort van de reguliere GTi een Edition-pakket, met daarin voornoemde kleur- en materiaalelementen (overigens ook aan de buitenzijde in de vorm van een speciale bumper- en skirtpartij, ‘35’-instaplijsten, en zwarte buitenspiegels), maar ook climate control, sportstoelen, bi-xenonverlichting, een elektronisch sperdifferentieel en natuurlijk de bijzondere velgen. Meerprijs ten opzichte van de gewone en tevens ‘slechts’ 210 pk sterke GTi is – hoe subtiel – vijfendertighonderd euro’s.

Rochelknal

Meest onder de indruk waren wij van de bijna schizofrene eigenschappen van de GTi Edition 35. Enerzijds een volkomen netjes en heerlijk functioneren in het verkeer van alledag, desnoods met drie extra inzittenden, maar anderzijds de prompte verandering in een serieus, smoorheet knalijzer waarmee astronomisch hardrijden kan worden beoefend. De toerengretige motor, de bijna belachelijke snelheden aankan bij tegelijk verbluffende wegligging. Spectaculair! Onze testauto was dan ook nog voorzien van de optionele DSG-zesbak die een razendsnel en volkomen glad gangwisselen mogelijk maakte, en die bovendien op elk schakelmoment, op- maar ook terugschakelend, een buitengewoon opwindend soort rochelknal ten gehore bracht. Een must, zo’n bak, zouden we juist niet eens meer schoorvoetend willen zeggen. En dat alles met dat verrukkelijke understatement dat de vorm van de massa nu eenmaal biedt. Als gezegd: deftig. Machtig dus ook. In alle opzichten. Door David Bakels Fotografie Michael Klinkhamer
Volkswagen Golf GTI Edition 35
Motor 2,0 liter viercilinder benzinemotor met turbocompressor
Vermogen 235 pk/173 kW bij 5.300 tpm
Koppel 300 Nm bij 1.700-5.000 tpm
Gewicht in kg 1.314
0-100 in sec. 6,6
Top in km/h 247
Vanafprijs in euro 35.790

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer