strictly cars with character

Techniek BMW i8 bekend

4 november 2014
BMW maakt zich al op voor het tweede model in de i-reeks, want na de i3 volgt in 2014 al snel de i8. En daar zijn nu technische details van bekend gemaakt. De productieversie van de i8 zal getoond worden op de komende autoshow van Frankfurt (IAA), naast de reeds gepresenteerde i3. Hoewel de auto’s beide onder het i-label worden verkocht zijn er verschillen enorm groot. Want waar de i3 toch vooral de economische stadsauto wil zijn met de nadruk op een laag verbruik en elektrisch rijden, daar is de i8 ‘de meest progressieve sportauto van onze tijd’ aldus BMW.

PLUG-IN HYBRIDE

Dat progressieve zit hem vooral in de plug-in hybride aandrijflijn die bestaat uit een 1,5 liter driecilinder turbomotor met liefst 231 pk die de achterwielen aandrijft, gecombineerd met een 131 pk sterke elektromotor met voorwielaandrijving. De krachbronnen kunnen eendrachtig samenwerken als hybride en dan voor extra zuinigheid zorgen, of hun prestatiepotentieel in de strijd gooien. In het laatste geval sprint de i8 in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h, de toopsnelheid is begrensd op 250 km/h. De i8 kan ook maximaal 35 kilometer puur elektrisch rijden met 120 km/h. Het officiële verbruik (NEDC, New European Drive Cycle) is vastgesteld op 2,5 liter per 100 kilometer, wat gelijk staat aan 59 g/km aan CO2. Niet alleen de ultramoderne hybride aandrijflijn maakt de i8 een zeer vooruitstrevende auto. Net als bij de BMW i3 bestaat de auto voor een groot deel uit koolstofvezel en aluminium wat het gewicht zeer laag houdt. Daarnaast houdt de constructie het zwaartepunt laag en dat staat weer garant voor een goed weggedrag. De BMW i8 moet al in 2014 op de markt komen.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer