strictly cars with character

BMW 3-Serie Gran Turismo: Groot!

20 november 2014
BMW heeft een nieuwe carrosserievariant voor de 3-Serie bedacht. In navolging van de 5-Serie is er van de ‘3’ nu ook een Gran Turismo-versie, een zeer grote hatchback die zo’n beetje de voordelen van alle andere varianten wil combineren. Bovendien is het een concessie aan een wat ouder publiek. Ja, u leest het goed. BMW heeft een paar eigenschappen in de kortweg 3 GT genoemde auto gestopt waarmee tegemoet wordt gekomen aan een wat rijpere autokoper. En dat geven de Beiers nog ruiterlijk toe ook, iets wat je niet vaak meemaakt in deze (te veel) door marketeers gedomineerde branche waarin de oudere klant subtiel wordt aangeduid met ‘silverline’-generatie of ‘empty-nester’.

TWEE DECIMETER EXTRA

In de persconferentie wordt echter met nadruk verteld dat de Gran Turismo een acht centimeter hogere carrosserie (nu 1,51 meter) heeft dan de Touring, de tot nu grootste variant binnen de 3-Serie. En dat je zowel vóór- als achterin bijna zes centimeter hoger zit. Die makkelijke instap en hogere zitpositie zijn precies de kwaliteiten die vooral MPV’s en SUV’s zo populair maken bij de strammere oudere. Maar je doet de 3 GT ernstig tekort door hem in die hoek te drukken. De auto heeft namelijk meer te bieden. Veel meer, want de BMW-ontwerpers hebben een knap designstaaltje afgeleverd. De eerste indruk van de 3-Serie Gran Turismo is niet blijvend; de auto groeit in visuele kwaliteit naarmate je hem langer ziet. Net als een Porsche Panamera. Als je langer kijkt, wordt de 3 GT sportiever, gestrekter en dat is hij in werkelijkheid ook. Je ziet het er misschien niet direct aan af, maar hij is liefst twee volle decimeters langer dan een 3-Serie Touring en heeft ook nog tien centimeter meer wielbasis. De 3 GT is dus vooral groot! Heel groot! En heel ruim. In de 4,82 meter lange Gran Turismo zit je op de achterbank – volop hoofd- en beenruimte – misschien nog wel beter dan in een zeven centimeter langere 5-Serie. En in het bagageruim is hij zijn 3 Touring-broertje riant de baas: 520 liter laadvolume, zelfs 1.600 liter met de achterbank plat.

ALTIJD MEER VERMOGEN

Genoeg over ruimte en afmetingen! Dit is een BMW en dan verwacht je toch altijd ‘Freude am Fahren’. Met de genen van de 3-Serie zou dat dik in orde moeten zijn en de GT is gelukkig niet zo hoog geworden dat het zwaartepunt in bochten een spelbreker is. De auto is wel een tikje zwaarder (vanaf 1.615 kg rijklaar), dus besparen op motorkracht dienen we af te raden. De 143 pk sterke dieselmotor lijkt daarom aan de krappe kant, maar we konden er op een regendoordrenkt Sicilië sowieso niet mee rijden. Wel met de 320d, met 184 pk en een wagonlading aan draaimoment (380 Nm). Een aangenaam aggregaat dat voor vlotte prestaties zorgt: top 230 km/h, honderdsprint in acht tellen. Een BMW – maakt niet uit welke – verdraagt echter altijd meer vermogen, en er is in dit door downsizing geteisterde tijdsgewricht nog maar één lekkere zescilinder leverbaar in de Gran Turismo. Maar dan ook meteen een héle lekkere, want in de 335i Gran Turismo vinden we de drieliter TwinPower turbomotor met 306 pk. Now we’re talking: 400 Nm, 5,7 seconden voor de honderdsprint en een op 250 km/h begrensde topsnelheid. Die getallen gelden voor de handbak, maar met de uitmuntende achttraps automaat die we reden is de auto nog sneller en bovendien zuiniger (7,7 liter per 100 kilometer).

ONDEUGEND

Als we de 335i GT van zuid naar noord door de Siciliaanse bergen naar Palermo sturen, blijkt het een hele echte BMW te zijn. Een zingende zespitter, messcherpe besturing en een af en toe wat ondeugende achterkant als we op het bij tijd en wijle glibberige asfalt alle kracht inzetten. Maar zelfs als de elektronische waakhonden van het Dynamic Stability Control (DSC) aangelijnd worden, is de Gran Turismo makkelijk in bedwang te houden. En de langere wielbasis geeft je meer tijd om te corrigeren; dat is vast geen concessie aan de rijpere (minder snel reagerende?) koper van een 3 GT. We genieten uren van de krullende bergwegen in een auto die zeer terecht BMW heet en ons per minuut meer gaat bevallen, want het is doodgewoon een lekkere gooi-en-smijt-auto. En we weten het aan het eind van de testrit zeker: ook het verhaal van die rijpere koper is marketingprietpraat. De 3-Serie Gran Turismo is gewoon een fijne auto, die enorme ruimte biedt en vooral veel ‘Freude am Fahren’. Tekst: Mario Vos
BMW 335i GRAN TURISMO
Motor 3,0 liter zescilinder TwinPower turbomotor
Vernogen 306 pk/225 kW bij 5.800 tpm,
Koppel 400 Nm bij 1.200-5.000 tpm
Transmissie Achterwielaandrijving, achttraps automaat
L x b x h in cm 482 x 183 x 151
Wielbasis in cm 292
Gewicht in kg 1.715
0-100 in sec. 5,4
Top in km/h 250
Prijs in euro 58.454

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer