strictly cars with character

Fisker Karma: “Truly unique”

20 november 2014
Met gemengde gevoelens reisden we af naar Milaan, waar wij eindelijk de al bijna vier jaren in ieders gemoed, maar ook op beurzen en manifestaties rondzwervende Fisker Karma mochten berijden; de eerste hybride prestigesportwagen ter wereld. Markeert deze auto het begin van het einde van de toch door ons zo innig geliefde verbrandingsmotor met zijn geuren en vooral geluiden? ‘Stealth-mode’ zegt de display op het dashboard van de Fisker Karma, nadat wij eerst de ‘Drive’-stand van het bergkristalachtige selectiepaneeltje op de middenconsole inschakelden en daarna via een stuurschakelaar deze – één van drie – rijstand kozen. Want dáár gaat het bij deze enorme auto immers om? Dat zeg maar qua milieu ‘onzichtbare’ rijden? Elektrisch, kortom? Niettemin wanen we ons in deze Fisker vanwege zijn immense grootte, en zeker ook echte schoonheid, met gewelfde breedten en enorme 22-inchers, in een Berlinetta met op z’n minst een acht of twaalfcilinder benzinemotor. Al of niet geblazen. Angstvallig Maar niets van dat alles. De Fisker heeft twee elektromotoren van ieder 204 pk op de achteras, die – elektromotoren eigen – een instant vermogen en koppel leveren. Een koppel dat hier zelfs 1.300 Newtonmeters bedraagt! Zowat zoveel als een viervoudig geblazen zestiencilinder Bugatti-Veyron! Maar er is nog een derde motor in deze Karma; een tweeliter (GM) benzineturbo-viercilinder van 250 pk, die achter de vooras staat en die met zijn hoge turbovermogen louter bedoeld is om een enorme dynamo aan te drijven. Er is, anders dan bij andere hybriden, ook geen verbinding tussen die krachtbron en de wielen. Het zal mede daarom zijn, dat het ding angstvallig ‘Range Extender’ wordt genoemd door de Fisker-crew ter plekke. Kippenvel Geluidloos, maar ontegenzeggelijk krachtig rolt de Fisker van de plaats als wij het gaspedaal – dat natuurlijk helemaal geen gaspedaal is, maar de schuifschakelaar van een variabele weerstand –beroeren. Maar ook dat ‘geluidloos’ klopt niet, want wij horen nu een sciencefictionachtig soort hard suizen, dat met het toenemen van de snelheid hoger en harder gaat klinken. Het geluid, dat ‘Signature Fisker External Sound’ blijkt te heten, en dat zich boven snelheden van ‘50’ uitschakelt, is bedoeld als akoestisch signaal om voetgangers en overige weggebruikers te waarschuwen. Eerlijk is eerlijk: bloedgaaf geluid dat voor het juiste kippenvel zorgt. Spacelab-achtig We zijn op weg. De maximale actieradius van de Fisker Karma in de elektrische Stealth-mode bedraagt 80 kilometers, en kort voor het uitgeput raken van de accu zal de generator aanspringen en laadstroom leveren aan de accu. Die batterij bevindt zich overigens onder onze rechterarm, want eerdergenoemde middenconsole, die net als de aandrijfastunnel in een echte sportauto, in lengterichting door het interieur loopt, biedt via een grotendeels doorzichtige bovenzijde uitzicht op een enorme Lithium-Ion batterij, die bij ingeschakeld contact spacelab-achtig groen verlicht wordt. Stealth zorgt al met al dus alvast voor een prima rijgevoel, temeer daar we op deze drukke tweebaans provincieweg een paar keer een sliert sukkelaars magistraal hebben kunnen passeren. Trekkracht en acceleratievermogen genoeg, al is de top in deze rijstand begrensd op ‘155’, en ook het algehele rijgevoel biedt door de muurvaste en deinvrije wegligging en een opvallend mooi stuurgevoel alle vertrouwen. Speedkick We schakelen nu de Sportstand in. Het meerverbruik aan stroom zal door een nu eerder (50% van de actieradius) bijspringende generator worden aangevuld. Sterker nog: de generator schakelt zichzelf al daarvoor preventief in. Zo merken we tot onze niet geringe verbazing toen we – wederom inhalend – plots een hard dreunend blèren gewaarwerden, alsof er een motorfiets naast ons kwam rijden, maar dat afkomstig was van de ‘turbo-generator’. Diens uitlaat bevindt zich ook nog achter de voorste wielkast, dus zo’n beetje onder onze bestuurdersdeur. Eigenlijk juist géén gehoor, maar alla. Toch moeten we berichten, dat de Karma geen speedkick levert. Zoals je dat zeker ook vanwege die beloofde 1.300 Nm mocht verwachten. En ondanks danig doortrappen op rechte einden kregen we ook geen echte hoge snelheid op te teller. Zijn we misschien misleid door de promptheid van vermogen leveren? Is het anders te wijten aan de pure dimensies van de auto, zijn grootte en breedte en vooral gewicht van 2.300 kilogrammen, die vermogen opslokken? We schakelden tenslotte ook even ‘Hill’ in. Warempel een echt ‘verbrandingsmotor-gevoel’ vanwege een sterk gas-los gevoel en daarmee motorrem. Het zorgt voor een bezielder soort rijden. Elektro-circus De testroute voerde door het centrum van Milaan en het was daarom dat wij de Stealth-modus weer inschakelden. Want dat is immers de essentie van het hele elektrocircus: stank- en gifloos door de steden en langs de mensenmassa’s. En ondanks alle ingeschakelde stroomverbruikers, zoals verlichting, airco, radio, en vooral het GPS met zijn stroomvretende LCD, en een uitputtend (..) stop-and-go verkeer ging dat bijna zonder aanspringende generator. Maar juist niét zonder overstelpende belangstelling van diezelfde mensenmassa’s, die met enthousiaste gebaren of juist een soort verzaligd nakijken naar ons keken. En waarschijnlijk dus ook naar ons luisterden. Pas bij het uitrijden van de stad sprong het aggregaat weer dreunend bij. En zoefden we al na vijf minuten laden weer geluid- en reukloos terug naar het circuit. Op het circuit Twee ronden mochten we met de Fisker Karma rijden. In Sport. Weer die mooie onverzettelijkheid en zeker ook die absoluut neutrale wegligging, al is de lengte en ook het gewicht van de auto weldegelijk voelbaar in de aaneengesloten snelheid en dus belasting van het circuitrijden, maar ook is er weer het ontbreken van een echte snelheidssensatie. Onderschrijven wij datgene wat Henrik Fisker zelf ons al zei: the Karma looks like a sportscar, but in truth it is meant as a superior commuter. Maximum range was and will be no issue, because it isn’t. And the way it does it is truly unique. Met dan ook nog een Nederlandse, BPM-loze vanaf-prijs van 101.745 euro’s sluiten wij ons daar graag bij aan. Tekst: David Bakels
Fisker Karma EcoStandard
Motor 4-cilinder lijnmotor + elektromotor
Vermogen 408 pk bij 5.000 tpm.
Koppel 1.300 Nm bij 5.000 tpm.
L x B x H in cm 499 x 198 x 133
Wielbasis in cm 316
Gewicht in kg 2.300
0-100 in sec 6,0
Top in km/h 200
Verbruik in l/100 km 3,5
CO2-uitstoot in g/km 83
Prijs in euro 101.745

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer