strictly cars with character

Subaru

3 november 2014
De meeste Japanse automerken gingen pas serieus auto's produceren aan het eind van de jaren vijftig. Zo ook Subaru, dat in 1958 de 360 introduceerde. Subaru maakt deel uit van Fuji Heavy Industries, een groot industrieel concern, dat ontstaan is uit de Nakajima Aircraft Works Company. De Subaru 360 was, net als de meeste Japanse auto's uit die periode, een erg kleine wagen. De auto viel echter op door zijn moderne constructie: Subaru gebruikte kunststof en aluminium en gaf de auto vóór en achter onafhankelijke wielophanging. De 360 bleef, zeker voor Japanse begrippen, ongewoon lang in produktie: tot 1969. Het succes van de 360 bracht Subaru ertoe een grotere auto uit te brengen. Dat werd de 1000 uit 1966, de eerste Japanse auto met voorwielaandrijving. De auto had nog meer opmerkelijke details, zoals de aluminium boxermotor, een constructie die Subaru ook nu nog gebruikt. De 1000 vormde de basis voor de latere Leone, ook wel L-serie genoemd, het eerste model dat naar ons land werd geëxporteerd. Ondanks het succes bleef Subaru een vrij kleine autoproducent met bescheiden produktie- aantallen. Een positie tussen de groten leek niet voor het merk weggelegd, dus zocht men het in een nieuwe markt. Die werd in 1974 gevonden in vierwielaangedreven auto's, die met name in bergachtige landen populair werden. Vierwielaandrijving is nog altijd het handelsmerk van Subaru, dat tegenwoordig innig samenwerkt met Toyota. www.subaru.nl

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer