strictly cars with character

Audi S8 4.0 TFSI Quattro: Ronin revisited

23 oktober 2014
Sommige auto’s zijn onsterfelijk geworden dankzij een filmoptreden. Een van die auto’s is de Audi S8. De actiefilm Ronin met zijn fantastische achtervolgingsscènes heeft deze auto net dat beetje extra sportiviteit gegeven dat de BMW 7 Serie en de Mercedes S-Klasse missen. Dat ‘product placement’ veel voor een auto kan doen, weten fabrikanten al sinds jaar en dag. De Aston Martin DB5 en de Lotus Esprit werden bijvoorbeeld wereldberoemd dankzij James Bond. Van recentere datum zijn Eleanor, oftewel een Ford Mustang Shelby GT 500, uit ‘Gone in 60 Seconds’ en uiteraard de Audi S8 uit de film Ronin. De achtervolgingsscène uit Ronin met de S8 en de Citroën XM behoort volgens kenners tot de beste ooit gefilmd. Zeker omdat er geen trucage aan te pas is gekomen, zoals de laatste jaren veelvuldig gebeurt.

Skipp Sudduth

De Audi wordt in de film uit 1998 voorzien van een lachgasinjectie om ‘m beter geschikt te maken als vluchtauto. Daarmee zat ‘ie waarschijnlijk dicht in de buurt van het vermogen dat de S8 anno 2011 onder de motorkap heeft. Want dankzij zijn dikke V8 met dubbele turbo is deze geweldenaar 520 pk sterk en ontwikkelt hij een koppel van 650 Newtonmeter. De nieuwe S8 is tevens voorzien van het Audi Drive Select-rijprogramma en dankzij die twee ingrediënten leek het Audi een goed idee om de auto tevens op het circuit te testen. En dus worden we halverwege een comfortabele en snelle rit door de bergen van de Spaanse regio Navarra het circuit op gedirigeerd. Qua vermogen kom je niets tekort op de lange rechte stukken en ook de besturing lijkt aan scherpte gewonnen te hebben, maar in de bochten voel je toch wel dat het geen circuitracer is. Het is simpelweg het gewicht van twee ton dat de vijf meter lange limousine parten speelt. Desondanks voelen we ons even Skipp Sudduth, de acteur die in Ronin nagenoeg alle bochten driftend rondt. Bij het insturen worden we geholpen door de torque vectoring-functie van het ESP, die het binnenste wiel helpt afremmen zodat de S8 niet hopeloos de buitenkant van de bochten opzoekt. Bij het uitaccelereren van de bochten voelen we hoe de quattro-aandrijving de krachten van de voor- naar de achteras dirigeert en hoe het sportdifferentieel de achterkant rond de bocht helpt duwen. Alleen het driften mislukt een beetje. Het ESP-systeem kan weliswaar uitgeschakeld worden, maar wanneer je het echt te bont maakt, springt het toch weer bij.

Antigeluid

De nieuwe achtcilinder motor is uiteraard niet voorbehouden aan de S8. Hij is ook te vinden in de S6 en S7 en in de komende generaties van de RS6 en RS7. Ook de tweede generatie Bentley Continental GT krijgt deze compacte beul onder de kap. Het is dan ook niet zomaar een lomp krachtpakket, maar een zeer slim concept dat onder deellast een aantal cilinders buiten werking stelt. ‘Cylinder On Demand’ noemt Audi het. Een systeem dat ervoor zorgt dat vier cilinders worden uitgeschakeld wanneer je slechts 30 procent van het maximumkoppel gebruikt en de motor niet meer dan 3.500 toeren draait. Om de vibraties en het weinig geraffineerde geluid van de viercilindermodus op te vangen, is de S8 voorzien van actieve motorsteunpunten en tevens een zogeheten Active Noise Reduction-Control. Daarbij wordt een antigeluid gemaakt via in het interieur verstopte microfoons en luidsprekers. Je merkt er dan ook nauwelijks iets van. De 4,0 liter TFSI-motor verbruikt 23 procent minder brandstof dan zijn voorganger en levert desondanks 15 procent meer vermogen. Het verbruik is nu gemiddeld 10,2 liter per 100 kilometer. Andere zaken die bijdragen aan een beter verbruik zijn het stop/start-systeem en het terugwinnen van remenergie.

BMW M5

Die cijfers vertekenen wel enigszins, want de vorige generatie S8 was voorzien van een niet al te zuinige tiencilinder Lamborghini-motor. Desondanks is een verbruik van rond de één op tien voor de nieuwe krachtbron natuurlijk prijzenswaardig. Dankzij de nieuwe achtcilinder wordt de S8 ook handig weggemanoeuvreerd van de A8 W12-limousine, die is voorzien van een iets meer dan 500 pk sterke, 6,3 liter ongeblazen twaalfcilinder. De W12 is bovendien uitsluitend leverbaar op de verlengde versie en de S8 is er alleen met korte wielbasis (hoewel drie meter ook niet echt kort te noemen is), hetgeen de twee auto’s nog verder uit elkaar haalt. De nieuwe achtcilinder mist de V10-snerp van zijn voorganger, maar de nieuwe tijden zorgen er nou eenmaal voor dat overal cilinders worden ingeleverd. Kijk maar naar de nieuwe BMW M5 bijvoorbeeld. In het geval van de Audi zorgt het in ieder geval alleen maar voor betere cijfers. De sprint van 0 naar 100 km/h deed zijn voorganger in 5,1 seconden, maar de nieuwe S8 snoept daar bijna een volle tel vanaf. Daarmee is deze limo sneller dan een gemiddelde 911 en doet hij het ook beter dan de reeds genoemde M5. De achttraps Tiptronic doet zijn werk soepel en schokvrij. Luchtvering met variabele demping is standaard en ook de ‘zwaarte’ van de besturing kan ingesteld worden. Ook standaard is het geavanceerde MMI navigatie plus-systeem met Bluetooth en internet. De comfort-sportstoelen zijn speciaal voor de S8 ontwikkeld en zitten perfect. Andere typische Audi S8-kenmerken zijn de verlichte instaplijsten, het multifunctionele sportstuur met schakelpeddels en de aluminium pedalen. Aan de buitenzijde zijn de esthetische aanpassingen subtiel gehouden. Op de licht bijgeschaafde grille zien we een S8-logo, op de flanken lezen we V8 T en in de wielkasten zien we twintig inch grote wielen. De zijspiegels hebben traditiegetrouw een aluminium behuizing. Qua techniek lijkt deze nieuwste generatie S8 weinig meer op het model dat debuteerde in de film Ronin. Gebleven zijn echter de stoere, elegante uitstraling en de tijdloze lijnen van deze rijdende filmklassieker. Tekst: Erik Kouwenhoven
Audi S8 4.0 TFSI quattro
Motor 4,0 liter V8,
Vermogen 520 pk/382 kW
Koppel 650 Nm bij 1.700-5.500 tpm
Gewicht in kg 1.975
0-100 in sec. 4,2
Top in km/h 250 (begrensd)
Prijs in euro n.n.b.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer