strictly cars with character

Maybach

3 november 2014
Wilhelm Maybach begon zijn carrière rond 1865 op negentienjarige leeftijd onder de vleugels van Gottlieb Daimler. Die stond op dat moment aan het hoofd van de werkplaats in het weeshuis waar Maybach woonde. Samen verbeterden de twee daarna, inmiddels in dienst van gasmotorenfabriek Deutz, de benzinemotor op basis van het ontwerp van Nikolaus Otto, zodat deze motor in serieproductie genomen kon worden. Niet lang daarna begon Daimler voor zichzelf en nam hij Maybach mee als ontwerpchef voor de verdere ontwikkeling van hoogtoerige verbrandingsmotoren. In 1885 werd octrooi verleend voor een 'Fahrzeug mit Petroleum-Kraftmachine'. De allereerste auto was daarmee een feit. De eerste Mercedes (toen nog zonder de toevoeging Benz) kwam in 1901 en was opnieuw van de hand van Wilhelm Maybach. Na de dood van Gottlieb Daimler begon Wilhelm Maybach in 1909 voor zichzelf en startte hij met de productie van motoren voor onder meer de luchtschepen van graaf Zeppelin. Zoon Karl Maybach stortte zich toen op de ontwikkeling van luxueuze automobielen. Op de vraag of de Maybach W3, die in 1921 op de Autosalon van Berlijn debuteerde, de goedkoopste auto van de show zou zijn, antwoordde hij kort: ‘Nee, de duurste.’ Met modellen als de ‘12’, de Zeppelin, de W38 en de W42 vestigde Maybach zich als producent van topklasse auto’s die de strijd aan konden met de producten van Bugatti en Rolls-Royce. De pogingen werden uiteindelijk financieel geen succes. De laatste auto’s verlieten in 1941 de fabriek. Na de Tweede Wereldoorlog richtte het bedrijf zich volledig op de ontwikkeling van motoren voor vliegtuigen, tanks, treinen en schepen. In 1997 werd in Tokio de conceptauto Meredes-Benz Maybach onthuld. Geheel volgens traditie was dit een uiterst luxueuze limousine die echter, behalve de naam dan, weinig gemeen had met het merk van weleer. Vervolgens werden de huidige Maybach-modellen ontwikkeld en tijdens dit proces is ook besloten om Maybach als merk te herintroduceren. Maybach Manufaktur staat sindsdien aan de top van het Daimler-concern met auto’s die, net als vroeger, de strijd aan kunnen met luxemerken als Rolls-Royce en Bentley. Tot op heden slaagt de topdivisie van Mercedes-Benz er echter totaal niet in om succesvol te zijn. www.maybach-manufaktur.com

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer