strictly cars with character

Seat

3 november 2014
Fiat deed al vroeg pogingen om buiten Italië auto's te bouwen. Zo liet men in de jaren twintig modellen in licentie bouwen in bijvoorbeeld Polen en Rusland. In Spanje werd Sociedad Espanola de Automoviles de Turismo opgericht en vanaf 1953 werden er diverse Fiat-modellen gebouwd. Inmiddels is Seat echter in handen van Volkswagen. Seat mocht op bescheiden schaal ook 'eigen' modellen ontwikkelen, maar die producten, de 1430 Sedan bijvoorbeeld, waren volledig opgebouwd uit bestaande Fiat-componenten. In het begin van de jaren tachtig besloot Fiat haar aandeel in de Spaanse Seat-fabrieken af te stoten en stond het merk plotseling op eigen benen. Tegen de zin van Fiat ging Seat daarop zelfstandig auto's exporteren en in korte tijd werd een netwerk van importeurs in Europa opgezet. De eerste Seats onder eigen regie, de Ronda en de Marbella, hadden nog veel weg van bestaande Fiats, respectievelijk de Ritmo en de Panda. Samen met de technici van Porsche en ontwerper Giugiaro werd een geheel eigen model ontwikkeld: de in 1984 geïntroduceerde Ibiza, die aanvankelijk redelijk succesvol was. Seat's zelfstandigheid was echter van korte duur. Het Volkswagen-concern zocht naar uitbreiding en nam het merk enkele jaren geleden over. Seat begon onder toeziend oog van VW met de ontwikkeling van nieuwe modellen: in 1991 werd de Toledo gepresenteerd en in 1993 volgden een nieuwe Ibiza en de daarvan afgeleide Cordoba. Alle modellen van Seat gebruiken tegenwoordig technische componenten van Volkswagen, zoals de motoren en de bodemplaat. www.seat.nl

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer