strictly cars with character

BMW 3 Serie Touring: klantvriendelijk

24 november 2014
Bij de nieuwe BMW 3 Serie Touring is vooral geluisterd naar dat wat de klant wil. Een minder stug onderstel bijvoorbeeld.  Uiterlijk is de BMW 3 Serie Touring niet spectaculair veranderd. Het bleef bij een paar verfijningen. ‘Verscherpingen’ is misschien beter. Bij het onderstel daarentegen zijn de scherpe kantjes er juist vanaf gehaald. Zelfs in de sportstand is de auto minder stug dan zijn voorgangers. Dat is heel bewust gedaan. Immers, de 3 Serie Touring is er niet voor de honderd procent sportief ingestelde rijder – die gaat echt geen bochtenparcours rijden met een stationcar. Hij is er voornamelijk voor de huisvaders en –moeders die hun kinderen van en naar crèche, school of pianoles brengen. Boodschappentassen BMW heeft goed geluisterd naar de wensen van de klant. En de gewaardeerde clientèle van de 3 Serie Touring zit niet te wachten op rondvliegende melktandjes bij de eerste de beste verkeersdrempel. Wel daarentegen op zaken als een sensor bij de achterbumper voor het openen van de laadklep. Je zal maar in de stromende regen met volle boodschappentassen in beide handen vanuit de Albert H. in Overveen naar je auto moeten lopen; dan heb je tijd noch zin om een tas op de natte grond neer te zetten en de klep handmatig te openen. Dus: even (onelegant) onder de achterbumper balanceren met het voetje en Sesam opent zich. Sluiten gaat eveneens elektrisch, met een drukknop. Het stond op de wensenlijst van 90 procent van de Touring-prospects en BMW gaf daar gehoor aan. “We zijn uitgegaan van natuurlijke situaties”, aldus een BMW-woordvoerder. En ja, daar heeft hij een punt. Laadruimte overigens 495 liter zonder en 1.500 liter mét neergeklapte achterbank. Uitleven Hetgeen niet wil zeggen dat de BMW 3 Serie Touring saai kindertransport is geworden. Het is en blijft tenslotte wel een BMW. Zeker in de sportstand draait hij zijn hand niet om voor fel bochtenwerk en snelle (tussen)acceleraties. De 245 pk sterke 328i Touring doet de honderdsprint toch in zes seconden rond en de sterkere 330d zelfs in 5,6 – zonder koters uiteraard. Aldus bekeken zijn ook de optionele stuurflippers niet zo vreemd, want Pappa zal zich best wel eens willen uitleven. Of Mamma, for that matter. Zowel de 328i als de 320d heeft standaard een handgeschakelde zesbak, de zescilinder 330d is uitgerust met een (heerlijk naadloos werkende) achttraps automaat, overigens een optie voor beide andere modellen. Enige echte minpuntje van de 3 Serie Touring is manier waarop de (standaard) stop/startfunctie zich manifesteert. Het aanslaan van de motor gebeurt op een nogal rauwe, opvallende manier, alsof de auto wil zeggen: “Ik heb helemaal geen zin in deze flauwekul.” Welnu, ook aan deze wens geeft BMW gehoor, want je kunt het systeem uitzetten. Nu de kinderen nog. Tekst: Martin van der Zeeuw
BMW 330i Touring
Motor 3,0 liter zescilinder diesel met turbo
Vermogen 190 kW/258 pk bij 4.000 tpm,
Koppel 560 Nm bij 1.500-3.000 tpm
Transmissie Achterwielaandrijving, achttraps automaat
0-100 in sec. 5,6
Top in km/h 250
Verbruik in l/100 km 5,1
CO2-uitstoot in g/km 135
Prijs in euro 59.855

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer