strictly cars with character

Audi A4: 'half time'

21 november 2014
Het is ‘half time’ voor de Audi A4, want hij is aan het tweede deel van zijn modelcyclus toe. En niet zo heel toevallig komt de facelift die daar plichtsgetrouw bij hoort op hetzelfde moment dat concurrent BMW de nieuwe 3-serie uitbrengt. Tja, de Duitse premiummerken kijken natuurlijk heel erg naar elkaar en reageren alert. Mercedes-Benz ging zelfs de twee Beierse merken afgelopen zomer al voor met een bescheiden facelift van de C-Klasse. Volgens Audi heeft de A4 (plus de Avant en de Allroad) niet zomaar een uiterlijke opfrisbeurt gehad, maar is er veel meer veranderd. Betere en nog mooiere materialen in het interieur, een aangepaste bediening van de Multimedia Interface (MMI) en verbeterde aandrijvingen die gemiddeld elf procent zuiniger zijn, maken deel uit van de ‘vernieuwde’ A4. Directe en indirecte injectie Om met het laatste te beginnen: Audi heeft een ingrijpend vernieuwde 1,8 liter TFSI-motor ontwikkeld voor de A4. Hij is 10 pk sterker dan zijn voorganger (nu 170 pk) en heeft voortaan niet alleen directe, maar ook nog indirecte injectie om de motor bij deellast zuiniger te maken. Bovendien kan de krachtbron zo voldoen aan de in 2014 komende Euro 6-emissienorm. Het koppel bereikt met 320 Nm – beschikbaar tussen 1.400 en 3.700 toeren – dieselwaarden en ook het verbruik begint daar met 5,7 liter per 100 km aardig op te lijken. Veel berijders van een zakenauto kunnen de A4 1.8 TFSI dus voortaan op hun ‘shortlist’ zetten, want door de lage CO2-uitstoot van 134 g/km bedraagt de fiscale bijtelling maar 20 procent. Surfen Op diezelfde shortlist mogen ook twee diesels, want zowel de 2.0 TDI met 136 pk als de 2.0 TDIe met 163 pk komt in aanmerking voor die 20 procent. En alle viercilinder diesels profiteren van een nieuw vliegwiel dat de motor rustiger en stiller laat lopen. Elke motor voor de Audi A4, ongeacht of daar een handgeschakelde versnellingsbak of een automaat achter hangt, heeft bovendien een stop-/startsysteem. Zescilinder motoren zijn er gelukkig ook nog voor de A4. Drie drieliter TDI’s (204 en tweemaal 245 pk), een 3.0 TFSI met 272 pk en voor het sportieve topmodel dat als S4 door het leven gaat een 3.0 TFSI met 333 pk. Vooral die laatste is een beest van een auto, waarin de zescilinder compressormotor op de een of andere manier toch als een opzwepende V8 klinkt. Op de vochtige wegen in de omgeving van het Portugese Cascaïs hebben we genoten van zijn geweldige acceleratie en uitmuntende weggedrag. Menige sportauto zal moeite hebben om hem bij te houden. Toch is vooral die nieuwe 1.8 TFSI een grote verrassing. Het is alsof er een veel grotere krachtbron in de wat scherper getekende neus (meer plooien in de motorkap, slankere koplampen en een iets gewijzigde grille) van de A4 zit. Of zo’n beresterke turbodiesel. De souplesse is werkelijk indrukwekkend en onderstreept dat benzine- en dieselmotoren naar elkaar toe aan het groeien zijn qua vermogensontwikkeling. Maar de benzinemotor kan zijn troef van een veel groter toerenbereik wel uitspelen. Je kunt met erg lage toerentallen ‘surfen op de koppelgolf’, maar ook tot bijna 6.000 toeren doortrekken en dan is de A4 echt een rappe auto. Zuiniger, dus goedkoper Rest nog te melden dat bijna het hele arsenaal aan technische snufjes uit de Audi-magazijnen voortaan ook voor de A4 leverbaar is. Inclusief een MMI-systeem dat zijn internetverbinding als ‘hotspot’ ter beschikking stelt aan meerdere inzittenden, een waarschuwingssysteem voor de blinde hoek en hulp bij het aanhouden van je eigen rijstrook. Niet onbelangrijk: de vernieuwde A4 is goedkoper geworden. Ook hier leidt het lagere verbruik – en dus de lagere CO2-uitstoot – tot voordeel. De nieuwe 1.8 TFSI is met een bedrag van 34.670 euro bijna twee mille goedkoper dan zijn voorganger. Voor veel andere versies gelden eveneens flinke prijsdalingen. Tekst: Mario Vos
Audi A4 1.8 TFSI
Motor 1,8 liter viercilinder benzinemotor met turbo
Vermogen 170 pk bij 3.800 tpm,
Koppel 320 Nm bij 1.400 tpm
L x b x h in cm 470 x 183 x 143
Gewicht in kg 1.505
0-100 in sec. 8,1
Top in km/h 230
Verbruik in l/100 km 5,7
CO2-uitstoot in g/km 134
Prijs in euro 34.670
Audi S4
Motor 3,0 liter V6 met compressor
Vermogen 333 pk bij 5.500 tpm,
Koppel 440 Nm bij 2.900 tpm
Transmissie Vierwielaandrijving, sequentiële zesbak
0-100 in sec. 5,0
Top in km/h 250
Verbruik in l/100 km 8,1
CO2-uitstoot in g/km 190
Prijs in euro 70.240

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer