strictly cars with character

Porsche Panamera: langer en 14%

29 oktober 2014
De vernieuwde Porsche Panamera lekte uit op internet en direct daarna gaf Porsche alles vrij. Meest opmerkelijke noviteiten zijn de Panamera S E-Hybrid die in aanmerking komt voor 14% fiscale bijtelling en de Executive-versie met 15 cm langere wielbasis. De uiterlijke wijzigingen zijn niet heel ingrijpend, maar volgens de beste Porsche-tradities heel behoedzame verfijningen. De vernieuwde Panamera heeft iets andere lichtunits en bumpers, waardoor de auto vooral van achteren wat evenwichtiger is geworden. Belangrijker is dat er de Panamera 4S en Turbo er voortaan zijn met een 15 cm langere wielbasis. Standaard hebben de lange Panamera’s achterin twee individuele stoelen en luchtvering. Verder zitten de vernieuwingen vooral onderhuids, waar nieuwe aandrijflijnen hun intrede doen. De meest opmerkelijke aandrijflijn is de plug-in hybride versie genaamd Panamera S E-Hybrid met drieliter V6-compressormotor van 333 pk en een 95 pk elektromotor. Op die laatste kan de Panamera S E-Hybrid ook alleen rijden, maximaal 36 kilometer met een maximale snelheid van 135 km/h. In de officiële NEDC-verbruiksmeting is de auto zo zuinig (3,1 l/100 km, CO2 71 g/km) dat hij in aanmerking komt voor 14 procent fiscale bijtelling. De Panamera S E-Hybrid heeft een totaal vermogen van 416 pk, waardoor de auto in 5,5 seconden van 0 naar 100 km/h sprint en een topsnelheid van 270 km/h kan halen. Een andere noviteit is dat de Panamera S en 4S nu een nieuwe 3.0 V6 twinturbo benzinemotor krijgen met 420 pk in plaats van de 4,8 liter V8-motor. En vanaf januari 2014 krijgt de Panamera Diesel een 300 pk sterke motor.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer