strictly cars with character

Audi A4 TDIe: besparen op niveau

20 november 2014
Het lijkt soms wel of zuinig rijden alleen nog maar kan met ultrakleine dieselmotortjes in compacte modellen met ‘lange’ versnellingsbakken en smalle bandjes. Maar zuinig rijden kan ook met aanzienlijk forse auto’s, zoals de Audi A4 TDIe laat zien. Dat de aandacht bij zuinig rijden vooral wordt gevestigd op de allerkleinste auto’s heeft alles te maken met de vreemde belastingwetgeving in ons land. Als je de limiet van 95 gram CO2 per kilometer haalt met je dieselmodel, dan is de BPM plotseling niet meer verschuldigd en spaart de koper pakweg drie mille uit de bij de aanschaf en jaarlijks zo’n duizend euro aan motorrijtuigenbelasting. Je kunt het ook omdraaien: een grammetje meer en het model is nagenoeg onverkoopbaar vanwege een, in dit geval onterecht, hoge straf. Een langzaam oplopende belasting bij steeds onzuiniger worden zou in dit geval veel rechtvaardiger zijn. Wel 20 procent bijtelling De koper van een Audi A4 .20 TDIe zou dan veel minder hard aangepakt worden dan nu het geval is. Omdat de auto met 115 gram koolzuurgas per kilometer niet van de belastingvoordelen profiteert, is er 7.148 euro aan BPM verschuldigd bij de aanschaf van de 38.750 euro kostende basisversie van de A4 2.0 TDIe. En daar komt per jaar dan nog een kleine 1.200 euro aan motorrijtuigenbelasting bij. Het enige voordeel dat de TDIe-koper nu in de schoot geworpen krijgt, is de lagere fiscale bijtelling van 20 procent als hij de auto zakelijk rijdt. Dat heeft Audi in de recent aangepaste versie van de TDIe voor elkaar gekregen door de CO2-uitstoot van 119 naar 115 gram per kilometer te verlagen. Stop/startsysteem Gelukkig is dat niet ten koste gegaan van het rijplezier, want het is zeker niet behelpen met een extreem weinig toeren draaiende, rauwe krachtbron in deze A4, zoals bij veel ‘spaardiesels’. De ‘groene’ kuur – eigenlijk een onjuiste term, want flora groeit juist dankzij CO2 – heeft de tweeliter turbodieselmotor van de A4 wel 7 pk gekost. In plaats van 143 pk komt er nu 136 pk uit en het koppel van 320 Nm bleef gelijk. Maar van die zeven ontbrekende paardjes merk je helemaal niets, want de topsnelheid bleef gehandhaafd op 215 km/h. En eentiende seconde meer doen over de honderdsprint – nu 9,5 tellen – is te verwaarlozen. Zoals bij alle ultrazuinige modellen probeert de techniek je wel aan te moedigen met idioot lage toerentallen rond te rijden. Een schakelindicator maant al snel tot opschakelen en dat haalt ondanks het vorstelijke koppel bijna alle fut uit de acceleratie. En om ook de laatste honderd meter extra nog uit een druppeltje dieselolie te persen, is er een stop/startsysteem aan boord. Dat betekent dat je bij het stoplicht niet als eerste weg bent, want om de motor af te laten slaan moet je de zesversnellingsbak in vrij zetten en ontkoppelen. Als het groen wordt heb je dus effe nodig om weg te komen. Dat maakt het overschakelen naar het bij onze Oosterburen gebruikte verkeerslichtsysteem waarbij groen even wordt voorafgegaan door oranje nog zinvoller. Audi-gevoel Op de rijeigenschappen van de Audi A4 2.0 TDIe is eigenlijk niets aan te merken. De afwerking is van bijzonder hoog niveau en het Audi-gevoel van kwaliteit straalt er vanaf. Het comfort profiteert daarnaast van de rust van de dieselmotor, die meestal met weinig toeren zijn werk aankan. We verstookten in de (veel te) korte testperiode dat we de A4 2.0 TDIe reden 1 op 18,5. Een net cijfer als we de gereden snelheden – 130 op de snelweg, wat steviger doorrijden op de provinciale wegen en in de stad – in aanmerking nemen. Het weggedrag is voorbeeldig en met name deze dieselversie, met zijn relatief zware krachtbron, profiteert van de in de jongste generatie naar voren verzette vooras, waardoor het zwaartepunt minder ver naar voren ligt. Tegelijk is het comfort door de lange wielbasis uitstekend. Puntje van kritiek, maar dat geldt voor vrijwel alle auto’s van dit merk Audi’s, is dat je voor een ‘aangeklede’ versie van de A4 nog eens flink extra in de buidel moet tasten. Navigatie, telefoonvoorbereiding en automatische airconditioning drijven de prijs al tot rond de 45 mille op. Je moet dus eerst even wat investeren bij de Audi A4 2.0 TDIe, maar dan kun je ook besparen op niveau.
Audi A4 2.0 TDIe 136
Motor 4-cilinder lijnmotor
Vermogen 136 pk bij 4.000 tpm.
Koppel 320 Nm bij 4.000 tpm.
L x B x H in cm 470 x 183 x 143
Wielbasis in cm 281
Gewicht in kg 1.575
0-100 in sec 9,5
Top in km/h 215
Verbruik in l/100 km 4,6
CO2-uitstoot in g/km 119
Prijs in euro 37.850
Tekst en foto’s: Mario Vos

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer