strictly cars with character

Volkswagen

3 november 2014
In 1934 kreeg Ferdinand Porsche van Hitler de opdracht om 'een auto voor het volk' te bouwen. Zijn ontwerp, de Kever, waarvoor de basis jaren eerder al gelegd was toen Porsche nog voor Mercedes werkte, was drie jaar later klaar.  Er werd een fabriek gebouwd in een compleet nieuwe stad en in 1938 werd 'Volkswagenwerk GmbH' opgericht. Tijdens de oorlog werden er echter alleen legerversies van de Kever gemaakt. De eerste exemplaren van de Kever die bestemd waren voor particulieren, rolden pas in 1945 van de band. De nieuw gebouwde stad, die daarvoor bekend stond als KdF-stad (Kraft durch Freude), werd omgedoopt in Wolfsburg. Grote aantallen Kevers werden pas in 1948 geproduceerd, toen de grotendeels verwoeste fabrieken weer opgebouwd waren. Maar toen bracht de Kever ook snel succes. In de jaren vijftig werden fabrieken geopend in de VS, Canada en Brazilië. Het ontwerp veranderde nauwelijks en pas in 1961 kwam er een tweede model, de VW 1500, die later ook in andere varianten werd geproduceerd. In 1965 kocht Volkswagen het merk Auto Union van Mercedes-Benz, waarmee men de productiecapaciteit verder uitbreidde. In de jaren zeventig werd de noodzaak voor een opvolger van de Kever steeds groter. Voor die nieuwe modelserie gooide VW het roer drastisch om. In 1973 werd reeds de voorwielaangedreven Passat geïntroduceerd en een jaar later volgde de Golf. Het bleek een schot in de roos, want in veel opzichten is de Golf een trendsetter geweest. Volkswagen is de laatste jaren zeer actief aan het uitbreiden. Na de overname van Seat, lijfde VW ook Skoda, Bentley, Lamborghini en Bugatti in. En inmiddels behoort ook Porsche tot het VW-concern. www.volkswagen.nl

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer