strictly cars with character

Bentley

3 november 2014
Walter Owen Bentley kreeg in Engeland bekendheid met het monteren van aluminium zuigers in automotoren, nog vóór hij complete auto's bouwde. Ook vervaardigde Bentley voor de Eerste Wereldoorlog al opvallend goed presterende turbinemotoren. De eerste, complete auto, de Bentley 3 Litre, werd echter pas in 1919 gepresenteerd. De 3 Litre-typen waren voor hun tijd bijzonder snel en bezorgden het merk een ijzersterke reputatie door in de jaren twintig vier keer de 24 uurs-race van Le Mans te winnen. In 1927 raakte Bentley in financiële problemen, maar coureur en diamanthandelaar Woolf Barnato redde de fabriek van de ondergang. Twee jaar later bracht de wereldcrisis van Bentley opnieuw aan de rand van de afgrond, maar in 1931 nam Rolls-Royce de hele organisatie over. Sindsdien zijn Bentleys langzaam maar zeker steeds meer op Rolls-Royces gaan lijken. Met name bij de modellen die na de Tweede Wereldoorlog zijn gemaakt, is het verschil vaak alleen nog maar te zien aan de radiateur en het merkembleem. Pas de laatste jaren groeien beide merken weer een beetje uit elkaar, ook al bleven Bentleys en Rolls-Royces in technisch opzicht nauw verwant. In 2003 worden de twee merken definitief gescheiden, omdat Volkswagen het merk Bentley en de fabriek van Rolls-Royce heeft overgenomen. Het merk Rolls-Royce kwam toch in handen gekomen van BMW, maar werd tot 2003 bestuurd door VW. Bentley is na de overname door de VW-group sterk gegroeid. www.bentley-leusden.nl

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer