strictly cars with character

Toyota GT 86: driftexpert

21 november 2014
Geen klinkende naam, geen badges met springende paarden en geen superkleverig rubber. En het is een Toyota, met dezelfde banden als een Prius. Maar je kunt er geweldig mee driften.  Toyota had het circuit van Jarama uitgekozen om ons met preproductie-versies van de GT 86 te laten stoeien. Een uitdagende, technische baan, met een aantal korte bochten waar je met een geforceerd snelle draai aan het stuur en een stootje gas fabelachtig kunt driften. Laat dat nou toevallig héél goed gaan met de Toyota GT 86. Laag zwaartepunt Een korte introductie. Na honderdduizenden hybriden dacht iemand bij Toyota dat het een goed idee zou kunnen zijn om een pure en betaalbare 2+2-sportauto te ontwikkelen, die op een verfrissende manier ouderwets was, zonder onnodigheden als vierwielaandrijving en al te behulpzame elektronica. Samen met Subaru – waar Toyota 20% van de aandelen van heeft – zijn de GT 86 voor Toyota en de BRZ voor Subaru ontwikkeld. Ondanks de betrokkenheid van Subaru heeft de GT86 gelukkig alleen achterwielaandrijving, want daar kun je de meeste pret mee hebben. Voorin ligt een tweeliter boxermotor die niet uit een Impreza is getild, maar nagelnieuw is. Het voordeel van de lage en platte boxer is dat hij met versnellingsbak, aandrijfas en differentieel in één vlak ligt, en dat geeft een prachtig laag zwaartepunt. Dat ligt op 460 millimeter, wat lager is dan dat van een Porsche Cayman en een Nissan GTR. Dankzij dat en de goede gewichtsverdeling (53% voor, 47% achter) heb je geen superbreed rubber nodig om een goede wegligging te creëren. Er hoeft niks gecompenseerd te worden met speciale banden of weggemoffeld met ‘knappe’ elektronica. Je kunt de auto zelfs op relatief smalle (en betaalbare) banden zetten en dat heeft Toyota dan ook gedaan. De GT 86 draagt dezelfde Michelin Primacy’s als de Prius, ook in de breedtemaat 215. Het getal 86 Dat de motor een boxer is, laat hij niet al te duidelijk horen, maar er zullen ongetwijfeld aftermarket-uitlaatpijpen komen met een donkere en dreigende roffel. De GT 86 heeft 200 pk, hangt goed aan het gas en wil lekker snel in toeren klimmen. Hij is ‘vierkant’: boring en slag zijn hetzelfde (86 millimeter). Het voordeel van de korte slag is dat de motor graag hoge toerentallen draait. Het gevolg van de relatief grote boring is dat ook het zuigeroppervlak groot is, wat goed is voor het koppel. Dat ligt overigens op 205 Nm, een prima waarde, maar geen exceptioneel hoge. Dat je een boxer aan boord hebt, wordt benadrukt door de logo’s met twee ‘boksende’ zuigers en het getal ‘86’. De naam GT 86 is ook een knipoog naar de speciale, achterwielaangedreven Corolla AE86 uit 1986. Geintje: ook de diameter van de uitlaatpijpen is exact 86 millimeter. Feestnummer Een officieel cijfer voor de 0-100-sprint is nog niet bekend, maar snel is hij zeker. Als je de Monza-bocht netjes neemt, kun je zo veel snelheid meenemen op het rechte stuk, dat je daar dicht bij de top van ‘220’ komt. De geventileerde schijven rondom zijn goed opgewassen tegen diverse snelle ronden op Jarama als je niet bij elke bocht het uiterste van hen vraagt. Rem je iets te laat, dan reageert de GT 86 met licht onderstuur, wat veilig is, maar met een stoot gas kun je het gemakkelijk omzetten in een mooie drift. Dat gaat zo gemakkelijk in de GT 86, hij lijkt er speciaal voor gemaakt. Als je al remmend een bocht induikt en terugschakelt, is het snel loslaten van de koppeling al voldoende om de achterkant ‘los’ te maken en de GT 86 met een stootje gas in een drift te brengen en te houden, met dank aan het (optionele) Torsen sperdifferentieel. Het is een eersteklas feestnummer, zonder een plankharde trackday special te zijn. Toyota streeft naar een prijs rond de 40 mille voor Nederland. Dat betekent dat de GT 86 duurder wordt dan een 210 pk Scirocco, maar daar staat tegenover dat de Toyota achterwielaandrijving heeft plus een uniek chassis en een unieke motor, speciaal voor de GT 86 ontwikkeld. De Toyota steekt bovendien met kop en schouders boven de competitie uit omdat het een heerlijke sportwagen is met een zeldzame transparantie en puurheid. Daarom gaat de GT 86 zonder twijfel de felst begeerde sportauto van 2012 worden. Tekst: Ton Roks
Toyota GT 86
Motor 2,0 liter viercilinder boxermotor
Vermogen 200 pk bij 7.000 tpm
Koppel 205 Nm bij 6.600 tpm
Transmissie Achterwielaandrijving, zestraps handbak of automaat met optioneel zelfsperrend differentieel
L x b x h in cm 424 x 178 x 129
Gewicht in kg 1.200
0-100 in sec. Nog niet bekend
Top in km/h 220
Prijs in euro Nog niet bekend

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer