strictly cars with character

Fiat

3 november 2014
Giovanni Batista Ceirano ontwikkelde, met de steun van enkele Turijnse zakenlieden, in 1899 een prototype van een auto. Nog geen vier maanden later werd zijn bedrijfje overgenomen door de Fabbrica Italiana di Automobili Torino (F.I.A.T.), onder leiding van - onder anderen - Giovanni Agnelli. Fiat nam het protoype van Ceirano met een gewijzigde motor in productie. Aanvankelijk maakte men luxueuze auto's in kleine aantallen. Pas in 1912 verscheen een model voor de populaire klasse: de Tipo Zero. In 1918 nam de Tipo 501 die rol over. In de jaren dertig verscheen de Tipo 508 Balilla, waarmee tevens een begin werd gemaakt met de licentiebouw in andere landen. De auto werd namelijk ook vervaardigd in Tsjecho-Slowakije, in Polen (door Polski-Fiat) en in Frankrijk. De echte massamotorisering kwam op gang met de Tipo 500 Topolino, die in 1936 werd gepresenteerd en, weliswaar in gewijzigde vorm, tot 1955 in productie bleef. Fiat kreeg een sterke reputatie in het bouwen van kleine auto's met de 500, beter bekend als 'de rugzak', die van 1957 tot 1972 werd gemaakt. In de afgelopen decennia heeft Fiat de binnenlandse concurrentie zo goed als uitgeschakeld, door de overname van Lancia, Autobianchi en Alfa Romeo. Ook Ferrari en Maserati behoren tot het Fiat-concern, zodat men in bijna elk marktsegment vertegenwoordigd is. www.fiat.nl

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer