strictly cars with character

Mercedes M-klasse: alleskunner

20 november 2014
De vorige generatie van de M-klasse van Mercedes deed al een aardige poging, maar de zojuist gepresenteerde nieuwe is echt een alleskunner geworden. Een ‘Eierlegende Wollmilchsau’ (een melkvarken met een wollen vacht dat eieren legt) noemen ze dat in Duitsland. De nieuwe Mercedes M-klasse is bedoeld om zoveel te bieden dat iedereen er blij mee is. De nieuwe SUV klautert door het terrein als was het een G-klasse (of zo u wilt Land Rover), kan (bijna) over een handlingcircuit worden gesleurd als een SLK, is toch comfortabel en dan ook nog eens verbluffend zuinig. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Meest populaire Duitse SUV Mercedes doet er duidelijk alles aan om de nieuwe M-klasse zijn positie als meest populaire Duitse SUV te laten behouden. Liefst 1,2 miljoen exemplaren rolden er sinds de lancering van het eerste model in 1997 uit de fabriek in het Amerikaanse Tuscaloosa. Inmiddels zijn we na 14 jaar bij generatie nummer drie en er is veel veranderd. Van een wat plompe, zeker in de begintijd vrij matig afgewerkte SUV van toch wel enigszins Amerikaanse snit, is de M-klasse een echte Mercedes geworden, die veel meer past bij de Europese klant. Amerikaanse kopers houden nog altijd hun riante meerderheidsaandeel, maar ook zij willen een typisch Europese auto, want dat geeft immers die bijzondere aantrekkingskracht. Mooiere afwerking De nieuwe M-klasse past in het designbeeld dat de laatste jaren door Mercedes is neergezet. Een grovere, meer geprononceerde grille voor betere herkenbaarheid en tegelijk iets elegantere lijnen. Generatie drie werd een paar centimeter langer en breder bij een iets geringere hoogte, wat altijd goed is voor de sportieve uitstraling. Het voelt ook wel een tikje ruimer van binnen en vooral bij de bagageruimte blijkt dat ook meetbaar (690 liter), mede omdat het reservewiel nu vervangen is door een pompje en een flesje vulmiddel. Onder de bagagevloer is nu dus een ‘keldertje’ voor kleinere spullen en de aandacht voor het detail blijkt uit het keurige opbergsetje met accessoires om bagage vast te sjorren. Het interieur ziet er ook een stuk mooier uit en is nog weer wat fraaier afgewerkt dan bij de voorganger, die al een flinke stap maakte ten opzichte van zijn voorganger. Viercilinder turbodiesel Een nog veel grotere stap heeft Mercedes gezet bij de aandrijving van de nieuwe M-klasse, want deze derde generatie is gemiddeld een kwart zuiniger dan het model dat hij vervangt. En als noviteit biedt Mercedes de auto aan met een 2,1 liter viercilinder turbodiesel, de ML 250 BlueTec. De letters CDI zijn verdwenen en BlueTec betekent hier dat de motor zo schoon is dat hij aan de in 2014 in te voeren Euro 6-norm voldoet. Dat is te danken aan een speciale katalysator en AdBlue-injectie, die de NOx-uitstoot (het probleem bij diesels) sterk verlaagt. Je merkt er tijdens het rijden helemaal niets van en met 204 pk is de vierpitter net zo sterk als we gewend waren. De krachtbron imponeerde ons recent nog in de S-klasse, maar de M-klasse is nog een tikje zwaarder en vormt qua luchtweerstand een grotere barrière. Niettemin komt hij enthousiast uit de startblokken en heb je zeker tot 130 km/h geen ondergemotoriseerd gevoel in de ML 250 BlueTec. Bovendien is de auto in zijn klasse de zuinigste SUV (6,0 l/100 km). 90 procent diesel Wie op hogere snelheden wat meer krachtreserves wil hebben zal voor de ML 350 BlueTec (ook weer zonder CDI, vanwege de schone motor) moeten kiezen. Eigenlijk geeft zo’n zescilinder ook wel de soevereiniteit die je in zo’n dikke SUV wilt hebben en veel onzuiniger is die ML 350 BlueTec niet (6,8 l/100 km), zeker in de dagelijkse praktijk niet, omdat je hem nooit helemaal hoeft uit te knijpen. De diesels zullen volgens Mercedes in ons land minstens een marktaandeel van 90 procent hebben vanwege hun zuinigheid. En dat is misschien best jammer, want juist de nieuwe direct ingespoten 3,5 liter V6-motor (met een kleinere blokhoek) is de fijnste motor voor de M-klasse. Niet vanwege zijn koppel, hoewel dat met 370 Nm royaal genoeg is, maar vooral vanwege zijn toerenbereik. Hij is bij iets meer dan stationair toerental al bij de les en gaat enthousiast door tot bijna 7.000 toeren, daarbij een aangename roffel producerend. Actieve stabilisatoren Klinkt sportief en desgewenst kan de ML ook met forse snelheden over een handlingparcours worden gesleurd als het optionele Active Curve System op de auto zit. Het is alleen leverbaar in combinatie met luchtvering (zeker nemen) en heeft actieve torsiestabilisatoren die overhellen beperken. Het mooie is dat het veercomfort er helemaal niet onder te lijden heeft. Terreinrijden kan de M-klasse als de beste als je het On&Offroad Package bestelt. Dan krijg je een reductiebak, een differentieelslot en de luchtvering kan de grondspeling fors verhogen. Bovendien staan er elektronische hulpen klaar voor veilig dalen en klimmen. Leuk natuurlijk, maar het is toch vooral prettig dat de nieuwe M-klasse het op geplaveide wegen erg goed doet, want een parkeerpoging in de berm is voor de meeste ML-kopers het ‘terrein’ dat ze met hun auto zullen verkennen. Op de gewone weg overtuigt de M-klasse met een uitstekend veercomfort en een solide weggedrag. En natuurlijk kan de auto met een hele catalogus aan veiligheids- en comfortverhogende opties worden uitgerust. Dan raakt de instapprijs van de zeer acceptabele instapprijs van 69.900 euro voor de ML 250 BlueTec wel ver buiten beeld. Tekst: Mario Vos Foto's: Louis Blom
Mercedes-Benz ML 250 BlueTec
Motor 4-cilinder lijnmotor
Vermogen 204 pk bij 4.200 tpm.
Koppel 500 Nm bij 1.600 tpm.
L x B x H in cm 480 x 193 x 180
Wielbasis in cm 292
Gewicht in kg 2.150
0-100 in sec 9,0
Top in km/h 210
Verbruik in l/100 km 6,0
CO2-uitstoot in g/km 158
Prijs in euro 69.900

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer