strictly cars with character

BMW 3-serie: de oogst

20 november 2014
De 3-serie is BMW’s belangrijkste model. Liefst een derde deel van alle BMW-verkopen betreft een exemplaar van deze compacte saloon, waarvan het bestaan veertig jaar geleden met de ‘02’ aanving, en waarmee het sportieve merkimago van BMW definitief werd neergezet. CARROS maakte in Spanje kennis met de zesde generatie.  Wie autorijden serieus neemt, hoeft eigenlijk niets anders dan een BMW 3-serie. Niet te groot, niet te klein, motor voorin en aandrijving achter, van meet af aan onafhankelijke wielophangingen en een motorengamma met voor elk wat wils. Hetgeen in uw en ons geval dan uiteraard een zescilinder benzine betreft. Zo’n auto past als een sportschoen om je heen, kan alles, doet alles, en houdt je volmaakt gelukkig. ‘Hofmeisterknick’ Daarom toch enig peinzen, hier in Barcelona, op de persconferentie in het groene eco-hotel La Mola, als we op het podium in fel spotlight een forse vierdeurs middenklasser zien staan. En dus geen ‘compacte saloon’. We worden in die indruk bevestigd door Martin Delitz (‘Manager Overall Vehicle Concept 3-Series’) die de presentatie aanvangt met de melding dat de nieuwe Dreier inderdaad een grotere en vooral ook meer comfortabele auto moest worden. Vandaar een langere wagenlengte en wielbasis (respectievelijk 9,3 en 5 cm), een grotere breedte en hoogte (4,7 en 0,9 cm), en tenslotte een met 20 liter vergrote kofferruimte. Delitz memoreert dat een auto vandaag de dag namelijk zoveel méér moet bieden dan alleen rijden. Waarmee hij vermoedelijk op een gecombineerd gebruik als commuter car, kantoor-, vergader- en zelfs entertainmentruimte doelt. Vandaar nu ook de verkrijgbaarheid van BMW’s unieke Connected Drive voor mobiel internet, alle informatiesystemen waaronder de ‘dienstenpakketten’ van BMW’s eigen services en uiteraard alle entertainmentsystemen. Niettegenstaande al deze extra zaken is de 3-serie Sedan tientallen kilogrammen lichter dan zijn voorganger. “Tot 45 kilogram aan toe”, horen wij. Een schone zaak natuurlijk. Daarna gaat het lang over het carrosserieontwerp, bij monde van de Amerikaan David Carp, BMW’s designchef Dreier Reihe. Net als bij de nieuwe 5-serie toont de ‘3’ nu een langere, hogere en meer rechtopstaande neuspartij met verbrede ‘nieren’. Nodig, zo blijkt, want alleen zo kon aan de nieuwste botseisen worden voldaan. Spreker is niet weinig trots op het kunnen handhaven van de ‘iconische’ vier ronde koplampen, terwijl wij ons ook gelukkig dienen te prijzen met het behoud en zelfs extra aanzetten van de geliefde ‘Hofmeisterknick’ (de geknikte C-raamstijl). De achterzijde van de auto, met zijn à la de 5- en de 7-serie L-vormige achterlichten “really hugs the road”, waarna Carp zijn voordracht resumeert met de conclusie dat zijn mensen en hij er al met al in zijn geslaagd om een “beautiful stretched car” neer te zetten. Whiskysfeer Het interieur is ruimer, met name achterin, waar die vijf extra centimeters geheel ten goede komen aan de achterpassagiers. Qua architectuur is meer dan ooit sprake van zich ergo- en haptonomisch naar de inzittende toegedraaide panelen en vlakken met bedieningen. Er kan uit drie interieurstijlen gekozen worden: ‘Modern’ (veel aluminium), ‘Sport’ (biezen, gekleurde stiksels) en ‘Luxury’ (hout, ‘whiskysfeer’). Met voor elke stijl een overeenkomstige sleutel - een leuk detail. En dan het belangrijkste: de aandrijving. De 3-serie Sedan is leverbaar met vier diesel- en vier benzinemotoren, waarvan trouwens alleen de benzinegestookte 335i een zescilinder is. Alle uitvoeringen zijn leverbaar met automatische achtbak. Maar welke ‘3’ u ook kiest: alle bezitten BMW’s EfficientDynamics-technieken zoals Brake Energy Regeneration, een start-/stopsysteem, en in geval van een diesel EfficiencyDynamics Edition zelfs van een ECO PRO-modus, die er met een enkele knopdruk voor zorgt dat gasrespons, schakelgedrag en een aangepast gebruik van dynamo en airconditioning het schoonste en zuinigste rendement opleveren. Waarvan de ‘winst’ in extra actieradius wordt omgezet. Omscholen We proberen de nieuwe ‘3’ allereerst op een lange heuvel- en bergroute, met daarna een afsluitende sessie op het Grand Prix-circuit van Catalunya. Wij kiezen voor een 328i, waarvan de typenaam voor opwinding zorgt vanwege de associatie met loeisterke zescilinders, maar die intussen een geblazen tweeliter viercilinder van 245 pk onder de kap heeft. Nu is zo’n bergroute niet de ideale omgeving om de ECO-propositie van een auto nu eens fijn uit te proberen. Integendeel zelfs. Een duizelingwekkende hoeveelheid bochten, stijgend en dalend, maakt juist eerder het waarachtige BMW-gevoel in je los. Oftewel: het willen losgaan. Hetgeen evengoed een legitieme methode blijkt te zijn – vertel BMW wat – om u te kunnen terugmelden dat ook deze ‘3’ weldegelijk een heel gevoelige en ragfijn rijdende auto is. Maar door zijn toegenomen maten inderdaad zachter en comfortabeler. Toch voelt hij veel ‘vaster’ en zekerder aan dan ooit. Ondanks die extra lengte is hij ook juist niet onderstuurd. Dat is knap. Net zoals er opvallend veel en ook langdurige grip vanuit de achterzijde is, zelfs als je de zaak tenslotte serieus hard pusht. Daarvoor moet je jezelf wel stante pede ‘omscholen’ naar een maar twee liters verplaatsende benzine-turbokrachtbron. Het is namelijk geen instant-krachtpatser, zoals je die bij de typeaanduiding ‘328i’ en een vermogensopgaaf van 245 pk wel verwacht. Toch kent hij weldegelijk een spectaculaire vermogensontwikkeling zodra je de machinerie met behulp van die achtbak op de juiste manier weet te bespelen. Ook daarvan willen we zeggen: gun jezelf het wennen aan en werken met zo’n enorme hoeveelheid verzetten. Met voor alle situaties de juiste overbrenging, al of niet stuurflipperend te selecteren. Terwijl dat ten slotte ook geldt voor de keuze van de verschillende rijmodi, die je voor elke situatie de bijpassende set-up qua vermogensopbouw en -afgifte, schakelsnelheid, vering en demping bezorgt. Voor de beste prestaties dien je dus wel wat te weten, te kunnen. Net zoals bij zo veel nieuwe technieken. “Dat is de prijs en tegelijk ook de oogst van downsizing!”, aldus een verrassend enthousiaste BMW-technicus. De rondjes op Catalunya waren een mooie, afsluitende mogelijkheid om de 3-serie Sedan in de beslotenheid van een racebaan naar of zelfs over zijn grenzen te brengen. Evengoed onzin natuurlijk; flauwekul voor een juist op comfort geconcipieerde auto, maar het geeft wel aan wat voor vertrouwen BMW in de nieuweling heeft. Hoewel tijdens de rijderbriefing met name aan de Hollandse journalisten werd gevraagd niet te willen gaan driften zou BMW BMW niet zijn als daarbij niet besmuikt werd gelachen. En onze voorrijder al meteen in de eerste ronde dermate ‘quer’ rondging dat het daarmee duidelijk een signaal voor het tegenovergestelde afgaf. Anders zou de ‘3’ immers geen ‘3’ zijn. Door David Bakels
BMW 328i Sedan
Motor 2,0 liter viercilinder turbo
Vermogen 245pk/180 kW bij 5.000-6.500 tpm
Koppel 350 Nm bij 1.250-4.800 tpm
Transmissie Automatische achtbak, achterwielaandrijving
Gewicht in kg 1.505
0-100 in sec. 5,9
Top in km/h 250
Gem. verbruik in l/100 km 6,4
CO2-uitstoot in gr./km 149
Prijs in euro Vanaf 41.900

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer