strictly cars with character

Spyker

3 november 2014
De Hilversumse smeden Hendrik-jan en Jacobus Spijker richten in 1880 het merk Spyker – aanvankelijk nog gewoon geschreven als Spijker – op. Ze bouwden met succes koetsen en verplaatsten in 1886 hun bedrijf naar Amsterdam. Daar vervaardigden ze in 1898 de Gouden Koets ter gelegenheid van de inhuldiging van koningin Wilhelmina. In dat jaar maakten ze ook kennis met de auto, een exemplaar van de Duitse firma Benz. Een jaar later besloten ze die zelf in licentie te gaan maken onder de naam Spijker-Benz, in een nieuwe fabriek aan de Amsteldijk in Amsterdam, genaamd N.V. Industrieële Maatschappij Trompenburg. In 1903 werd de internationaler klinkende naam Spyker gehanteerd voor de producten, tegelijk met de introductie van de eerste zescilinder auto, die tevens de allereerste auto ter wereld was met permanente vierwielaandrijving. Spyker bouwt een sportieve reputatie op door in 1907 tweede te worden in de rally van Peking naar Parijs, maar in datzelfde jaar komt Hendrik-Jan Spijker helaas om bij de scheepsramp met de SS Berlin. Jacobus Spijker trekt zich dan terug uit het bedrijf en een jaar later gaat het failliet. Spyker maakt een doorstart, maar wordt in 1915 verkocht. De vliegenier Henri Wijnmalen komt aan het roer van de onderneming, die Trompenburg tot 1922 zou leiden. In deze periode, waarin er vanwege de Eerste Wereldoorlog veel vraag is naar vliegtuigen, die Spyker dan ook produceert, ontstaan het logo met het spaakwiel en de propellor en het motto Nulla tenaci invia est via ("Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar"). In 1922 gaat Spyker weer failliet en volgt wederom een doorstart. Het laatste topmodel, de C4 met Maybach zescilinder motor, verwerft faam als de 'Rolls-Royce van het continent', maar is commercieel geen succes. In 1926 is het definitief over voor Spyker, na een productie van circa 1.500 auto's. In 1999 kocht zakenman Victor Muller de rechten van de naam Spyker en richtte Spyker Cras op, een producent van exclusieve sportwagens. In 2000 werd de C8 Spyder gepresenteerd, een ontwerp van Maarten de Bruijn, die in 2005 met onenigheid zou vertrekken. Spyker Cars was ook enige tijd actief in de Formule 1, maar zonder succes. Een commercieel succes is ook de productie van de Spyker sportwagens, niet want winst is er nog nooit gemaakt. Toch slaagt Victor Muller er in januari 2010 in om General Motors ervan te overtuigen om het zieltogende Zweedse merk Saab aan hem te verkopen. www.spykercars.nl

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer