strictly cars with character

KNAC tegen milieuzone Utrecht

4 november 2014
De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) is tegen het plan voor een milieuzone voor personenauto’s in de binnenstad van Utrecht vanaf 1 januari 2015. Zo’n zone heeft weinig effect en treft bezitters van oudere auto’s onevenredig zwaar, zo vindt de KNAC. Daarom initieert de autoclub een referendum over het plan. Op de website van de KNAC is een formulier te downloaden waarmee inwoners van Utrecht hun steun voor een referendum kunnen uitspreken. De gemeente Utrecht kwam op het idee voor de milieuzone voor personenauto’s – voor vrachtverkeer bestaat zo’n zone al - nadat was gebleken dat bepaalde delen van de stad in 2015 waarschijnlijk niet voldoen aan de Europese normen voor de luchtkwaliteit. Het gemeentebestuur is van mening dat een milieuzone om oudere auto’s te weren – er is sprake van diesels ouder dan acht jaar en benzineauto’s ouder dan twaalf jaar – de luchtkwaliteit aanzienlijk kan verbeteren.

EFFECT MILIEUZONE GERING

In Duitsland hebben veel steden een ‘Umweltzone’ maar uit onderzoek is gebleken dat het effect zeer gering tot nihil is. In de binnenstad van Berlijn geldt sinds het voorjaar van 2008 al een rijverbod voor oudere auto’s met dieselmotor en daar registreerden meetstations soms een teruggang van 4,7 procent, maar soms ook vijf procent hogere waarden. Ook in Potsdam werden soms lagere en dan weer hogere waarden gemeten. Daarom is in Duitsland de ADAC al in het geweer gekomen tegen de milieuzones. Volgens de KNAC heeft de stad Utrecht meer baat bij schoon openbaar vervoer, bijvoorbeeld in de vorm van elektrisch aangedreven bussen. Bovendien vindt de KNAC dat de Utrecht met twee maten meet. De gemeente geeft aan van oude, vervuilende diesels af te willen (de afschaffing van de vrijstelling van de Motorrijtuigenbelasting (MRB) heeft al tot gevolg dat een groot aantal oude diesels nu wordt geëxporteerd), maar geeft ontheffing voor een deel van het eigen gemeentelijke wagenpark.

INWONERS GEDUPEERD

Die ontheffing komt er niet voor inwoners van de gemeente Utrecht en dat kan verstrekkende gevolgen hebben, omdat de eigen bevolking met een oudere auto straks niet meer de binnenstad in mag. De gereserveerde 10 miljoen euro ter compensatie – in de vorm van een sloopregeling en/of subsidie – is echter veel te weinig om de gedupeerden in staat te stellen een auto aan te schaffen die wél de stad in mag. De KNAC denkt bovendien dat van de maatregel een precedentwerking uitgaat naar andere gemeenten, met als gevolg dat iedere gemeente met eigen maatregelen komt. Het is volgens de KNAC beter om te werken met landelijke regels.

FORMULIER REFERENDUM

Om de mening van de inwoners van Utrecht te peilen, wil de KNAC een raadgevend referendum. De initiator hiervan is Peter Staal, directeur van de KNAC en zelf inwoner van de gemeente Utrecht. Het formulier om steun aan het referendum te betuigen, is via www.knac.nl te downloaden. Ook niet KNAC-leden die in Utrecht wonen kunnen het formulier downloaden en ondertekend en ingevuld (kosteloos) opsturen.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer