strictly cars with character

Mercedes-Benz CL: Bentley-niveau

24 november 2014
Mercedes-Benz heeft de CL onder handen genomen. Gelukkig voornamelijk onder de motorkap. De verpletterde schoonheid van de CL wordt bijna op je netvlies geëtst. Mijn hemel, wat is het toch een zeldzaam elegante, beschaafde en toch zeer indrukwekkende automobiel. De mannen van Mercedes-Benz durven het een meesterwerk te noemen. En ze hebben gewoon gelijk. De neus van de CL werd iets gecorrigeerd. Een subtiele, maar geslaagde ingreep. Het achterwerk oogt wat 'steviger' en vanbinnen is er op het eerste gezicht niets veranderd. Toch is er zo hier en daar klaarblijkelijk nog eens gekeken of de afwerking en de kwaliteit van de materialen nog beter kon. Bentley-niveau nu. Overweldigend Maar dorst op Bentley-niveau kan dezer dagen echt niet meer. Daarom heeft de CL 500 (4MATIC) een volledig nieuwe motor onder de imposante Haube. Uiteraard is de cilinderinhoud afgenomen (van 5,4 naar 4,7 liter) en is drukvulling toegepast om de prestaties op het gewenste peil te houden. Minder drinken is één ding, minder genieten is niet aan de orde. Dus heeft de kleinere V8 twee kleine turbocompressoren die bijna 200.000 toeren draaien en die zeer snel 0.9 bar laaddruk leveren. Directe inspuiting is inmiddels een vanzelfsprekendheid en in het kader van BlueEFFICIENCY is onder meer sprake van een perfect werkend stop-startsysteem. Met een vermogen van 435 pk is de nieuwe motor niet minder dan 47 pk sterker dan z'n voorganger, terwijl het koppel nota bene toenam tot maar liefst 700 Newtonmeter (was 'slechts' 530). Desondanks is het verbruik met dik twintig procent afgenomen tot een gemiddelde van 9,5 liter per 100 km, leidend tot een CO2-emissie van 224 in plaats van 288 gram per kilometer. Dat mag zonder meer een indrukwekkende prestatie worden genoemd. En onder de indruk ben je - om niet te zeggen overweldigd - als je stevig gas geeft in de nieuwe CL 500. De turbootjes discreet maar gemeen fluitend op de achtergrond (laat alle zijruiten zakken!). AMG Sensationele stuwkracht en fluwelige draai-eigenschappen kenmerken de nieuwe biturbomotor. Wat de onvermijdelijke vraag oproept waarom een weldenkend mens ook maar een seconde een AMG-uitvoering zou overwegen. Jazeker, de CL is er ook als 63 of 65 AMG. Maar zo'n kar moet je eigenlijk niet willen. Het is een misdaad om de nagenoeg onnavolgbare chic van een CL te offeren aan een neusstuk dat eigenlijk net weer iets te veel 'in your face' is, aan zoiets als 'sideskirts' en aan veel te opvallende wielen. Daar komt het bekende hoor-je-me-wel-rijden-in-mijn-AMG-geluid dan nog bij. Eigenlijk moet je daarom dan in het kader van 'wenn schon, denn schon' meteen de twaalfcilinder nemen. Ja, die met 630 pk, duizend Newtonmeter (de biturbo V12 heeft in z'n laatste specificatie feitelijk zelfs 1.300 Nm, maar de bak weet daar geen raad mee) en 'het hele boekje' als standaarduitrusting. Minder lichtvoetig Met een prijs van 308.750 euro is de CL 65 AMG een goeie ton duurder dan de 63 AMG, die onlangs (en vooral met het oog op de Amerikaanse markt) ook een geheel nieuwe - veel zuiniger en toch sterkere - motor kreeg. Maar dan zit dus ook echt alles erop en eraan, inclusief alle denkbare elektronische hulpsystemen. Maar het doorslaggevende argument moet zijn, dat de V12 zowel veel beschaafder als nog indrukwekkender klinkt dan de V8. De acceleratiesensatie in de CL 65 is werkelijk ongekend en het mooie is dat de bak bij enigszins normaal wegrijden vanuit stilstand ietsje extra slip toestaat om de nekspieren niet al te veel te belasten. Een CL 65 AMG is uiteraard merkbaar minder lichtvoetig dan de 63, maar dat is de prijs die je betaalt voor de uitermate prestigieuze V12-badge. Wie gewoon z'n hersens gebruikt, neemt natuurlijk de 500, die qua stuwkracht eigenlijk al niets te wensen overlaat en die helft kost van een CL 65 AMG. Wie echter toch geen weerstand kan bieden aan het twaalfcilindergevoel, moet zichzelf vooral de CL 600 niet ontzeggen. Maar neemt u alstublieft geen AMG...

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer