strictly cars with character

Porsche 911 Cabriolet: hardtop exit

21 november 2014
Precies dertig jaar nadat de allereerste Porsche 911 als cabriolet verscheen, komt de nieuwe 911 in cabrioversie uit. Mooier, lichter, sterker en stiller dan ooit. En een hardtop is zelfs helemaal overbodig. Sterker nog, een hardtop is niet eens meer leverbaar, zo goed is het nieuwe dak van de cabriolet. Het grotendeels uit magnesium gemaakte kapframe weegt minder dan voorheen, het dak vouwt in 13 tellen achter de bestuurder weg onder een klep – desgewenst rijdend, mits de snelheid niet hoger is dan 50 km/h – en een extra isolatielaag in de kap houdt het geluid en de kou danwel warmte net zo goed buiten als een hardtop. Voor het eerst in de geschiedenis van de 911 heeft de cabriolet in gesloten toestand bovendien exact hetzelfde silhouet als de coupé. De daklijn verloopt precies hetzelfde, zonder uitstulpingen voor het dakframe. Erg fraai en technisch uitmuntend ontwerpwerk! Geluidsbeleveing Porsche verwacht daarom ook dat een groter aandeel dan de huidige 40 procent van de 911-kopers voor de open versie zal kiezen. Daar valt weinig tegenin te brengen, want open rijden gaat nu echt met geen enkel nadeel meer gepaard. Zelfs de beweging in de carrosserie is vrijwel geheel uitgebannen. Enerzijds door de torsiestijfheid van het koetswerk te verbeteren (sommige auto’s met dichte carrosserie zijn nog niet eens zo stijf), maar ook door de eigen frequentie van de carrosserie zodanig te verhogen dat je eventuele trillingen nauwelijks nog kunt waarnemen. Om dat maar eens overtuigend te bewijzen had Porsche een niet minder dan zeer uitdagende testroute over soms erbarmelijke wegen op Gran Canaria voor ons uitgezet. Smalle wegen, zelden langer dan 150 meter rechtuit en vaak dus pokdalig asfalt. Slechts heel sporadisch en alleen op echt beroerd wegdek hebben we een minimale trilling kunnen waarnemen, waarbij het niets uitmaakt of de kap open of dicht is. Open is natuurlijk wel de gedroomde toestand voor de koper van dit voertuig en dan heb je de keuze tussen een licht briesje door de haardos of helemaal uit de wind zitten met de zijraampjes omhoog en het windscherm overeind. Dat scherm hoef je nu overigens niet meer te monteren, het zit er standaard op en kan elektrisch vanachter de rugleuning overeind worden gebracht. Neutraler Maar we waren onze testrit begonnen met een 911 Carrera S Cabriolet PDK – nu 400 in plaats van 385 pk – op een ‘Mickey Mouse-circuitje’ waar we drie rondjes vrij mochten rijden. Vier rechte stukken en evenzovele doordraaiende bochten. Prima om de slag van de nieuwe 911 even te pakken te krijgen. En uit te vinden dat hij neutraler stuurt dan ooit en makkelijker te berijden is. Maar nog altijd geldt dat je een tikje later moet insturen dan bij andere auto’s en vooral niet te vroeg op het gas moet, want dan is er toch onderstuur. De grip is echter enorm en de balans geweldig. Dat merken we eigenlijk nog beter op de uitgestippelde route. Veel kartbanen zijn breder dan de bergwegen op Gran Canaria en soms wordt het zo smal dat een tegenligger er niet door kan. Dan komen de formidabele remmen van de 911 Cabrio van pas en leer je waarderen dat de 911 tegenwoordig je vriend is in een netelige situatie en niet – zoals vroeger – je vijand. Tunnels Helaas zijn er maar een paar tunneltjes op de testroute, maar met het dak open is het een genot om ze met ruim 5.000 toeren of meer door te rijden. Als het kan nog even terugschakelen om te beluisteren hoe de elektronica van de ‘Doppel Kupplung’ de motor dat heerlijke stootje tussengas laat geven. Jammer dat we in Nederland zo weinig tunnels hebben – beter de volgende vakantie richting Alpen boeken. Hoewel, ook als je met het dak dicht en tunnelloos onderweg bent, bezorgt het geluid van de boxermotor je regelmatig kippenvel. Het is heel knap hoe je aan boord zo’n geweldige geluidsbeleving krijgt terwijl buiten de auto aan alle geluidsnormen wordt voldaan. Het feest kan dus eigenlijk niet op en er wacht nog een aangename verrassing. Want hoewel de nieuwe 911 Carrera Cabriolet in alle opzichten meer te bieden heeft – meer vermogen, meer uitrusting, lager gewicht en gunstiger verbruik – is de prijs juist door dat laatste element omlaag gegaan. Vanaf 126.100 euro is er al een 911 Cabriolet met PDK, bijna vier mille minder dan de voorganger. De ‘S’ is er vanaf 145.200 euro. Tekst: Mario Vos
Porsche 911 Carrera S Cabriolet
Motor 3,8 liter zescilinder boxermotor,
Vermogen 400 pk/294 kW bij 7.400 tpm,
Koppel 440 Nm bij 5.600 tpm
Transmissie Zeventraps PDK (dubbele koppeling), achterwielaandrijving
Gewicht in kg 1.460
0-100 in sec. 4,5
Top in km/h 299
Gem. verbruik in l/100 km 8,9
CO2-uitstoot in gr./km 210
Prijs in euro Vanaf 145.200

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer